shutterstock_767669740-810x500.jpg

Panna Mária môže pomôcť ľudstvu otvoriť oči pred zlom obetovania detí prostredníctvom potratov

23
Kultúra života

V rozhovore so mnou vystupovala žena, ktorá prežila neúspešný umelý potrat a odpustila svojej matke, preto bolo nevyhnutné, aby som sa podelila o niekoľko myšlienok o dnes rozšírenej praxi umelých potratov. 

Nezáleží na tom, aké “pokročilé” antikoncepčné metódy sa používajú, žena môže stále otehotnieť. A mnohokrát je riešením tohto problému - mnohí to nazývajú “právom” - umelý potrat. V mnohých krajinách je to legálna prax; už jedna krajina založila svoju vlasť na umelom prerušení tehotenstva tým, že ho zahrnula do ústavy, a dokonca existuje aj vládna podpora na jeho vykonávanie.

A aby toho nebolo málo, ľudia, ktorí sa v tichosti modlia pred potratovým zariadením, niekedy končia vo väzení. Umelé potraty sú prejavom vzniku spoločnosti, ktorá podporovaním kultúry smrti a tým, že je ochotná viac zabíjať ako milovať, stratila svoju cestu a smeruje k svojmu konečnému zániku. 

Keďže niektorí muži a ženy vyznávajúci kresťanstvo sú za umelé potraty, pokúsim sa odpovedať na túto otázku:  

Je nenarodené dieťa ľudská bytosť?  

Najčastejším argumentom na podporu umelého potratu je, že nenarodené dieťa nie je ľudská bytosť. 

Ak sa však pozrieme do Katechizmu Katolíckej cirkvi #366, píše sa tam, že “Cirkev učí, že každá duchovná duša je bezprostredne stvorená Bohom—nie je ‘vyrobená’ rodičmi—a tiež, že je nesmrteľná.”

Katolícka cirkev sa k tejto téme vyjadrila, a to veľmi jasne, vo vyhlásení Kongregácie pre náuku viery o umelom potrate – Quaestio de abortu z 18. novembra 1974. Nižšie uvádzame niekoľko výňatkov z vyhlásenia: 

“6. … V Didaché sa jasne hovorí: ‘Nezabiješ potratom plod maternice a nezabiješ už narodené dieťa.’ Atenagoras zdôrazňuje, že kresťania považujú za vrahyne tie ženy, ktoré užívajú lieky na vyvolanie potratu; odsudzuje vrahyne detí, vrátane tých, ktoré ešte žijú v maternici, ‘kde sú už predmetom starostlivosti Božej Prozreteľnosti.’ Tertulián možno nepoužíval vždy rovnaký jazyk; napriek tomu jasne potvrdzuje základný princíp: ‘Zabrániť narodeniu je anticipovaná vražda; je malý rozdiel, či niekto zničí už narodený život, alebo ho odstráni v jeho rodiacom sa štádiu. Ten, kto sa stane človekom, ním už je."”

“7. … Druhý vatikánsky koncil, ktorému predsedal Pavol VI. najprísnejšie odsúdil potraty: ‘Život treba chrániť s mimoriadnou starostlivosťou už od počatia; potrat a infanticída sú ohavné zločiny."”

“12. … Od okamihu oplodnenia vajíčka sa začína život, ktorý nie je životom otca ani matky, je to skôr život novej ľudskej bytosti s jej vlastným rastom. Nikdy by sa nestala človekom, keby už nebola človekom.”

Pápež Benedikt XVI. v homílii 27. novembra 2010 povedal:

“Existujú kultúrne trendy, ktoré sa snažia znecitliviť svedomie falošnými argumentmi. Pokiaľ ide o embryo v matkinom’lone, samotná veda zdôrazňuje jeho autonómiu, schopnosť interakcie s matkou, koordináciu biologických procesov, kontinuitu vývoja, rastúcu komplexnosť organizmu. Nejde o nahromadenie biologického materiálu, ale skôr o novú živú bytosť, dynamickú a úžasne usporiadanú, o nového jedinca ľudského druhu. Taký bol Ježiš v Máriinom lone; takí sme boli všetci v lone svojej matky. Môžeme povedať s Tertuliánom, starokresťanským spisovateľom: ‘ten, kto bude človekom, je už človekom’ (Apologeticum IX, 8), nie je dôvod nepovažovať ho za človeka od počatia.”

