Investičná banka Citigroup v aktuálnom vyhlásení pre akcionárov uviedla: "Veríme, že všetci rodičia si zaslúžia čas prispôsobiť sa rodičovstvu a vytvoriť si puto s najnovším členom svojej rodiny." Banka uviedla, že toto presvedčenie ju viedlo k tomu, aby v roku 2020 rozšírila svoju politiku platenej rodičovskej dovolenky, aby zaručila 16 týždňov platenej materskej alebo štyri týždne platenej rodičovskej dovolenky.
Po záväzku voči rodinám však banka okamžite ohlásila novú politiku, ktorá je v rozpore s jej deklarovanou ústretovosťou k rodinám. "V reakcii na zmeny v zákonoch o reprodukčnej zdravotnej starostlivosti v niektorých štátoch USA poskytujeme od roku 2022 cestovné výhody, aby sme uľahčili prístup k primeraným zdrojom." Inými slovami, Citigroup bude financovať prístup svojich zamestnancov k potratom.
Rozhodnutie Citigroup stať sa prvou veľkou americkou korporáciou, ktorá bude priamo financovať prístup zamestnancov k potratom, je nepochybne reakciou na pro-life legislatívu prijatú po celej krajine a blížiace sa rozhodnutie Najvyššieho súdu USA vo veci Dobbs vs. Jackson Women’s Health Organization.
Prečo táto zmena firemnej politiky? Najpravdepodobnejším vysvetlením je, že Citigroup, podobne ako mnohé iné veľké korporácie, riadia jednotlivci, ktorých názory na potraty – a všetko ostatné – sa viac zhodujú s krajne ľavicovým krídlom Demokratickej strany než s Republikánmi.
A skutočne, v posledných prezidentských voľbách zamestnanci Citigroup v drvivej väčšine podporovali Demokratov. V októbri 2020 banka spustila svoju službu "skutočného mena", ktorá umožnila "transrodovým a nebinárnym ľuďom používať svoje zvolené meno na vybraných kreditných kartách". V akcionárskom vyhlásení z roku 2022 sa spomína "zdravotné poistenie potvrdzujúce rod". A v marci minulého roka firma ohlásila svoj záväzok k "Nulovým emisiám do roku 2050", pričom uviedla, že "to znamená prehodnotiť naše podnikanie a pomôcť našim klientom prehodnotiť to ich". Snaha Citigroup "pomôcť" klientom "prehodnotiť" zahŕňa vyhodenie tých, ktorí nespolupracujú. Priame financovanie prístupu k potratom je jednoducho ďalším krokom k zabezpečeniu postavenia Citigroup ako najviac prebudenej korporácie v Amerike.
Ale možno je za tým aj iný dôvod. Zisky.
Keď má zamestnanec dieťa, najmä zamestnankyňa, jeho rovnováha medzi pracovným a súkromným životom vyzerá inak. Citigroup si uvedomuje vplyv nového dieťaťa na život zamestnanca a jeho 16-týždňová platená materská dovolenka je veľkorysá, no zároveň drahá. A po narodení detí si 49 percent žien dáva prestávku v práci. Prijatie, rekvalifikácia a nahradenie zamestnanca stojí spoločnosti približne 33 percent platu pracovníka. Stručne povedané – ak je hlavným záujmom spoločnosti konečný finančný výsledok, povzbudiť mamu, aby nemala dieťa, ušetrí centy. Doslova.
Citigroup je investičná banka. Ich úlohou je zarábať peniaze. Bábätká stoja peniaze. Zaplatiť 500 dolárov za letenku do iného štátu a 300 dolárov za hotelovú izbu je oveľa lacnejšie ako zaplatiť 16 týždňov materskej dovolenky alebo zamestnať nového zamestnanca. Zamestnanci, ktorí podstupujú potraty, ušetria spoločnosti peniaze – a banka môže propagovať túto novú "výhodu" pod zámienkou "reprodukčných práv žien", čím sa ešte viac zapáči liberálom.
Minulý rok zaslala generálna riaditeľka Citigroup Jane Fraserová zamestnancom obežník. Vysvetľujúc potrebu "resetovať" rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, Fraserová vyhlásila, že chce, aby Citigroup bola "banka s dušou" - a pripustila, že to bolo súčasťou jej stratégie "rozdrviť konkurenciu". Napísala: "Pandémia rozšírila našu schopnosť inovatívneho myslenia, riešenia problémov...Nič by nám nemalo brániť vybudovať banku, ktorá vyhráva, banku, ktorá presadzuje dokonalosť a banku s dušou." Nedávno zverejnené vyhlásenie pre akcionárov z roku 2022 odráža rovnaký pocit. Banka v ňom píše, že ide o "Neustále inovácie v tom, ako najímame, školíme, odmeňujeme, podporujeme a zapájame našich zamestnancov".
Vo vyhodnocovaní riešenia svojich problémov si Citigroup osvojuje krajne-ľavicové politiky a je ochotná uprednostniť zisky pred ľuďmi. To banku priviedlo k presvedčeniu, že financovanie prístupu k potratom je "inovatívne". Je načase, aby Citigroup prehodnotila, ako spolupracuje so svojou pracovnou silou, pretože platiť za prístup k zabíjaniu detí nikdy nebol spôsob, ako presadzovať dokonalosť – a určite to nikdy nebolo dobré pre dušu.