Za zneuctenie katedrály dostali feministky iba „jemné zaucho“

2,704
Kultúra smrti

Polonahej aktivistke zo skupiny Femen, ktorá minulý rok pred Vianocami zneuctila parížsky chrám sv. Márie Magdalény, parížsky trestný tribunál nedávno udelil jednomesačný podmienečný trest odňatia slobody za „sexuálny exhibicionizmus“.

31-ročná Eloise Boutonová sa 20. decembra 2013 dostala na titulné stránky novín, keď polonahá vtrhla do chrámového presbytéria a kričala „Vianoce sú zrušené.“ Tento istý nápis mala aj na chrbte a na hrudi mala napísané slová „344e salope“ (344-tá pobehlica).

Tieto slová odkazujú na známy manifest, ktorý v roku 1971 vydalo 343 žien, najmä intelektuálok, herečiek a politických aktivistiek, v ľavicovom časopise Nouvel Observateur. V tomto manifeste vyhlásili, že boli na nelegálnom potrate a žiadali legalizáciu potratov. To sa stalo skutočnosťou o 4 roky neskôr, v decembri roku 1974.

Boutonová mala na hlave modrý závoj evokujúci Pannu Máriu a korunu z červených kvetov. Niekoľko minút stála pred hlavným oltárom, mávajúc s dvomi kúskami hovädzej pečene, ktoré mali symbolizovať potratené dieťa. O niekoľko dní neskôr uverejnila článok – opäť v Nouvel Observateurv ktorom tieto kúsky pečene nazvala „symbolmi potrateného dieťaťa Ježiša“ a povedala že „nechala tento [...] plod pri nohách oltára.  

Neustále bola obklopená novinármi a fotografmi z rôznych médií, vrátane hlavnej spravodajskej agentúry Agence France-Presse.

Udalosti venovali pozornosť hlavné médiá, no okrem vyjadrenia vtedajšieho starostu Paríža, Bertranda Delanoëa, nasledovalo len málo oficiálnych odsúdení - čo je úplne v protiklade s tým, čo sa deje, keď sú podobné útoky mierené proti mešitám. Samotný kardinál Paríža, Msgr Andre Vingt-Trois, zdôraznil fakt, že minister vnútra tento čin neodsúdil ani nevyjadril solidaritu s katolíckou komunitou.

V tom čase vzali Boutonovú na niekoľko hodín do väzby. Súd prebehol pred niekoľkými týždňami. Štátny žalobca žiadal pokutu 1 500 eur a troj- až štvormesačný podmienečný trest odňatia slobody. Nie je neobvyklé udeliť oveľa miernejší, jednomesačný podmienečný trest odňatia slobody delikventovi, ktorý nikdy predtým nespáchal žiadny priestupok. No v prípade Boutonovej, ktorá začiatkom tohto roka odišla zo skupiny aktivistiek Femen, to bol naozaj veľmi ľahký trest, keďže vo svojom aktivizme neplánuje pokračovať. Podmienečné tresty sa vykonávajú iba v prípade opakovaných priestupkov.

Eloise Boutonová sa zúčastnila útoku na demonštráciu proti homosexuálnym „manželstvám“ v roku 2012 a je súdne stíhaná francúzskou kresťanskou obrannou ligou AGRIF. Táto vec však stále čaká na uzavretie a nebude sa rátať ako opakovaný priestupok. Boutonová sa takisto zúčastnila vpádu do Katedrály Notre-Dame v Paríži vo februári minulého roku, ktoré uskutočnilo 9 polonahých žien z „Femen-u“. Týchto 9 aktivistiek bolo prepustených, kým službu konajúci z Katedrály Notre Dame boli odsúdení za „násilie“ voči ženám, keď sa ich snažili vyviesť von z kostola. AGRIF v tomto prípade začala ďalšie trestné konanie, ktoré stále prebieha.

Trestné konanie proti Boutonovej v prípade kostola sv. Márie Magdalény na podnet správcu farnosti bolo zamerané iba na „sexuálny exhibicionizmus“, nie však na očividné priestupky „poškodenia“ a „zločinu nenávisti“ proti kresťanom ako také.

Boutonová povedala, že z odsúdenia mala „halucinácie“ a proti rozsudku podá odvolanie.

Menej než 24 hodín po tom, čo bol vynesený rozsudok, do kostola sv. Márie Magdalény „na odplatu“ vnikla ďalšia aktivistka z Femen-u. Podobne ako Boutonová, tiež mala na sebe modrý závoj a korunu z červených kvetov a napísané slová „345e salope“ (345-ta pobehlica). Mávala s trestným zákonníkom a žiadala, aby zákon o exhibicionizme bol pozmenený tak, aby povoľoval „politické“ obnažovanie sa.

Jej činu sa dostalo menej mediálnej pozornosti ako vtrhnutiu Boutonovej.

Samozvaný boj Femen-u za potratové „práva“ vo Francúzsku je tak trochu prapodivný, pretože potraty sú povolené na vyžiadanie, sú plne financované štátom a nedávno ich francúzske Národné zhromaždenie vyhlásilo za „základné právo“. Ich požiadavky sú úplne „mainstreamové“ a okrem katolíckej komunity ich metódy spôsobujú len málo rozhorčenia, najmä v médiách. Pravidelne sú s nimi rozhovory v tlači a ich popredná predstaviteľka, Inna Schevshenková, slúžila ako model pre symbol Francúzskej republiky – “Marianne”, na bežnej výplatnej známke Francúzskej pošty.