Kňazi, hovorte o živote a manželstve, zatiaľčo sa pápež venuje strateným ovečkám

2,638
Kultúra života

RÍM - „Aj keď sú sekulárne médiá z celého sveta zamilované do pápeža Františka, tvrdenia, že chce odviesť cirkev od jej tradičného učenia o živote a rodine, sú úplne nesprávne,“ povedal jeden z najvyššie postavených prelátov.

Kardinál Raymond Leo Burke zdôraznil pápežovo rozhodnutie dodať cirkvi príťažlivosť, čo však znamená, že sú biskupi a kňazi „ešte viac nútení zdôrazňovať a objasňovať toto učenie veriacim“.

Burke, hlava vatikánskeho najvyššieho súdu, Apoštolskej signatúry, sa v rozhovore pre americkú kresťanskú televíziu EWTN vyjadril, že „Svätý Otec povedal pri viacerých príležitostiach, že biskupi a kňazi sa budú venovať tomuto učeniu, zatiaľčo on sa pokúsi pritiahnuť ľudí bližšie k viere bez toho, aby museli používať doktríny cirkevného učenia ako svoje bezprostredné ospravedlnenie, prečo nie sú súčasťou cirkvi aj oni.“

„Zároveň sa však tieto pravdy musia vysvetľovať,“ dodal. Táto úloha ako vždy ostáva v rukách kléru a episkopátu rovnako ako laických katolíkov. Burke opravil dojem vyvolaný sekulárnymi médiami, že pápež František chce zmeniť katolícke učenie alebo prax, ktorá sa týka obľúbených tém sveta, ako sú potraty, antikoncepcia alebo homosexualita. Médiá si predstavujú „druh novej evanjelizácie, ktorá by zahŕňala opustenie nezmeniteľného cirkevného učenia,“ uviedol kardinál.

Na rozdiel od toho pápež cirkev ľuďom sprístupňuje. Podujíma sa v skutočnosti na to, čo Burke nazval „radikálne volanie,“ aby povzbudil ľudí, „stratené ovečky“, prekonať psychologické alebo emocionálne „bariéry pre prijatie viery“. Považuje za falošný“ médiami vytvorený „dojem, že je čas na radikálnu zmenu v cirkvi, vrátane zníženia autority pápeža“.

„Ako som predtým povedal, robia si posmech z pápežského úradu, pretože sa nadovšetko viaže k tradícii viery, ktorá k nám prišla v neprerušenej línii od čias samotného Krista a apoštolov.“

„A pritom v rovnakom čase“ pápež pri mnohých príležitostiach „dal veľmi jasne najavo“ cirkevné učenie ohľadom takých vecí, ako je nerozlučnosť manželstva, dodáva kardinál.

Vysvetlil to v rozhovore s laickým učiteľom náboženstva. Ten sa pýtal, či je nesprávne pokračovať v učení o encyklike pápeža Pavla VI., Humanae Vitae, ktorá je proti umelej antikoncepcii. Toto učenie je podľa Burka „v cirkvi vždy potrebné a ak sa Svätý Otec snaží priblížiť ku každému, potom nesmieme prestať šíriť toto učenie“.

Burkeove komentáre rozširujú článok, ktorý publikovala EWTN. Na rovnakom mieste cituje pápeža Františka v prejave pre Apoštolskú signatúru: „Je nevyhnutné mať vždy na mysli efektívne spojenie medzi konaním cirkvi, ktorá evanjelizuje, a konaním cirkvi, ktorá vysluhuje spravodlivosť. Služba spravodlivosti predstavuje apoštolský život.“

Ľudia pritiahnutí k cirkvi pápežom Františkom „potrebujú počuť pravdu o neporušiteľnej dôstojnosti bezbranného ľudského života a pravdu o vzťahu medzi mužom a ženou v manželstve“.

A to je „radikálna evanjelizácia,“ ktorou túži pápež František inšpirovať ľudí, „aby sa vzdali akýchkoľvek bariér, ktoré sú v ich životoch“.

Pozerajú „na tvár Krista, ktorý je jasne živý vo svojej cirkvi... V momente, keď budú vidieť Kristov súcit voči nám, cirkev ich pritiahne a porozumejú plnému zmyslu Ježišovho súcitu... čo je tiež radikálnym volaním k obráteniu.“

Burke tvrdí, že túžba po obrátení je základnou požiadavkou pre prijatie do cirkvi, bez ktorej by Kristov súcit vyšiel nazmar. „Keď sa obrátime ku Kristovi... kajajme sa a verme evanjeliu.“ Skutočné „milosrdenstvo“ prichádza od Krista cez cirkev.

Kardinál si myslí, že kontroverzie budú v cirkvi rásť kvôli nedávnemu odporučeniu kardinála Waltera Kaspera, bývalej hlavy vatikánskeho ekumenického úradu, aby sa ľuďom, ktorí sa rozhodnú pre druhé manželstvo, povolilo príjimanie Eucharistie po „dobe pokánia“ bez toho, že by zmenili svoj životný stav. 

Burke je presvedčený, že Kasperov návrh pripustiť rozvedených a znovu zosobášených katolíkov k Eucharistii je „omyl“.

