Novodobý diablov projekt - Počuli ste už o svätej smrtke? Nemodlite sa k nej.

2,489
Milko Kostovič
Kultúra smrti

Hovoria jej Santa Muerte (Svätá smrtka), no nie je žiadnou svätou. 

Doslova.

Postava ženskej kostry má čoraz viac "veriacich" v Mexiku, strednej Amerike a na niektorých miesta v USA, no nenechajte sa zmiasť podobným závojom, ako mala Panna Mária, či sväto znejúcim menom. 

Rímskokatolícka cirkev ju neuznáva ako svätú. V skutočnosti v roku 2013 vatikánsky predstaviteľ odsúdil oddanosť k nej, a prirovnal ju k "oslave devastácie a pekla." 

"Nestáva sa každý deň, že by bol ľudový svätec v skutočnosti odsúdený na najvyšších úrovniach Vatikánu," povedal pre CNA Andrew Chesnut, expert na Santa Muerte, ktorý osem rokov študoval Bibliu.    

Chesnut je biskupom katedry Waltera F. Sullivana na katolíckych štúdiách Univerzity Virginia Commonwealth a je autorom knihy "Devoted to Death: Santa Muerte, the Skeleton Saint" (Oddaní smrti: Santa Muerte, svätá kostra), čo je do dnešného dňa jediná kniha na túto tému.    

Napriek jej odsúdeniu zhora, Santa Muerte sa čoraz viac stáva populárnou medzi zločincami, drogovými barónmi a tými na kraji spoločnosti, no rovnako tiež medzi kultúrnymi katolíkmi, ktorí možno nevedia (alebo je im to jedno), že je odsúdená Cirkvou. 

"V podstate je magnetom pre drogovo-satanskú spiritualitu," povedal Chesnut. 

Podľa odhadov Chesnuta, Santa Muerte je najrýchlejšie rastúcim náboženským hnutím v Amerike - a všetko sa to udialo za posledných 10-15 rokov. 

"Pred rokom 2001, kedy sa objavila na verejnosti, bola neznáma pre 99 percent Mexičanov. Teraz odhadujem že má 10-12 miliónov "veriacich", väčšinou v Mexiku, no významné čísla sú aj v Spojených štátoch a v strednej Amerike," povedal. 

Korene Santa Muerte

Aj keď jej popularita explodovala len nedávno, Santa Muerte sa v mexickej kultúre spomínala už od španielskych koloniálnych čias, kedy katolícki kolonizátori, ktorí chceli evanjelizovať domorodé obyvateľstvo Mexika, priniesli ženskú postavu smrtky ako symbol smrti, povedal Chesnut. 

Mayske a aztécke kultúry už ale mali božstvá smrti, a tak sa postava ženskej smrti včlenila do kultúry ako druh hybridnej svätej smrtky. 

Je tiež dvakrát zmienená v historických záznamoch inkvizície, keď španielski katolícki inkvizítori našli a zničili svätyňu Santa Muerte v centrálnom Mexiku. Potom Santa Muerte zmizla z historických záznamov na viac než storočie, aby sa znova objavila relatívne obmedzeným spôsobom v štyridsiatych rokov dvadsiateho storočia. 

"Od štyridsiatych do osemdesiatych rokov minulého storočia, výskumníci výhradne informovali o zázrakoch lásky (bola vzývaná) Santa Muerte," povedal Chesnut, napr. keď ženy žiadali ľudovú sväticu o prinavrátenie ich podvádzajúcich manželov.  

Potom na pár ďalších dekád ustúpila do neznáma, pokiaľ drogové vojny nepriniesli jej hlasný návrat. 

[Pôvod svätej smrtky má korene v Aztéckom bohovi smrti, vysvetľuje v kratučkom FB videu reportér CNN - editor.]

Čo ľudí priťahuje k svätej smrtke? 

Súčasťou atraktívnosti Santa Muerte, ako vysvetľujú niektoré oboznámené oddané zdroje, je jej vnímanie ako "nesúdiaceho" svätca, ktorý môže byť vyvolaný pre niektoré nie-až tak-sväté žiadosti.  

"Ak niekto ide robiť niečo nezákonné, a chce byť chránený pred vynucovaním práva, tak sa cíti trápne prosiť Boha o ochranu," vysvetľuje o. Andres Guttierez, pastor farnosti sv. Heleny v Rio Hondo, štát Texas.  

"Takže oni niečo sľúbia Santa Muerte výmenou za ochranu pred zákonom."

"Veriaci" sa tiež cítia pohodlne, keď idú za ňou s prosbou o pomstu - čo by nikdy neprosili od Boha či svätorečeného svätca, povedal Chesnut.   

"Myslím si, že tento nesúdiaci svätec, ktorý ma akceptuje takého, aký som, je atraktívny," povedal Chesnut, obzvlášť pre kriminálnikov či ľudí, ktorí sa necítia úplne prijatí v rámci mexickej Katolíckej či Evanjelickej cirkvi.  

Kultúrny katolicizmus Mexika a drogové vojny v poslednom desaťročí tiež vyvolali dokonalú búrku, ktorej sa Santa Muerte dokázala chytiť, vysvetľuje Chesnut. Dokonca Mexičania, ktorí nevyrastali chodením každú nedeľu na omšu, majú stále základnú predstavu o tom, čo znamená katolicizmus - omša, svätí a modlitby ako ruženec, všetky veci, ktoré boli ukradnuté a prispôsobené hnutím Santa Muerte. 

