Pápež František prezradil, že píše druhý environmentálny dokument ako “druhú časť” svojho dokumentu Laudato Si’ z roku 2015, ktorý bude “aktualizovať súčasné problémy”
V krátkej poznámke na konci pondelkového stretnutia pápež František oznámil novinky o pripravovanom texte o environmentálnych otázkach. V príhovore k skupine právnikov z členských štátov Rady Európy uviedol, že “v súčasnosti píšem druhú časť Laudato Si’ s cieľom riešiť súčasné problémy.”
Tlačová kancelária Svätej stolice to potvrdila, pričom Matteo Bruni vysvetlil, že pripravovaný dokument je “listom, ktorý má riešiť najmä nedávne klimatické krízy.”Žiadne ďalšie informácie zatiaľ neboli zverejnené.
V roku 2015 bola publikovaná Laudato Si’ bola druhou encyklikou pápeža Františka’ a zamerala sa na environmentálne a klimatické otázky, pričom jej sekundoval názov “Starostlivosť o náš spoločný domov.” Text sa neobmedzil len na vyloženie katolíckeho učenia o stvorení, ktoré je človeku zverené Bohom, ale dodatočne podporil “argumenty o klimatických zmenách”.
Pápež František poukázal na “hlboko ľudské príčiny zhoršovania životného prostredia” a na “ľudské príčiny, ktoré spôsobujú alebo zhoršujú” to, čo označil za “znepokojujúce otepľovanie klimatického systému”
Propagoval aj koncept “ekologickej konverzie” – termín, ktorý čerpal od pápeža Jána Pavla II – pričom uviedol, že “ekologická konverzia nás môže inšpirovať k väčšej tvorivosti a nadšeniu pri riešení problémov sveta’a pri obetovaní seba samých Bohu ‘ako živej obety, svätej a príjemnej.’”
Krátko po jeho vydaní však zosnulý austrálsky prelát kardinál George Pell kritizoval pápežov text a povedal, že Cirkev “nemá od Pána mandát vyjadrovať sa k vedeckým otázkam.”
Kardinál Pell si v priebehu rokov vyslúžil veľa mediálnych ohlasov za to, že odmietol stupňovanie obáv z “klimatických zmien,” najmä v roku 2018 označil toto hnutie za “netolerantnú bandu s hlasnými, prehnanými tvrdeniami.”
Pro-life a rodinní lídri tiež pohotovo varovali pred nebezpečenstvami a neúčinnosťou Laudato Si’. V roku 2015, niekoľko týždňov po jej zverejnení, napísal prezident LifeSite’s Steve Jalsevac poznamenal, že “protikresťanskí sekulárni lídri a inštitúcie vnímajú encykliku a nadchádzajúcu návštevu Františka v OSN, americkom Kongrese a Obamovom Bielom dome s cieľom propagovať encykliku, ako najdramatickejší prevrat pre svoje úsilie, aký si kedy mohli predstaviť.”
Zástancovia ochrany života a rodiny neustále vyjadrujú znepokojenie nad klimatickým aktivizmom, vzhľadom na to, že sa často spája s pro-potratovými a populačnými obhajcami a lobistickými skupinami. Iní hovoria, že veľká časť klimatického aktivizmu je o získaní vládnych grantov a uplatňovaní etatistickej moci.
Pápež František napriek tomu konzistentne propagoval argumenty “problematiky klimatických zmien”, pričom pravidelne tvrdil, že vzhľadom na vplyv človeka na klímu”majú nastať vážne dôsledky. K niektorým významnejším intervenciám patrí jeho “posolstvo z roku 2019 k Svetovému dňu modlitieb za starostlivosť o stvorenie, keď tvrdil, že “sme spôsobili klimatickú núdzu, ktorá vážne ohrozuje prírodu a život ako taký, vrátane nášho vlastného.”
V roku 2020 potom najmä predniesol prednášku na TED, v ktorej označil súčasnú globálnu situáciu za “neudržateľnú,” a tvrdil, že na dosiahnutie “pretekov k bezuhlíkovému svetu máme menej ako 30 rokov.”
“Nezaujímanie sa o klímu” bolo dokonca pápežom označené za “hriech” a za “formu pohanstva.”Myslím si, že nestarať sa o stvorenie je ako zbožšťovať ho, redukovať ho na modlu, odpútavať sa od daru stvorenia,” argumentoval. “V tomto zmysle je starostlivosť o spoločný dom už ‘evanjelizáciou.’”
Jeho encyklika z roku 2015 viedla aj k zrodu celosvetového hnutia, ktoré spája “aktivizmus v oblasti klimatických zmien”s pápežovými’slovami. Hnutie Laudato Si’ vydáva výzvy na odpútanie sa od fosílnych palív a aims to “premeniť encyklický list pápeža Františka Laudato Si’ na činy za klimatickú a ekologickú spravodlivosť.”
Týmto “odpútaním sa”od dane” sa majú obmedziť “katastrofické dôsledky, ktoré by mohli viesť k vysídleniu stoviek miliónov ľudí” v prípade, že by sa teplota Zeme”zvýšila o 1,5 °C.5 stupňov Celzia, čo je úroveň, ktorá by podľa aktivistov za klimatické zmeny mohla viesť ku globálnej kríze.
V rozhovore pre LifeSiteNews začiatkom tohto roka biskup Athanasius Schneider odsúdil pápežovu’koncepciu “ekologickej konverzie” ako “výraz čistého naturalizmu… neexistuje žiadna nadprirodzená vízia, alebo veľmi prázdna nadprirodzená vízia.”
“Ekologická konverzia je zneužitím samotného tohto pojmu obrátenia,” pokračoval, keďže obrátenie “Boh v Zjavení používa najprv na obrátenie od hriechu. Aby sme sa obrátili od toho, že sme sa vzdialili od Boha.”
Táto záležitosť ekologického obrátenia je zneužitím samotného pojmu obrátenia a nášho vstupu do vízie od podstatnej, nadprirodzenej vízie k prirodzenej vízii Cirkvi.
Naopak, Schneider poznamenal, že “obrátenie” musí byť zakorenené v Kristovej výzve k “pokániu”, ktoré sa vyžaduje za smrteľné hriechy.
Ďalšie problémy sa skrývajú v pápežovom dokumente, pretože zatiaľ čo pápež naďalej podporuje “klimatické zmeny”, čo dokazuje “veľmi solídny vedecký konsenzus,” František bol vyvrátili vedci z tejto oblasti, ktorí tvrdia, že “pápež dostáva hrozné rady od niektorých exaltovaných cirkevníkov, ktorí majú vážne nedostatky vo vedeckých poznatkoch.”
V rozhovore pre LifeSite v roku 2016 – ktorí sa v roku 2015 zúčastnili na vatikánskej klimatickej konferencii, na ktorej sa ukázalo, že globálne otepľovanie nie je krízou – tvrdili, že pápež sa v Laudato Si’ prispôsobuje rečiam OSN. Text obsahuje “príliš veľký vplyv v podstate politickej agendy OSN, zameranej na vytvorenie globálnej vládnej kontroly pod vedením OSN, prerozdelenie globálneho bohatstva a kontrolu globálnej populácie ako súčasť skutočného významu ‘trvalo udržateľného rozvoja;’”, uviedol v rozhovore pre agentúru SITA zosnulý dr. Hal Doiron tvrdil.
“Odporúčal by som pápežovi Františkovi, aby sa viac zameral na celý rad morálnych otázok spojených s tým, čo chce OSN dosiahnuť svojím ‘programom proti CO2’ a ‘trvalo udržateľnému rozvoju’,” dodal.