Unitárstvo je organizačne nejednotný prúd v rámci protestantskej liberálnej teológie. K základným teologickým stanoviskám patrí najmä odmietanie dogmy o Najsvätejšej Trojici a odmietanie plného božstva a večnej existencie Krista. (pozn. pôvodného editora, z wikipedie)
(Obraz: Portrét W. E. Channinga, od H. C. Pratta, 1857)
*********
Žijem v Newporte na Rhode Islande, ktorý je rodiskom aj Williama Elleryho Channinga, často pokladaného za „otca amerického unitárstva“. Dom, v ktorom prežil detstvo, je od môjho vzdialený asi jeden a pol kilometra, prekonal síce veľa rekonštrukcií, ale ešte stále stojí.
Pred pár desiatkami rokov som v antikvariáte listoval v hrubom zväzku Channingovej zbierky esejí z roku 1880. Najviac sa mi pozdávala jeho Baltimorská reč z roku 1818, ktorá sa vo všeobecnosti pokladá za „Unitársku deklaráciu nezávislosti“. V tejto reči Channing načrtáva pravidlá, charakterizujúce unitárske hnutie; hnutie, ktoré od začiatku minulého storočia vyháňalo kalvinizmus z jeho pevných bostonských pozícií a všeobecne z východného Massachusetts.
„Ťažký“ kalvinizmus sa psychologicky viac hodil pre osadníkov, ktorí od roku 1600 osídlovali divočinu Nového Anglicka. Od roku 1800 však mal Boston k divočine asi tak blízko, ako Londýn alebo Paríž. Stal sa prosperujúcim mestom, v ktorom dominovala trieda bohatých obchodníkov. A pre nich bolo psychologicky vhodnejšie „jemnejšie“ unitárstvo.
Channingovo kresťanstvo bolo síce úprimné, no zároveň neortodoxné. Bol presvedčený, že keď sa zbavia určitých zastaralých prvkov viery, napríklad viery v Najsvätejšiu Trojicu, v božstvo Ježiša Krista a v dedičný hriech – vrátia sa unitári k akémusi Ježišovmu náboženstvu. Završovali dielo, ktoré začalo v časoch reformácie. Odtrhnutím sa od Ríma eliminovali ´reformovaní´ niektoré z prvkov rýdzeho kresťanstva, ktoré zavádzali katolíci. A unitári teraz eliminovali ešte aj to, čo z tých prvkov zostalo. Je smiešne, keď si uvedomíme, že prví unitári si Ježiša predstavovali ako vtelenú múdrosť brahminského typu v Bostone 19. storočia (brahmin – hinduistická kasta kňazov a učiteľov; pozn. prekl.), ale presne tak si ho predstavovali.
Štúdium Channinga a prvých unitárov mi poskytlo vodítko k pochopeniu liberálneho kresťanstva vo všeobecnosti; unitári boli totiž prvými liberálnymi protestantmi v Amerike. Unitári robili presne to, čo liberálni protestanti robia vždy: pokúšajú sa zmiešavať kresťanstvo s nedôverou a pochybnosťami, ktoré vyznievajú v danej chvíli moderne a aktuálne.
Moderná forma antikresťanstva konca 18. a začiatku 19. storočia bol deizmus. A tak si unitári povedali: ´Je dosť zlé, že deisti odmietajú naše úžasné kresťanské náboženstvo; predsa však ale musíme pripustiť, že majú niektoré dobré kritické postrehy.´ Channing teda spolu so svojimi kolegami zmiešal to, čo si mysleli že je najlepšie z kresťanstva s tým, čo si mysleli že je najlepšie z deizmu, a vzniklo unitárstvo.
Neskôr v 19. storočí sa pokúsili liberálni protestanti zmiešať to najlepšie z kresťanstva s tým najlepším z agnosticizmu a v poslednej štvrtine 20. storočia sa pokúsili zmiešať to najlepšie z kresťanstva s tým nejlepším zo sexuálnej revolúcie. Musíme však povedať, že z týchto miešanín vzišlo vždy čosi nesúrodé, pretože v skutočnosti nemôžete zlúčiť nezlúčiteľné.
