Otázky a odpovede pre ľudí, ktorí nenávidia možnosť Benedikt

1,270
Kultúra života

Scéna: V malej kaviarni v pobrežnom mestečku. Bob, nudný starý veriaci, a jeho priateľ Ben spolu pijú kávu, pofukuje jesenný vánok, ktorý nadvihuje goliere ich košieľ.

Bob: Ďakujem za pozvanie, Ben. Povedz mi, prosím, o možnosti Benedikt?

Ben: Som rád, že sa pýtaš! Som z toho nadšený! Nepáči sa mi ale, že sa veci vyvinuli takto. Vieš, najprv musíme porozumieť kultúrnym silám, ktoré toľkým ľuďom zhnusili ortodoxné kresťanstvo. Rôzne historické zmeny v umení, vzdelaní a politike predchádzali strate vplyvu Cirkvi na Západe. Musíme študovať, prečo naša kultúra odmieta ortodoxnú vieru a privlastňuje si zmes kresťanstva a kapitalistického nacionalizmu alebo pseudo-vedeckého progresivizmu.

Bob: Máš na mysli misiológiu?

Ben: Nachádzame sa v kritickom bode. Na ortodoxnú vieru útočia z každej strany a ľudia neodovzdávajú svoju vieru nasledovným generáciám. Nezáleží na tom, či máme fundamentalistickú a tradičnú cirkev, ktorá sa snaží kontrolovať naše deti alebo voľnú kongregáciu, ktorá sa pokúša byť zábavnejšia, no ktorú ľudia aj tak neberú vážne. Situácia je strašná. Potrebujeme strategickú zdvorilosť, ba dokonca ústup, a sústrediť sa na to, čo kážeme, učíme a katechizujeme.

Bob: Takže máš na mysli ekleziológiu?

Ben: Nechaj ma dohovoriť! Nejdeme sa len tak ľahko skryť v horách!

Bob: Ale veď si hovoril o ústupe. Ozaj, nenachádzajú sa náhodou skrýše pri bojových líniách?

Ben: Myslieť si, že možnosť Benedikt je o ústupe je jedno veľké nedorozumenie. V skutočnosti ide o to, ako posúvame našu vieru ďalším generáciám a ako si zachovávame výnimočnosť našej viery. Vyžaduje si to určitú sebakritiku a disciplínu.

Bob: Okej, začína to dávať zmysel. Prakticky hovoríš o ekleziológii.

Ben: Vlastne je to komplikovanejšie. Žijeme v post-kresťanskej kultúre. Práve preto nemôžeme „hlásať svätú pravdu“ a čakať, že ľudia jej porozumejú. Aby naše svedectvo niečo znamenalo pre nás, naše deti či tých, ktorí nás ohrozujú, musíme sa zamyslieť nad našou kultúrou a jej prvkami, ktoré ju robia nepriateľskou pre ortodoxnú vieru – ako aj nad tým, ako by mohli ľudia vnímať pravdy našej viery.

Bob: Dobre. Teraz si sa vrátil k misiológii, ale chápem, o čom hovoríš. Práve sme sa na hodine perspektív učili o tom, ako práve toto robia kresťania už po stáročia.

Ben: Ja však hovorím o niečom väčšom. Veci sa natoľko zmenili, že kresťanstvo už nie je základom našich kultúrnych konverzácii tak, ako to bývalo kedysi. Je naša katechéza natoľko slabá, že ľudia nerozumejú významu a dôležitosti manželstva?

Bob: A bola naša katechéza lepšia v minulosti, keď sme považovali násilný rasizmus za normálny?

Ben: Ja hovorím o niečom úplne inom! Hovorím o tom, že žijeme v tomto kultúrnom vtipe namiesto toho, aby sme boli svetlom na kopci.

Bob: To znamená, že by sme sa mali sústrediť na našu misiológiu.

Ben: (Vzdychne si.) Ak na tom trváš, tak áno. Ale nemal by si veci takto redukovať. Čelíme prenasledovaniu, ktoré je úprimné k Bohu. Ľudia môžu prísť o svoje živobytie ak sa zastanú toho, čomu veria!

Bob: Vieš, že misiológia sa veľa zaoberá kultúrami, ktoré sú nepriateľské voči kresťanstvu?

Ben: Správne. No žijeme v post-kresťanskom spájaní skresleného kresťanského učenia a osvietenstva a nie v dákej Islamskej ríši siedmeho storočia či v komunistickej Európe. Počúvaš ma ty vôbec?

Bob: A ty mňa počúvaš?

Ben: Vráťme sa k pôvodnej téme a otázke, ako milosrdenstvo spadá do rámca možnosti Benedikt. Na jednej strane ju musíme praktizovať a je dôležitou súčasťou nášho svedectva o svete. Na druhej strane sa však nemôžeme sústrediť len na dobré skutky bez toho, aby sme sa zúčastňovali našej duchovnej formácie. Inak vyhasneme alebo sa staneme prostými liberálmi.

Bob: To znie ako niečo, o čo sa pokúša môj pastor.

Ben: Áno, ale práve kombinácia milosrdnosti, kultúrneho porozumenia, duchovnej komunity, rešpektovania miestnych dejín a prenesenia našej viery na druhých sú dôvody, pre ktoré je možnosť Benedikt taká dôležitá.

Bob: Takže ide o trošku ekleziológie s misiológiou?

Ben: ...nechceli by sme dopadnúť ako tí - povedal šeptom - biskupi.

Bob: Poznám jedného sympatického biskupa, ktorý hovorí o týchto veciach neustále.

Ben: Vážne? A má aj svoj blog?

Bob: Nie, je to moja susedka. Organizujeme dobrovoľnícky rozpis v miestnej polievkovej kuchyni.

Ben: Vidíš, to je presne niečo, čo sa stáva v možnosti Benedikt!

Bob: Ale veď to je misiológia.

Ben: Koľkokrát ti to ešte mám povedať? Možnosť Benedikt je viac než misiológia! Zahŕňa teológiu, antropológiu, históriu, geografiu, teórie a metódy komunikácie, komparatívne náboženstvo, kresťanskú apologetiku, vzdelávaciu metodológiu a medzidenominacionálne vzťahy!

Bob: Práve si citoval misiologickú stránku Wikipedie.

Ben: Čítal si už niekedy Alasdaira MacIntyrea?

Koniec

 

Matthew Loftus

Matthew Loftus žije v Sandtown-Winchestri v Baltimore a pracuje ako rodinný lekár. Je pravidelným prispievateľom v Mere Orthodoxy a jednotlivé kapitoly svojej knihy o zlých lekároch zverejňuje na stránke Trousseau Syndrome.