Senátorka a právnička Eliška Wagnerová prehovorila v rozhovore pre Respekt o tom, ako sa dá chápať nedávna škandalózna divadelná hra „Naše násilí a vaše násilí“ v Divadle Husa na provázku v Brne, v ktorej Ježiš znásilnil moslimku.
Médiá preháňajú?
Po prvé senátorka zdôraznila, že znásilnenie moslimskej ženy bolo iba časťou celého predstavenia a nebolo to „nič brutálne”. Podľa senátorky sa dá Ježiša chápať skôr ako symbol, než ako biblickú postavu a základ kresťanského náboženstva. Podľa názoru senátorky to bol symbol koloniálnej Európy.
„Tej Európy, ktorá mala, povedzme, kolónie, ktoré niekoľko krajín, čo si budeme hovoriť, dosť vysala, ktoré sa k niekoľkým ľuďom rozhodne nechovala s povinnou úctou. Naopak im dávala najavo, že sú ‚untermench‘, podľudia.”
Wagnerová zmienila, že tzv. slušní ľudia, ktorí vyjadrili svoj protest ešte na začiatku hry, ani nevideli toto predstavenie celé. Tí, ktorí zostali po celú dobu na svojich miestach, aj keď predstavenie ich zasiahlo, vždy mali možnosť odísť.
„To je dosť masochistické, nie? Nechať sa zraňovať úmyselne.”
Wagnerová tvrdí, že je katolíčkou, ale je zároveň milovníčkou slobody umenia a slobodnej spoločnosti. Nevnímala túto hru ako útok na kresťanského Boha. Právnička hovorí, že je treba sa skôr zamyslieť nad tým, čo sa dialo v Juhoslávii v deväťdesiatych rokoch, o tých masakroch a ich príčinách.
Podľa Wagnerovej je jednou z funkcií umenia provokácia spoločnosti k nejakému zamysleniu.