Pri miešaní tohto liberálneho „koktejlu“ musíte nutne niečo vynechať; v tomto prípade ide pochopiteľne o vynechanie prvkov staromódnej kresťanskej ortodoxie. A ako ide čas, je z vás čoraz väčší liberál, obsah kresťanstva sa v koktejli stenčuje a stenčuje, až sa z vášho kresťanstva napokon stane záležitosť duchov, voľným okom nerozoznateľná od ateizmu.
Efekt snehovej gule, ktorá sa z vrcholu kresťanskej ortodoxie rúti dolu svahom, naberá na seba všelijaké nezmysly, a končí pri praktickom ateizme, bol mimoriadne evidentný v prípade unitárstva. Ledva Channing založil ortodoxné unitárstvo, už mu do toho vpadli transcendentalisti – Ralph Waldo Emerson, Theodore Parker a iní. A títo, inšpirovaní liberálnym princípom, že v úsilí o lepšie a čistejšie náboženstvo sa môžete slobodne zbaviť akýchkoľvek ortodoxných prvkov, sa zbavili práve unitárskeho presvedčenia.
Emerson, ktorý začínal svoj profesionálny život ako unitár, sa čoskoro stal panteistom, nekresťanom, hoci stále navštevoval unitársky kostol. Od panteizmu k ateizmu je už iba krôčik. Nerád obviňujem Emersona, ktorého z rozličných iných dôvodov uznávam, ale svojím postojom veľmi prispel k odkresťančeniu Ameriky. Nedá sa nič robiť, fakty sú fakty.
V Newporte máme unitársky kostol, ktorý sa príznačne volá Channingov kostol. Stojí presne oproti starej kamennej veži, o ktorej sú niektorí obyvatelia Newportu presvedčení, že ju postavili Vikingovia. Pred spomínaným kostolom veje dúhová LGBT vlajka.
Unitársko-univerzalistická asociácia (vznikla pred polstoročím) už viac samu seba nepokladá za kresťanskú, ani viac neverí v Boha, hoci v rámci príslovečného ducha tolerancie toleruje u svojich členov teizmus. Dnes je už len o čosi viac než etickou kultúrnou spoločnosťou, no vždy, keď sa objaví čosi protikresťanské a moderné, usiluje sa osvojiť si to.
Vôbec ma teda neprekvapilo, keď pondelkové noviny z minulého týždňa priniesli na titulnej strane článok o nedeľnej „bohoslužbe“ v Channingovom kostole. Konala sa na počesť Pamätného dňa transgenderov. Pochopiteľne, ako inak. Utešilo ma jedine to, že na fotke v novinách bolo vidno, že v kostole sedelo len pár roztrúsených ľudí. Bohužiaľ, len o málo viac ľudí prišlo na sv. omšu do nášho vlastného katolíckeho chrámu.
Prečo by nás, katolíkov, malo niečo z tohto znepokojovať? Pretože Katolícku cirkev v USA čoraz viac zaplavujú rozličné osoby, ktoré by veľmi radi „zmiešali“ katolicizmus s dnešnou modernou formou antikresťanstva. Pýtate sa čo to je? Je to ideológia sexuálnej slobody. V našich kruhoch sa pohybuje veľa osôb – vrátane viacerých kňazov, dokonca biskupov – ktorí sú „povoľní“ voči smilstvu, „povoľní“ voči voľným zväzkom, „povoľní“ voči potratu, „povoľní“ voči homosexualite, „povoľní“ voči transgenderizmu.
Dobre si všimnite tieto „povoľnosti“, no nie kvôli tomu o čom navonok vypovedajú, ale hlavne kvôli tomu, čo v sebe ukrývajú. Nech vám ich skryté mlčanie, ich výrečné mlčanie, zbystrí zmysly.