Nový formát encyklík: Rozhovor

1,561
Kultúra života

Pápež František využíva rozhovory v novinách ako spôsob prihovárania sa veriacim a svetu, a to so všetkými rizikami, ktoré to prináša. Pietro De Marco kriticky analyzuje prvé kroky jeho „pôsobenia“.

RÍM – S odstupom času sa dva rozhovory pápeža Františka s jezuitom Antoniom Spadarom, riaditeľom katolíckeho časopisu La Civiltà Cattolica, a s ateistom a profesorom Eugeniom Scalfarim, zakladateľom najväčších talianskych novín La Repubblica, čoraz viac javia ako míľniky počiatku pápežovho pontifikátu.

V týchto rozhovoroch Jorge Mario Bergoglio hovorí o svojich princípoch, hodnotí súčasný stav cirkvi, naznačuje svoje priority a formuluje svoj program.

Taktiež otvorene hovorí o bodoch, ktoré ho odlišujú od jeho predchodcov Benedikta XVI. a Jána Pavla II.:

> Františkove pretváranie

To, že si osvojil formu rozhovorov, aby komunikoval s veriacimi a svetom, je krok, pre ktorý sa súčasný pápež rozhodol len nedávno.

Ešte 22. júla pri jeho odchode do Ria de Janeiro sa novinárov stránil s odôvodnením: „Naozaj neposkytujem rozhovory, pretože ani neviem, nemôžem, je to pre mňa také...trochu unavujúce.“

Avšak potom, počas jeho návratu, poskytol dlhý rozhovor a odpovedal na všetky otázky bez toho, aby sa vopred na ne pripravil:

> Dobrý večer a ďakujem...

Jedna z jeho poznámok mala ohromný dopad, rýchlo sa rozšírila po celom svete a zaručila mu značné uznanie zo strany verejnosti:

„Ak je niekto homosexuál a hľadá Pána a má dobré úmysly, kto som ja, aby som ho súdil?“

Išlo o poznámku, ktorá mu len impulzívne vykĺzla? Vôbec nie.

Vo väčšine nasledujúcich rozhovorov pre časopis La Civiltà Cattolica pápež František tento výrok nielenže zopakoval, ale ešte aj zdôraznil. Dodávajúc poznámku s nemenej otriasajúcim účinkom:

„Duchovný zásah do osobného života nie je možný.“

Rozhovor pre La Civiltà Cattolica bol výsledkom niekoľkých rozhovorov medzi pápežom a autorom rozhovorov. Prepis jeho slov sa robil veľmi dôsledne. Pred tým, než bol rozhovor zverejnený, osobne skontroloval každé jedno slovo. Rozhovor vyšiel 19. septembra, a to naraz v šestnástich časopisoch Spoločnosti Ježišovej a v jedenástich jazykoch:

> Veľké srdce otvorené pre Boha

Je oprávnené považovať tento rozhovor za prvú skutočnú „encykliku“ pápeža Františka, a to viac, než „Lumen Fidei“, encykliku klasického formátu, ktorú prevzal po Josephovi Ratzingerovi.

Novým formátom encykliky môže byť presne tento rozhovor, ktorého cieľom je uľahčiť čítanie a šíriť myšlienky ďalej.

Odvtedy pápež František ukazuje, že tento spôsob komunikácie mu obzvlášť vyhovuje.

Rozhovor s profesorom Scalfarim je toho dôkazom. Otvoril sa totiž osobnosti svetského zmýšľania a novinám, ktoré majú veľký vplyv na verejnú mienku, a to dokonca ešte vo väčšej miere, ako to urobil pre jezuitský časopis.

Bol si však vedomý rizika, ktoré to prináša. Rozhovor vyšiel 1. októbra s podpisom profesora Scalfariho bez autorizácie textu pápežom.

Avšak v ten istý deň uverejnil tento rozhovor v plnom znení aj L'Osservatore Romano a taktiež sa objavil na oficiálnych webových stránkach Vatikánu vatican.va v rubrike „správy“, medzi ostatnými pápežskými prejavmi. To znamená, že František ten rozhovor považuje za verný prepis svojich myšlienok.

V rozhovore so Scalfarim sa pápež vyjadruje ku všetkým témam, ako aj v rozhovore v La Civiltà Cattolica, avšak nie v takom veľkom rozsahu.

Rozhovor obsahuje niekoľko nových informácii, no inak sa v ňom opakujú už známe myšlienky. Konkrétne pasáž o subjektivite svedomia vzbudila najväčší ohlas.

Pápež ani tu svoje výroky nedopĺňa, ani nezjemňuje. Práve naopak, ešte ich umocňuje:

„Každý má svoju predstavu o tom, čo je dobro a čo zlo, a každý sa musí rozhodnúť konať dobro a bojovať proti zlu tak, ako to chápe.“

V úvode prvej časti trilógie o Ježišovi Joseph Ratzinger, Benedikt XVI., napísal:

„Táto kniha nie je súčasťou magistéria, takže hocikto ma môže konfrontovať.“

Pápež František to síce nehovorí takto jasne, ale dá sa predpokladať, že táto sloboda platí aj pre neho, keď si osvojuje expresívnu formu poskytovania rozhovorov.

Nižšie je uvedený odkaz na stránku s kompletným rozhovorom pre noviny La Repubblica v pôvodnom talianskom znení, v angličtine, francúzštine a španielčine:


http://chiesa.espresso.repubblica.it/articolo/1350617?eng=y

> Pápež profesorovi Scalfarimu: „Takto zmením cirkev“

Profesor Pietro De Marco, autor komentáru, učí na univerzite vo Florencii a na teologickej fakulte v strednom Taliansku.

Autor: Sandro Magister