[autor: Doug Mainwaring]
V prekvapivej sérii twítov bývalý vedúci pracovník Obamovej kampane odhalil, že ich im Facebook dovolil, aby „vydolovali“ informácie z osobných profilov užívateľov, pretože chcel, aby Obama opätovne vyhral.
Tieto odhalenia sa objavili počas rozruchu, ktorý sa rozpútal po zistení, že Cambridge Analytica, firma poskytujúca politické konzultácii, ktoré spája dolovanie dát (z ang. data mining), dátové maklérstvo a analýzu dát so strategickou komunikáciou s cieľom ovplyvniť volebné výsledky, tiež dolovala informácie, ktoré boli neskôr použité v Trumpovej kampani.
Zatiaľ čo mainstreamové média boli zhrozené z toho, že republikánsky kandidát bol schopný (asi) zneužiť informácie z profilov facebookových používateľov, ukázalo sa, že Trumpova kampaň iba napodobnila to, čo pre Ameriku už predtým spravil Obama.
Ale na rozdiel od Trumpa, Obamová kampaň bola chválená médiami za jej vynaliezavosť ponoriť sa do informácií zo sociálnych sietí a manipulovať s nimi ako s nástrojom na spojenie sa s mladými voličmi.
A pokiaľ Trumpova kampaň získala prístup k týmto informáciám kvôli chybe – Cambridge Analytica zanedbala vymazanie facebookových informácií, ktoré zhromaždila v 2007 – kampaň Obamu mala neobmedzený a okamžitý prístup k osobným informáciám používateľov s požehnaním Facebooku.
Carol Davidsen, bývalý mediálny riaditeľ kampane Obama for America, povedal, že funkcionári Facebooku „boli veľmi úprimní v tom, že nám dovolili spraviť veci, ktoré by iným nedovolili, a to preto, lebo boli na našej strane.“
Davidson priznal, že z celého projektu mal „desivý pocit“ a dodal, že tomu bolo tak „i keď sme hrali podľa pravidiel a nespravili sme s týmito dátami nič, čo by som považoval za podlé.“
Facebook bol prekvapený, že sme dokázali vycicať celý sociálny graf, ale nezastavili nás v tom, keď si uvedomili, čo robíme.
Uprostred tejto nevyžiadanej pozornosti, ktorá sa Facebooku dostáva, Mark Zuckerberg, zakladateľ firmy, chodí po médiách a zisťuje rozsah spôsobených škôd. Koniec koncov, používatelia Facebooku sú zrazu znepokojení, že si niekto prezerá ich osobné údaje a zneužíva ich bez ich súhlasu. Ako dôsledok nedávnych odhalení o zbieraní dát Facebook stratil za posledných pár dní od vypuknutia škandálu približne 50 miliárd dolárov na trhovej cene.
Podľa rozhovoru pre Recode:
Zuckerberg priznal viackrát počas 20 minútového rozhovoru, že Facebook urobil veľké chyby v budovaní tejto sociálnej platformy – pozerajúc sa späť až do 2007 – ktoré nakoniec viedli k schopnosti Cambridge Analytica zneužiť informácie z osobných profilov takmer 50 miliónov užívateľov. Zuckerberg sa v tomto rozhovore, na rozdiel od vyhlásenia, ktoré zverejnil na svojej facebookovej stránke, dokonca ospravedlnil.
„Sklamali sme našu komunitu, cítim sa z toho zle a je mi to ľúto,“ povedal. Na žačiatku rozhovoru nazval tieto chyby „porušením dôvery“ od používateľov.
Zuckerbergove komentáre ale nepovedali nič o tom, že Facebook povolil Obamovej kampani podobné zneužitie dát užívateľov v 2012.
V tomto rozsiahlom rozhovore pre Recode Zuckerberg vyjadril obavy ohľadne toho, ako by mohla jeho osobná ideológia ovplyvniť facebookové regulácie.
„Mnohé z najcitlivejších problémov, ktorým dnes čelíme, sú konflikty medzi skutočnými hodnotami, či nie? Sloboda slova a nenávistná reč a urážlivý obsah. Kde je hranica?“ pýtal sa Zuckerberg.
„Hovoríme o niečom ako ´Kde je hranica vymedzujúca nenávistnú reč?´, a myslím tým teda, že kto mňa vybral ako toho človeka, ktorý ju má určiť?“ pokračoval. „Asi to musím robiť, vzhľadom na súčasnú situáciu, ale radšej by som to nerobil.“
Facebook cenzuruje konzervatívny obsah
Zuckerberg na jeden strane hovorí, že má škrupule voči vykonaniu editorských rozhodnutí vo veci obsahu, ktorý sa na Facebooku objavuje, ma druhej strane majú konzervatívci mnoho dôvodov na znepokojenie, že spolu s ďalšími liberálnymi funkcionármi Facebooku už takúto editáciu robí.
„Facebook nie je neutrálny priestor,“ povedal vo štvrtok večer vo svojom programe na Fox News Tucker Carlson. „Má politickú agendu. Začiatkom tohto roku Facebook zmenil svoje algoritmy vzhľadom na to, aké správy jeho používatelia vidia a dôsledky tejto zmeny boli pre konzervatívcov devastujúce.“
Výsledky štúdie od Western Journalism hovoria jasne: stránky naľavo od stredu boli navštevované o skoro 14% viac, zatiaľ čo najpopulárnejšie konzervatívne stránky zaznamenali 27% pokles.
Správa od Western Journalism pokračovala nasledovne:
Zmena algoritmu, či už úmyselná alebo nie, v realite skončila cenzúrou konzervatívnych názorov na tejto svetovo najväčšej platforme sociálnych médií. Krátkodobé následky, ktoré táto zmena spôsobila, predstavujú pre konzervatívne vydavateľstvá prepúšťanie alebo úplný krach a z dlhodobého hľadiska by mohla priniesť výhru liberálnych politikov a ich opatrení ako v USA tak i po celkom svete.