Zároveň je nevyhnutné rozumieť rozvedeným a znovuzosobášeným, „vítať ich v cirkvi do takej miery, v akej sú schopní žiť, a pomôcť im viesť najlepší možný život“.

„To je milosrdenstvo,“ dodal Burke, „nie povedať im niečo, čo nie je pravda, napríklad, že možno vstúpiť do ďalšieho manželstva.“

Osoby, ktoré sú rozvedené a znovu zosobášené „žijú v stave protirečiacom jednému z fundamentálnych učení“ katolíckej cirkvi, a preto sa im zakazuje prijímať Eucharistiu. „V texte kardinála Kaspera je veľa problematických častí, hovorím to otvorene.“

„Verím, že v najbližších dňoch, keďže sa text intenzívne používa, ľudia začnú falošne veriť, že by sa cirkevná prax v tomto ohľade mohla zmeniť. Viem, že omyl takéhoto prístupu vyjde na svetlo.“

Na otázku, či sa počas konzistória prejavil nesúhlas s Kasperovým návrhom, Burke odpovedal: „Jasne tam bol.“ Aj keď stretnutie bolo „utajené“, dokument sa dostal na verejnosť. Burke sa preto cítil „povinný“ poukázať na to, že text nebol v žiadnom prípade „prijatý všetkými kardinálmi“.

Očakáva „veľmi silnú debatu“ počas Synody o rodine, ktorú plánuje Rím na október.

Burke nie je jediný, kto verejne namietal proti návrhu kardinála Kaspera. Spaľujúca kritika zaznela od prominentného talianského kardinála, Carla Caffarru, arcibiskupa Bologne. Pre talianske noviny Il Foglio Caffarra povedal, že Kasperov plán zjavne podporujú dvaja členovia pápežského poradného zboru „rady ôsmich“. Text je však v priamom rozpore nielen so slovami Krista v evanjeliách, ale aj s učením čoskoro kanonizovaného pápeža Jána Pavla II..

Kardinál Caffarra skúmal nerozlučnosť manželstva v dokumente Jána Pavla II. Familiaris Consortio vychádzajúceho z poslednej Mimoriadnej synody biskupov o rodine v roku 1980.

Burke ráta s tým, že Synoda stopne hnutie nemeckého episkopátu, ktorý založili v USA, Taliansku a inde na svete tí, ktorí falošne veria, že cirkevná prax sa môže zmeniť“.

„Úplne“ súhlasil s moderátorom EWTN Arroyom, že téma „zaváňa politickou kampaňou“ tých, ktorí neprestávajú tlačiť na zmenu. „Mám tušenie, že tento prístup je príliš svetský a nemá žiadne miesto v cirkvi,“ povedal Burke.

Hovoril aj o popularite paperbackovej edície Kasperovho príhovoru, ktorú publikovali a rozšírili v Taliansku. Proti takémuto druhu propagandy majú „verní katolíci povinnosť“ šíriť skutočné cirkevné učenie „takým jasným a silným spôsobom, aký je len možný“.

„Pozícia cirkvi v tejto záležitosti sa musí šíriť takým spôsobom, aby si ľudia mohli prečítať niečo spoľahlivé a dobré.“

„Cirkevné učenie a prax v celom svojom bohatstve a vernosti tradíciám bude musieť veľmi bojovať s týmto druhom populárneho hnutia, ktoré protirečí viere.“

Varoval pred vplyvom Kasperovho návrhu na tých, ktorí otázky viery dobre nepoznajú: „Kasper je známy teológ a niekto by mohol mať dojem, že jeho práca je smerodajná, ale nie je to tak.“

Vylúčil Kasperov návrh „cesty kajúcnosti,“ ktorá by umožnila ľuďom opustiť pôvodné manželstvo a založiť nové zväzky „tolerované“ cirkvou. Návrh „je prebraný od [východných] pravoslávnych a je veľmi problematický dokonca aj pre nich“. Pravoslávni netvrdia, že druhé zväzky sú skutočné manželstvá, „považujú to za nemožné. Protirečili by sme tak nášmu životu v Kristovi.“

Moderátor Arroyo sa spýtal kardinála Burka, či súhlasí s niektorými titulkami v sekulárnych médiách, ktoré nedávno tvrdili, že jeho odvolanie z Kongregácie pre biskupov znamená, že pápež František sa zbavuje „konzervatívnych“ biskupov a kardinálov vo svojej administratíve.

Kardinál odpovedal, že sa „pravidelne“ stretáva s pápežom Františkom, ktorý nikdy nenaznačil, že by bol nespokojný s jeho prácou či aktivitami. Niektoré mainstreamové noviny naznačili, že Burkeove časté interview a verejné obhajoby cirkevného učenia o živote a rodine boli zahanbujúce pre pápeža, ktorý si vybral inú cestu vo svojom pontifikáte.

„Beriem to tak, že ak by bol [nespokojný], povedal by mi to,“ hovorí Burke. O svojom odvolaní z Kongregácie pre biskupov sa vyjadril, že pápež František „obnovuje všetky možné posty v rôznych organizáciach“ Vatikánskeho správneho aparátu.

„Podľa toho, čo vidím, a podľa toho, čo mi Svätý Otec povedal, som si istý, že sa ma nechcel ‚zbaviť‘ a je spokojný s tým, čo robím.“