Katechizmus Katolíckej cirkvi hovorí o umelom prerušení tehotenstva v číslach 2270 až 2275, kde sa okrem iného uvádza: “závažnosť spáchaného zločinu, nenapraviteľná škoda spôsobená nevinnému človeku, ktorý je usmrtený, jeho rodičom a celej spoločnosti.”Je rovnako ohavné zabiť nenarodené dieťa ako zabiť dieťa už narodené, takže čelíme zločinnému zabíjaniu nevinných nenarodených detí. Tí, ktorí páchajú tieto nehorázne zločiny so svojimi deťmi, sú novodobí Kajni, ktorých sa Boh bude pýtať v deň súdu: Kde je tvoje potomstvo?  

Obetovanie detí v Biblii 

Katolícka cirkev sa veľmi jasne vyjadruje o umelom potrate. Pozrime sa, čo hovorí Biblia o obetovaní detí pohanským bohom: “Nedáš žiadne svoje dieťa, aby prešlo pred Molochom; neznesvätíš meno svojho Boha takýmto spôsobom. Ja som Hospodin." (Lv 18, 21). Obetovanie detí je hriech, ktorý vedie k smrti:

“Izraelitom povieš: ‘Ak niekto z Izraelitov alebo z cudzincov, ktorí bývajú v Izraeli, obetuje jedného zo svojich synov Molochovi, určite bude  usmrtený; ľud krajiny ho ukameňuje. Ja sám obrátim svoju tvár proti tomu človeku a vyhubím ho zo stredu jeho ľudu, lebo dal jedného zo svojich synov Molochovi, čím znečistil moju svätyňu a poškvrnil moje sväté meno. Ak ľud krajiny zatvorí oči pred tým mužom, ktorý dal jedného zo svojich synov Molochovi, a neodsúdi ho na smrť, ja sám obrátim svoju tvár proti tomu mužovi a proti jeho rodine a vyhubím ho spomedzi jeho ľudu, jeho i všetkých, ktorí ako on smilnia za Molochom.” (Lv 20,2-5).

Táto prax pokračovala napriek varovaniam, veď Moloch je menovaný v 2 Kr 23,10, Iz 57,9, Jer 32,35 a Sk 7,43. Ale pri nenarodenom dieťati sme už videli, že “Zabrániť narodeniu je očakávaná vražda; málo záleží na tom, že už narodený život je potlačený alebo že pri narodení zanikne. Ten, kto je na ceste stať sa človekom, je už človekom."” 

Dôsledkom vykonaného potratu, keď lono, ktoré formuje toto dieťa, ho odmietne a pošle na smrť bez mena a akýchkoľvek výčitiek svedomia, pričom sa prelieva nevinná krv nenarodených detí, je, že sa uskutočňuje vražedné zasvätenie, ľudská obeť, ktorá vzdáva úctu diablovi, pretože je to vražda a ohavný zločin.

Na propagátorov a tých, ktorí profitujú z umelých potratov, aplikujte tieto slová Ježiša Krista: “Vy ste od svojho otca, diabla, a radšej robíte to, čo chce váš otec. On bol od začiatku vrah, nikdy nebol založený na pravde, vôbec v ňom nie je pravda” (Jn 8, 44). A miliónmi vykonaných potratov v poslednom čase spolupracujeme s diablom na odlúčení ľudstva od Boha smerom k zlu, čo sa okrem iného prejavuje aj v rozmnožovaní vojen a rozdelení na celej planéte. 

A pasívny postoj, ktorý zatvára oči pred závažnosťou týchto zločinov, je v súčasnosti neprípustný a rovnako odsúdeniahodný ako v staroveku. 

Ľudské obete a Panna Mária Guadalupská 

Aztékovia prinášali ľudské obete ako súčasť rituálov na počesť svojich bohov. Napriek tomu od 16. storočia so zjavením Panny Márie Guadalupskej Indiánovi Juanovi Diegovi v roku 1531 došlo k masívnemu obráteniu Indiánov na kresťanstvo, pričom sa odhaduje, že za deväť rokov sa obrátilo deväť miliónov ľudí – niečo ľudským úsilím nepredstaviteľné, čo nám pripomína obrátenie Ninive varovaním proroka Jonáša, niečo ľudsky nemožné. 

Fiat Panny Márie, výkrik za život nenarodených 

Rozjímajme nad Fiat Panny Márie, ktorý môže pomôcť ľudstvu otvoriť oči a prestať prinášať ľudské obete, ktoré vzdávajú hold diablovi. Máriina’odpoveď anjelovi: “Ako je to možné, veď nemám vzťah s mužom?"” jasne ukazuje, že povedať jej, že má byť matkou, nebolo v Máriiných’plánoch, ale zostať pannou bolo, aj keď bola vydatá za sv. Jozefom (pozri Nm 30, 4 - 8, tento postoj zastáva aj svätý Gregor z Nyssy a svätý Augustín). 

