In_God_We_Trust_1-810x500.jpg

V Louisiane vstúpil do platnosti zákon, podľa ktorého musia byť všetky triedy vybavené národným mottom "In God We Trust

41
Kultúra života

Verejné školy v Louisiane musia teraz v každej triede vyvesiť národné motto Spojených štátov amerických “In God We Trust” vďaka novému zákonu, ktorý vstúpil do platnosti v utorok.

Fox News informovali, že HB8, podpísaný umierneným demokratickým guvernérom Johnom Bel Edwardsom, požaduje, aby každý verejný školský obvod “vyvesil národné motto v každej budove, ktorú používa, a v triede v každej škole, ktorá patrí pod jeho právomoc.”

“Charakter zobrazenia určí každý riadiaci orgán, pričom minimálna požiadavka je, aby bolo národné motto zobrazené na plagáte alebo zarámovanom dokumente, ktorý má rozmery aspoň 11 krát 14 palcov,” podľa nového zákona. “Motto musí byť ústredným bodom plagátu alebo zarámovaného dokumentu a musí byť vytlačené veľkým, ľahko čitateľným písmom.”

Louisiana sa pripojila k Arkansasu, Floride, Južnej Karolíne, Južnej Dakote, Tennessee a Texasu, ktoré tiež nedávno prijali nové požiadavky na verejné nehnuteľnosti, aby na nich bolo zobrazené “In God We Trust,”, ktoré možno nájsť na každom kúsku U.

Zástancovia argumentujú, že takéto zobrazenia sú neoddeliteľnou súčasťou zdôrazňovania úlohy viery v americkej’vytrvalosti siahajúcej až k založeniu národa’a nepredstavujú neprípustné “ustanovenie náboženstva.”

Fráza “oddelenie cirkvi od štátu,” často uvádzaná v rétorike proti modlitbám alebo náboženským zobrazeniam na verejných priestranstvách, nepochádza z Deklarácie nezávislosti alebo Ústavy USA, ale z dopis Thomas Jefferson napísal 1. januára 1802 združeniu baptistov v Danbury a ubezpečil skupinu o svojom presvedčení, že “náboženstvo je záležitosť, ktorá leží výlučne medzi človekom & a jeho Bohom, že nie je povinný skladať účty nikomu inému za svoju vieru alebo uctievanie, že legitímne právomoci vlády siahajú len na činy & a nie na názory.”

“So zvrchovanou úctou sa pozerám na ten akt celého amerického ľudu, ktorý vyhlásil, že jeho zákonodarný zbor by nemal ‘vydávať zákony týkajúce sa zriadenia náboženstva alebo zakazujúce jeho slobodné vyznávanie,’ a tak postaviť múr oddelenia medzi cirkvou & štátom,” uviedol Jefferson v korešpondencii.

Ak sa to berie doslovne, “‘odluka cirkvi od štátu” je presná skratka pre jeden z praktických účinkov Prvý dodatok: uznanie, že cirkev a štát sú dva odlišné subjekty a ani jeden z nich nesmie kontrolovať záležitosti druhého. Dnes však ľavicoví aktivisti tvrdia, že to znamená, že náboženské myšlienky a hodnoty nemôžu žiadnym spôsobom informovať, ovplyvňovať ani byť uznávané vládou a že akékoľvek vyjadrenie viery vo vládnom čase, na vládnej pôde alebo s použitím vládnych zdrojov je nezákonné, bez ohľadu na to, aké je neškodné alebo dobrovoľné. Takýto výklad nemá oporu v slovách ani činoch amerických otcov zakladateľov, ktorí považovali náboženstvo za životne dôležité pre úspech Ameriky – a hodné uznania v rámci verejného vzdelávania.

“Ten istý Kongres (konkrétne Prvý kongres), ktorý schválil znenie klauzuly o zriadení [prvého dodatku], zároveň ustanovil vymenovanie kaplánov v americkom Senáte a Snemovni reprezentantov,” právnik Amerického centra pre právo & spravodlivosť Geoffrey Surtees písal. “V skutočnosti v ten istý deň, keď schválil klauzulu o zriadení, prvý Kongres prijal aj Northwest Ordinance, ktorý stanovil územnú vládu pre územia severozápadne od rieky Ohio a v ktorom sa uvádzalo: ‘Náboženstvo, morálka a vedomosti, keďže sú nevyhnutné pre dobrú vládu a šťastie ľudstva, budú navždy podporované školy a prostriedky vzdelávania.’”

Bel Edwards, ktorý schválil novú požiadavku Louisiany, má zmiešané výsledky v otázkach, ktoré sú dôležité pre sociálnych konzervatívcov. Minulý rok podpísal zákon kriminalizujúci distribúciu potratových tabletiek poštou a začiatkom tohto roka sa neúspešne pokúsil vetovaťzákon zakazujúci blokátory puberty, hormóny na kríženie pohlaví a “operácie na zmenu pohlavia” pre neplnoleté osoby.