Čo pápež nepovedal o homosexualite medzi kňazmi

2,903
Kultúra života

V prvom rade sa musíme pozrieť na to, čo pápež v skutočnosti povedal, hlavne v kontexte otázky, ktorú dostal.

Pápež dostal dve otázky, a síce, ako by on riešil „intímny pomer“ biskupa Riccu, preláta Vatikánskej banky, a celú záležitosť presadzovania záujmov homosexuálov.

Úplné znenie odpovede sa nachádza na konci článku. Tento článok ponúka kľúčové výroky, ktoré sa nesprávne interpretujú v médiách.

Omyl 1: Väčšina príspevkov naznačuje, že pápež František nejakým spôsobom tvrdí, že byť gayom je úplne v poriadku.

„Ak je niekto homosexuál a hľadá Boha a má dobré úmysly, kto som ja, aby som ho súdil?“ uviedol pápež.

Na to, aby sme mohli pochopiť význam tohto výroku, musíme pochopiť učenie cirkvi o homosexualite.

Katolícka viera učí, že všetky homosexuálne prejavy sa v Katechizme označujú ako „závažná zvrátenosť“ a ďalej sa o nich píše, že sú „svojou vnútornou povahou nezriadené“ a že „v nijakom prípade ich nemožno schvaľovať“. (Katechizmus 2357)  

V inom výroku pápež, podľa CNS, tvrdí: „Problém nie je v tom, že je niekto takto orientovaný; všetci sme predsa bratia a sestry.

Tento výrok neznamená, že by homosexuálna orientácia vôbec nebola problém. Katechizmus učí, že homosexuálna náklonnosť je dokonca „objektívne nezriadená“ a je „skúškou“ pre väčšinu tých, ktorí majú tieto sklony. (Katechizmus 2358)

Omyl 2: Keďže kontext tohto výroku možno nájsť v diskusii o kňazovi, ktorý údajne mal homosexuálnu aféru, pápežova odpoveď vyznieva, ako keby Katolícka cirkev schvaľovala homosexuálnych kňazov.

Po prvé, Rímskokatolícka cirkev je proti akýmkoľvek sexuálnym úkonom zo strany kňazov, keďže dali sľub celibátu.

Po druhé, najmä po hrôzach afér sexuálneho zneužívania, ktoré si mnohí vysvetľovali ako toleranciu zo strany cirkvi voči takýmto prejavom, katolícka cirkev zakazuje vstúpiť mužovi s homosexuálnymi sklonmi do seminára. V novembri 2005 Kongregácia pre katolícku výchovu vydala „Inštrukcie o kritériách pre rozlišovanie budúceho povolania vzhľadom na osoby s homosexuálnymi sklonmi s ohľadom na ich prijatie do seminára a vysvätenie.

Inštrukcie zakazujú prijatie do seminára mužom, „ktorí praktizujú homosexualitu, prejavujú hlboko zakorenené homosexuálne sklony, alebo podporujú tzv. kultúru homosexuálov.“

Omyl 3: Nikdy nesúďte a nikdy nediskriminujte. Ak by sa spojilo zopár výrokov pápeža, mohlo by to zanechať falošný dojem, hlavne bez znalosti katolíckeho učenia o tejto záležitosti.

Okrem výroku „Kto som ja, aby som súdil“ niektoré médiá interpretujú jednu pápežovu vetu tak, ako keby povedal, že homosexuálne osoby vôbec nesmú byť súdené a musia byť prijímané.

Katechizmus síce hovorí: Treba ich prijímať s úctou, súcitom a jemnocitom a vyhýbať sa akémukoľvek náznaku nespravodlivej diskriminácie voči nim.(Katechizmus 2358)

Katechizmus však stanovuje, že „nespravodlivej“ diskriminácii sa treba vyhýbať, ale cirkev taktiež učí, že to sa nevzťahuje na homosexuálne prejavy a sklony.

Ako bolo uvedené vyššie, zákaz vstupu homosexuálov do kňazstva diskriminácia síce je, ale je oprávnená. Taktiež vo vatikánskom dokumente z roku1992 katolícka cirkev hovorí o ďalších oblastiach, kedy je podobná diskriminácia nutná. Ide o adopciu, pestúnsku starostlivosť, vzdelávanie, armádu či iné.

Najúplnejší prepis vyjadrení pápeža Františka cestou z Ria pochádza z viacerých zdrojov. Vatikán vydal úplný prepis v taliančine: http://www.vatican.va/holy_father/francesco/speeches/2013/july/documents/papa-francesco_20130728_gmg-conferenza-stampa_it.html

Prvá otázka znela: Vaša Svätosť, médiá uverejnili správu o intímnom styku Mons. Riccu. Ako sa postavíte k tejto záležitosti a ako sa chce Vaša Svätosť vyrovnať s celou problematikou presadzovania záujmov homosexuálov?

Vatikánsky reportér uvádza prepis pápežových vyjadrení:

Prípad Mons. Riccu

„Urobil som, čo vyžaduje kanonické právo, a nariadil som predbežné vyšetrovanie. Z vyšetrovania sme nezistili nič zodpovedajúce obvineniam voči nemu ... Mnohokrát sa zdá, že pátrame po „hriechoch mladosti“ nejakej osoby a potom to uverejňujeme. Ale tu nehovoríme o zločinoch. Zločin je napríklad zneužívanie detí. Človek môže zhrešiť a potom zažiť obrátenie a Boh vtedy odpúšťa aj zabúda. My nemáme právo, aby sme odmietli zabudnúť ... to je nebezpečné. Dôležitá je teológia hriechu. Svätý Peter spáchal jeden z najťažších hriechov, poprel Krista, a napriek tomu ho ustanovil za pápeža! Zamyslite sa nad tým.“

 

Presadzovanie záujmov homosexuálov

„Veľa sa rozpráva o presadzovaní záujmov homosexuálov v rámci cirkvi, ale ešte som nevidel, že by to mal niekto napísané v preukaze.“

Keď stretnem homosexuálnu osobu, musím rozlišovať medzi pojmom gay a gay-loby. Ak je niekto homosexuál a hľadá Boha a má dobré úmysly, kto som ja, aby som ho súdil? Títo ľudia by nemali byť odsúvaní. Tieto sklony nie sú problémom ... sú to naši bratia.“

Napokon výrok BBC: „Problémom je loby zo strany homosexuálov, chamtivých ľudí, politikov, slobodomurárov. To je oveľa väčší problém.“