Máriino’Fiat, tá odpoveď: “Hľa, ja som služobnica Pánova. Nech sa mi stane podľa tvojho slova,” je z pohľadu dnešnej’spoločnosti rozrušujúca: Keď sa to dozvie svätý Jozef, pravdepodobne nepochopí, ako mohla  otehotnieť. Nebolo by sebecké “nie, ďakujem” na Božie’pozvanie menej riskantné a kompromitujúce a umožnilo by jej pokračovať v plnení svojich životných’plánov?" 

Aby dala toto Fiat, Máriina’dôvera a odovzdanie sa Bohu bola úplná a totálna – dôvera, že Božia Prozreteľnosť sa postará o našu životne dôležitú budúcnosť; chce len našu vôľu, naše srdce. Znamená to myslieť si: je to ľudsky nemožné, ale nech sa stane Božia’vôľa a nie moja: On je Pánom minulých, prítomných i budúcich dejín a “dobre vieme, že Boh spolupracuje s tými, ktorí ho milujú” (Rim 8, 28). 

Môžeme si myslieť, že okrem radosti z plnenia Božej’vôle mohla mať Mária aj bolesť z opustenia svojich životných plánov, ale jej plánom bolo milovať, až to bolelo! Bolo to Fiat so slepou dôverou, láska, ktorá ďaleko prekonala obavy vlastné našej krehkosti, ako láska dieťaťa k rodičom, ktorí ho budú chrániť tvárou v tvár nebezpečenstvám.

Mala lásku, ktorá chýbala Adamovi a jeho manželke, ktorí nemilovali, kým to nebolelo, a podľahli pokušeniu – láskyplné synovské Fiat, ktoré bolo nezlomné tvárou v tvár protivenstvám, ako napríklad keď musela utiecť do Egypta alebo keď bola svedkom najhanebnejšej smrti svojho Syna z rúk ostatných detí. Nezištné Fiat, ktoré prinieslo ovocie Slova, ktoré sa stalo telom, Autora života, ktorý nám dáva život v hojnosti a prináša Spásu celému ľudstvu, jednej jedinej rodine. 

Toto Máriino Fiat nám ukazuje, že Ježiš Kristus chcel byť aj nenarodený, a tak ukazuje, že všetci nenarodení sú pravé osoby: nenarodený Ježiš Kristus je náš Pán! Toto Fiat nám tiež dáva dobrú perspektívu, aby sme sa pozreli na dnešné’umelé potraty: nie je v tom niečo z pohodlnosti, z nedostatku veľkorysosti voči životu, z toho, že sme ďaleko od Ježiša Krista? Sme vo svete fixovanom na konzum a pohodlie, kde namiesto detí máme domáce zvieratá. 

Mária nás pozýva k pokániu, pripomína nám, že jej Syn nás vždy čaká s otvorenou náručou, aby nám dal svoje odpustenie a bezhraničnú lásku. Najsvätejšie Srdce Ježiša Krista a Nepoškvrnené Srdce Panny Márie chcú, aby sme im darovali svoje srdcia, aby sme sa v týchto dvoch srdciach utiekali, aby sme sa z anihilácie Ježiša Krista v nenarodenom Dieťati naučili anihilovať svoje ego, pretože sme stvorení na lásku: “Syn môj, daj mi svoje srdce” (Pr 23, 26). 

Dnešné’hrdinky 

Táto veta, ktorú som počula prednedávnom: “Vytváram pokoj, po jednej výmene plienok,” vo mne rezonovala: všetko so všetkým súvisí a môj každodenný skutok lásky voči deťom prináša svetu pokoj. Ježiš Kristus hovorí veľmi jasne, keď hovorí: “V pravde vám hovorím, že nakoľko ste to urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste to urobili.” (Mt 24, 40), a nie je nič malejšie, bezbrannejšie a nevinnejšie ako nenarodené dieťa. 

Slobodné matky, neplnoleté matky, matky, ktoré opustil ich priateľ alebo manžel, tie, ktoré mali dieťa po znásilnení, tie, ktoré sa rozhodli mať dieťa napriek nátlaku neochotného muža, tie, ktoré majú dieťa, hoci im išlo o život, atď, to sú naše hrdinky, naše dnešné Ábelové, pretože dali prednosť životu bez toho, aby kalkulovali s tým, ako to bude vyzerať v spoločnosti alebo pre ich rodinu, alebo s nepríjemnosťami, alebo s ich obživou.

Nenarodené dieťa je chrámom Božím alebo je na ceste k tomu, aby sa ním stalo, a je posvätnou pôdou, najcennejšou vecou v vesmíre. Ďakujme Máriinmu fiat za to, že počala, hoci to neplánovala a zdalo sa to nemožné, za akt odvahy a dôvery, v ktorom zvíťazila láska v jej požehnanom Srdci, z čoho má úžitok celé ľudstvo. 

