LONDÝN – Členovia Britskej advokátskej komory sú podráždení hromadným zatýkaním kresťanských pouličných kazateľov, ktorí svojimi slovami odsudzujú homosexualitu. Napísali teda londýnskemu policajnému komisárovi správu, v ktorej žiadajú o vydanie poučenia, ktoré ukončí tento problém.
Poslednou kvapkou bolo zatknutie amerického pouličného kazateľa Tonyho Miana za kázanie o homosexuálnom správaní ako o hriechu.
„Možno ste si vedomí toho, že toto je postoj, ktorý prijala väčšina cirkví v USA,“ napísala Andrea Minichiello Williamsová, vedúca Kresťanského právneho centra (Christian Legal Centre – CLC), v liste pre Bernarda Hogana Howea zo Scotland Yardu. „Dúfam, že sa zhodneme na tom, že hlásanie Evanjelia v otázke sexuálnej etiky (bez poľahčujúcich okolností) je zákonnou činnosťou.“
Williamsová sa vyjadrila, že protizákonné nebolo len zatknutie, ale aj vypočúvanie, ktorého cieľom bolo odhaliť obsah Mianovho príhovoru.
CLC žiada o prepustenie daných policajtov – Greena, Baileyho a Rutlanda – a odkázanie incidentu na Nezávislú komisiu pre sťažnosti na polícii. „Trváme na tom, že títo policajti by nemali ostať členmi policajného zboru,“ vyjadrila sa CLC.
Miano bol zatknutý a držaný vo väzbe niekoľko hodín po tom, čo polícia obdržala telefonickú sťažnosť od ženy, o ktorej Miano vyhlásil, že sa s ňou pokúsil o rozhovor. Miano povedal, že kým kázal „o heterosexuálnej a homosexuálnej nemorálnosti,“ priblížila sa k nemu žena, ktorá sa podľa jeho slov „otočila, zízala na mňa a povedala, aby som šiel do p---.“ Následne dorazila polícia, ktorá mu oznámila, že je „vinný z homofóbnych rečí, ktoré mohli ľudí uraziť a spôsobiť im stres či nepokoj.“
Na policajnej stanici mu odobrali odtlačky prstov, vzorku DNA a bol vypočúvaný. Najprv mu povedali, že bude obvinený z trestného činu na základe všeobecne známej Sekcie 5 zákona o verejnom poriadku.
Sekcia, na základe ktorej bol Miano zatknutý, však bola po niekoľkých podobných incidentoch zmenená parlamentom. Skupinová kampaň za slobodu slova, na ktorej čele je známy herec a komik Rowan Atkinson, dosiahla, že z tohto zákona bude odstránené slovo „urážka“. Zmena zákona však ešte nevstúpila do platnosti.
Neskôr v tú istú noc bol Miano náhle prepustený bez obvinení.
Kým bol držaný vo väzbe, policajti ho vypočúvali nielen vo veci spomínaného incidentu, ale aj jeho osobného presvedčenia. „Takéto vypočúvanie je nelegálne a podľa Článku 8 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv narúša súkromný život,“ píše CLC v liste.
„Z transkripcie výsluchu sa zdá, že policajti sú presvedčení o tom, že ak niekto udalosť vníma ako ‘homofóbny incident’, verí v to, že sa stal trestný čin a kazateľ teda môže byť zatknutý.“
„Sme stále presvedčení, že ani jeden rozumný policajt by nezatkol kresťana za šírenie biblického odkazu za okolností tohto prípadu, ani by ho nepodrobil takémuto vyšetrovaniu.“
Pouličné kázanie, populárne najmä u evanjelikálnych cirkví, začalo v 18. storočí v Británii metodistickým hnutím, kedy kazatelia John Weasley a George Whitefield začali kázať vonku, lebo davy boli príliš veľké na to, aby sa zmestili do kostola. Náhlym rastom politickej moci v rukách sekulárnych ideológií sa však pouliční kazatelia stali predmetom mnohých sťažností proti kresťanom. Tí, čo sťažnosti podávali, mali plnú podporu a spoluprácu polície. V niektorých nedávnych prípadoch táto agresia voči verejným prejavom kresťanstva vyústila v otvorené prejavy násilia.
V rozhovore s LSN James Bogle, britský advokát a hlava Katolíckej únie Veľkej Británie, povedal, že odstránenie slova „urážka“ zo zákona bolo krokom správnym smerom, no je stále ďaleko od adekvátnej odpovede na problémy, ktoré tento zákon priniesol. V súčasnej politickej klíme sa Bogle vyjadril, že homosexualita je „na všetkých úrovniach vlády považovaná za špeciálnu oblasť“ a zaslúži si špeciálnu ochranu a zaobchádzanie.
„Namiesto skupín či jednotlivcov profitujúcich zo zákona, ktorí sú si pred zákonom rovní, tu máme nerovnosť pri uplatňovaní zákona o ľudských právach vo Veľkej Británii, pri predpisoch ako zákon o verejnom poriadku či zákony proti diskriminácii, čo je dôsledkom verejnej politiky. Takže zákon je v konečnom dôsledku neobjektívny,“ skonštatoval Bogle.
„Dôvodom je podstata zákona o ľudských právach; ak nie ste opatrní, stáva sa z neho názor nejakého sudcu či policajného inšpektora.“ Vo väčšine prípadov zatknutí nečelili žiadnym obvineniam, prípadne súdy obvinenia zamietli.
„Úprimne, je to hanba,“ dodal Bogle, „že najvyššie policajné sily dovolili, aby takáto situácia vôbec nastala. Lebo ešte predtým, ako sú tieto prípady predložené verejnému prokurátorovi, sú hneď zamietnuté a osoba je prepustená. Nedostane sa to na súd, pretože prokurátor vie, že to protirečí zákonu.“
Kresťanské právne centrum citovalo niekoľko podobných prípadov zatknutí za kázanie o sexuálnej nečistote a tiež sa vyjadrilo, že Európsky súd pre ľudské práva potvrdil princíp, na základe ktorého „je úlohou polície napomáhať slobode slova a nedovoliť jej potláčanie tými, ktorí nesúhlasia s obsahom prejavu.“
„Slobodný prejav vyžaduje priestor na úrovni,“ dodalo CLC.