RÍM, 6. december 2012 (LifeSiteNews.com) - „Neznalosť Krista a Jeho učenia spôsobila, že ľudia nie sú schopní porozumieť histórii, kultúre a umeleckému dedičstvu Európanov,“ adresoval pápež Benedikt XVI. skupine francúzskych biskupov, ktorí ho navštívili 30. novembra. Táto neznalosť, ktorú európski pro-life zástancovia rodiny pokladajú za hlavný kameň úrazu, ponecháva Európanov neschopných „odhaliť v sebe dedičstvo tradície, ktorá tvaruje európsku spoločnosť“.
Navyše ide o dvojnásobnú neznalosť. A to konkrétne o nepoznanie Ježiša Krista a zároveň o nepoznanie vznešenosti jeho učenia, ktoré je univerzálnou a trvalou hodnotou pri hľadaní zmyslu života a šťastia. Pápež povzbudil laikov k študovaniu teológie, ktorá sa nevzťahuje len na kňazov a seminaristov, a nazval ju zdrojom múdrosti, radosti a údivu.
Na základe plánov francúzskej socialistickej vlády schváliť „homosexuálne manželstvo“ ešte pred minulým rokom sa pápež vo svojich príhovoroch biskupom zameral na konflikt medzi dvoma bojujúcimi predstavami rodiny: modernou sekularistickou predstavou založenou na myšlienke, že rodinu môže tvoriť akákoľvek kombinácia ľudí žijúca v sexuálnom vzťahu, a tradičnou židovsko-kresťanskou predstavou postavenou na biologickej a ontologickej podstate ľudskej antropológie.
Pápež v diskusiách na danú tému hovorí, že „hlas cirkvi musí znieť nepretržite a odhodlane“.
„Harmónia medzi vierou a rozumom vám dáva výnimočnú istotu. Zvesť o Kristovi a jeho cirkvi sa netýka iba náboženskej identity, ktorá sa má rešpektovať. Dáva nám múdrosť, vďaka ktorej dokážeme odpovedať na pálčivé a znepokojujúce otázky dnešnej doby.“
„Čelíme obrovskej výzve žiť v spoločnosti, ktorá nie vždy zdieľa učenie Krista a občas zosmiešňuje a bagatelizuje pokusy cirkvi, ktorá sa nechce obmedzovať iba na súkromnú sféru našej spoločnosti. Aby cirkev dokázala čeliť týmto tlakom, potrebuje presvedčivých svedkov.“
V septembri sa pápež obrátil na skupinu francúzskych biskupov so slovami, že rodina je ohrozovaná koncepciou ľudskej prirodzenosti, ktorá je nesprávna.
„Obrana rodiny a života v spoločnosti je prorocká a nie regresívna. Manželstvo a rodina sú inštitúcie, ktoré sa musia podporovať a brániť pred každým možným skreslením svojej skutočnej podstaty, pretože to, čo je pre ne škodlivé, bude v skutočnosti škodlivé pre celú spoločnosť.“
Slová pápeža Benedikta boli 30. novembra adresované na poslednej z troch návštev francúzskych biskupov „ad limina“. Poukázal na rast obnoveného hnutia vo Francúzsku, ako aj inde vo svete, ktoré má za cieľ „povzbudzovať k životaschopnosti a účasti laikov francúzskej spoločnosti na živote cirkvi“.
Obnoviť katolícku vieru znamená obnoviť rodinu a život farnosti. Svätý Otec vyzval biskupov k odvážnemu vystupovaniu v kontexte väčšej kultúry „relativizmu a hedonizmu“.
Mali by intenzívnejšie premýšľať nad vynárajúcou sa hrozbou cirkvi bez kňazov a urobiť viac pre podporu povolania do kňazstva. Vyzdvihol dôležitosť liturgického slávenia a jeho „prispenie k civilizačnej práci“ cirkvi. Zdôraznil, že „rešpektovanie zavedených noriem vyjadruje lásku a vernosť cirkvi“.