Odovzdajme riadenie svojich životov Božej prozreteľnosti, ktorá vedie k životu, a ak žena otehotnie, ďakujme Bohu: koľko by ich chcelo byť matkami a nemôžu! Byť matkou znamená milovať, až to bolí, je to záväzok na celý život, ale my už vieme, že nasledovať Krista, byť kresťanmi, znamená prijať svoj kríž a tiež vstúpiť do oceánu jeho dobroty s nádejou na večný život a radosť. Ale byť matkou znamená aj byť naplnená radosťou z plodnej lásky, ktorá tvorí rodinu, z tých detí, vnúčat a pravnúčat. Pretože život je dar a nenarodené dieťa je zázrak života, ktorý sa kolíše v lone ženy, ktorá počíta s našou láskou, naším prijatím, našou blízkosťou, naším súcitom, našou nežnosťou a našou prítomnosťou. 

Tí, ktorí by si znova zaobstarali potraty 

Tým, ktorí by si znova zaobstarali potraty, pretože nenarodené dieťa považujú za hromadu biologického materiálu a nesúhlasia s tým, čo bolo doteraz povedané, odkazujem, že ich neodsudzujem. Všetci sme v Cirkvi hriešnici a vždy sa nájde miesto pre jedného ďalšieho. S radosťou vám ponúkam úprimný rozhovor. Prosím vás, aby ste sa modlili k Bohu a prosili o príhovor našu Matku Máriu, aby Ježiš Kristus prehovoril k vášmu srdcu a dal vám silu v ťažkých situáciách zhodnotiť aj iné alternatívy.

Takisto rozjímajte o áno našej Matky Márie’k životu, aby sa áno Božej vôli stalo piesňou nášho života, prijímajúc pomoc Slova v našej krehkosti, ktoré nám hovorí “buďte odvážni: (Jn 16, 33). A napokon, vzdialiť sa od “právd” spoločnosti, v ktorej žijeme, spoločnosti otočenej chrbtom k Bohu, ktorá často chce ukázať ako dobrú kultúru smrti; a priblížiť sa k pravdám, ktoré nám dáva Ježiš Kristus v evanjeliách a ktoré vedú k životu v hojnosti. 

Vigília modlitby za rodiaci sa život 

Modlime sa spoločne túto modlitbu pápeža Benedikta XVI. počas vigílie modlitby za rodiaci sa život 27. novembra 2010: 

Pán Ježiš,
ktorý verne navštevuješ a napĺňaš svojou prítomnosťou
cirkev a dejiny ľudstva;
ktorý v obdivuhodnej Sviatosti
Tvojho Tela a Krvi
Učinil si nás účastnými božského života
a dávaš nám vopred vychutnávať
radosť z večného života;
uctievame Ťa a dobrorečíme Ti.

Pokloníme sa pred Tebou, prameň a milovník života,
skutočne prítomný a živý uprostred nás,
prosíme Ťa:

roznecuj v nás úctu
pre všetok rodiaci sa ľudský život,
umožni nám vidieť v plode materského’lona
obdivuhodné dielo Stvoriteľa;
otvorme svoje srdcia na veľkorysé prijatie
každého dieťaťa, ktoré prichádza do života.

Blahoželáme rodinám,
posväť zväzok manželov,
urob ich lásku plodnou.

Spájaj sa so svetlom svojho Ducha
rozhodnutia zákonodarných zhromaždení,
aby ľudia a národy
uznali a rešpektovali posvätnosť života,
všetkého ľudského života.

Povedie prácu vedcov a lekárov,
aby pokrok prispel
k integrálnemu dobru človeka
a nech nikto netrpí utláčaním a nespravodlivosťou.

Daj tvorivú lásku správcom
a ekonómom,
aby vedeli vytušiť a podporiť
dostatočné podmienky
aby umožnili mladým rodinám otvoriť sa
kľudne k narodeniu nových detí.

Utešiť manželské páry, ktoré trpia
z dôvodu nemožnosti mať deti,
a vo svojej dobrote ich zaopatri.

Vychovaj každého, aby sa ujal starostlivosti
o osirelé alebo opustené deti,
aby mohli zakúsiť teplo tvojej dobročinnosti,
útechu tvojho božského Srdca.

S Máriou, tvojou Matkou, veľkou veriacou,
v ktorej lone si prijal našu ľudskú prirodzenosť,
očakávame od Teba,
naše jediné pravé Dobro a Spasiteľa,
silu milovať a slúžiť životu,
čakajúc, že budeme vždy žiť v Tebe,
v spoločenstve Najsvätejšej Trojice.

Diego G. Passadore je autorom knihy Mária, nová žena.