"Môžete takmer vidieť niektorých z nich ako druh extrémnej heretickej formy ľudového katolicizmu," povedal. V skutočnosti môžem povedať, že Santa Muerte mohla vzniknúť len z katolíckeho prostredia." 

To spoločne s faktom, že mexickí katolíci sú zrazu oveľa bližšie zoznámení so smrťou, pretože nedávne drogové vojny zanechali 60 000 - 120 000 Mexičanov mŕtvych - robí svätú smrtku oveľa zaujímavejšou.  

"Paradoxne, veľa veriacich (v tento kult), ktorí sa cítia, ako by mohla byť smrť hneď za rohom - možno sú to narcos, možno pracujú na ulici, možno sú to ochrankári, ktorí môžu byť postrieľaní - žiadajú Santa Muerte o ochranu."  

Prečo nie je svätá

Jej poznanie a atraktívnosť sú vlastne súčasťou nebezpečenstva tejto oddanosti, hovorí o. Guttierez.  

"(Santa Muerte) je doslova démon s iným menom," povedal. "To je to, čím je." 

Počas jeho vlastnej služby zažil ľudí, ktorí "veľmi trpeli" následkom oddanosti k svätici ľudu. 

O. Gary Thomas, Vatikánom vycvičený exorcista pre diecézu San Jose, povedal pre CNA, že sa tiež modlil s ľuďmi, ktorí mali démonické problémy po modlitbe k Santa Muerte.

"Mal som množstvo ľudí, ktorí prišli za mnou ako praktizujúci tieto rituály (modlitby k Santa Muerte) a ocitli sa pripútaní k démonovi či k démonickému kmeňu, (v origináli doslova demonic tribe. Editor)" povedal. 

O Gutierrez poznamenal, že zatiaľ čo katolíci, ktorí sa pravidelne zúčastňujú omší a sviatostí majú sklon pochopiť záležitosti ohľadom Santa Muerte, v ohrození sú kultúrni katolíci, ktorí sa zámerne nezapájajú do niečoho škodlivého, avšak mohli by otvárať priestor pre duchovné škody. 
  
Elizabeth Beltran je farská sekretárka cirkvi Cristo Rey na prevažne Latino-katolíckej farnosti v meste Lincoln, štát Nebraska. 

Beltran, ktorá vyrástla v Mexiku a ktorej rodiny stále žije v Mexiku, povedala, že si začala všímať Santa Muerte pred 15-20 rokmi, ale doteraz si nevšimla prítomnosť oddanosti k nej v Spojených štátoch.  

Okrem narcos a zločincov, ľudová svätica oslovuje aj chudobných, kultúrnych mexických katolíkov či tých, ktorí chcú v niečo veriť, povedala Beltran. 

"Ľudí, ktorí veľmi dobre nepoznajú svoju vieru, je veľmi jednoduché presvedčiť," aby sa modlili k Santa Muerte, povedala Beltran. Je to bežná prax pre ľudí v Mexiku miešať poverčivé praktiky spolu s katolíckymi modlitbami ako sú Otčenáš či Zdravas Mária, aby získali dôveru v katolíckej kultúre. 

Okrem jej démonických väzieb, Santa Muerte je prekrútením všetkého, čo predstavuje prax modlenia sa k svätým, povedal o. Ryan Kaup, kňaz Cristo Ray farnosti.  

"Koho my uctievame ako svätých sú skutoční ľudia, ktorí si v živote vybrali nasledovať vôľu nášho Pána a robili veľké veci v svojom živote, a teraz sú už naždy v nebi,  a to je dôvod prečo žiadame o ich príhovor," povedal o. Kaup. 

"Takže prijatie tejto oddanosti a tejto praktiky, ktorá pochádza zo žiadosti o príhovor svätej a otáčajúc to spôsobom na vzývanie tohto velebeného obrazu smrti, je skutočne skreslenie toho, čomu veríme, že je pravdivý príhovor a ozajstná moc svätých."  

Kvôli jej rastúcej popularite v Spojených štátoch, o. Gutierrez vyjadril nádej, že biskupi a katolícki predstavitelia v USA si budú viacej uvedomovať nebezpečenstvo oddanosti k Santa Muerte a začnú to verejne odsudzovať.   

"Rád by som počul niečo z národnej úrovne, od Americkej konferencie biskupov či od miestnych biskupov, ktorí by o tom rozprávali verejne," povedal. "Myslím si, že toto by bol spôsob, ako na to upozorniť."  

O. Thomas dodal, že uctievanie svätej smrtky je korupciou a porušením presvedčenia kresťanov o Ježišovi, ktorý prišiel, aby nám dal večný život. 

"Svätá smrtka" je oxymoron. Boh je Bohom žitia, nie smrti." 

Ako to vyzerá na festivale ku cti Santa Muerte, si mozete pozriet na tomto videu.

 

Nájdi nás na FB: ZA KRESTANSKE SLOVENSKO. čo si myslíte o téme? Napíšte nám do FB komentov.