„Krása liturgického slávenia je zdrojom trvalej a účinnej evanjelizácie. Akékoľvek novinky či subjektívne úpravy sa mu nevyrovnajú.“
Pozorovatelia dlhodobo sledujú, že obnovenie katolíckeho Francúzska sa prejavuje „tradične“ rastúcim počtom nových seminaristov, ktorí majú záujem o učenie a podporu cirkevných liturgických zvykov spred roka 1960. Vyznačujú sa tiež zanietenosťou pre prísnejší ortodoxný prístup k cirkevnému morálnemu učeniu.
V súčasnosti čísla nepredpovedajú cirkvi radostnú budúcnosť. V roku 1966, práve po skončení Druhého vatikánskeho koncilu, bolo vo Francúzsku 4 563 seminaristov. V roku 2011 tento počet klesol na 710, čo znamená 85% pokles a zároveň najmenšie číslo od Francúzskej revolúcie.
Francúzski biskupi oznámili, že oproti roku 2011, kedy bolo v diecézach vysvätených 109 kňazov, to bude teraz 96, čo predstavuje 11% pokles. Medzitým približne 800 francúzskych kňazov ročne odíde do dôchodku alebo zomrie.
Zo zostávajúcich seminaristov je však približne tretina formálne pripojená k jednej z komunít zriadených pre prijatie tradičnejších foriem liturgie.
Joseph Meaney, občan Francúzska a riaditeľ Medzinárodnej koordinácie v Human Life International v Ríme, pre LifeSiteNews povedal, že situácia vo Francúzsku je v kritickom stave a skôr či neskôr bude krajina, kedysi nazývaná „najstaršou dcérou cirkvi“, opäť vyhlásená za „misionárske územie“.
„V mnohých diecézach bude nedostatok kňazov, a preto sem budú prichádzať misionári z iných francúzsky hovoriacich krajín, najmä z Afriky.“
„Kňazi sú k dispozícii. V posledných desaťročiach je však vo Francúzsku silný odpor voči povoľovaniu príchodu kňazov z iných krajín. Vo všeobecnosti ide o ideologickú otázku. Chcú ľudí so spoľahlivým zázemím, pastoračnou praxou, ktorá sa bude zhodovať s ich názormi, zvyčajne dosť liberálnymi. Nie sú skutočne otvorení odobriť vstup kňazom z iných krajín.“
„To sa, samozrejme, bude musieť zmeniť,“ hovorí Meaney. Poukázal na rastúce prijatie niekoľkými francúzskymi biskupmi, ktorí začali podporovať „import“ cudzích kňazov v nových kongregáciách s tradičným postojom.
Francúzska cirkev má však ťažkosti, pretože krajina je aj naďalej silne ovplyvňovaná sekularizmom. Práca pro-life hnutia čelí veľkým prekážkam, ktoré vytvárajú narozdiel od ostatných európskych krajín „veľmi radikálne“ oddelenie cirkvi od štátu nazývané laïcité, ktoré je ešte následkom Francúzskej revolúcie.
Francúzska vláda sa sama považuje za takmer protichodnú voči cirkvi. Či už je na čele ľavica alebo pravica, cirkvi nie je povolený potrebný sociálny priestor. Akékoľvek verejné vystúpenia biskupov čelia ostrej kritike za porušovanie pravidiel laïcité.
Postupným klesaním účasti Francúzov na katolíckom živote sa pôsobenie cirkvi značne obmedzuje. Kedysi bola skupina katolíckych Francúzov väčšinou a „bránila vláde presadzovať svoje návrhy podstatne výraznejšie ako dnes“.
„Čoraz menej a menej ľudí sa zúčastňuje na omšiach, či prijíma sviatosti. Strach vlády z urážania veľkej skupiny katolíkov klesá. Je jasné, že táto situácia nemôže ďalej pokračovať.”