Zákon o online spravodajstve, ktorý prijala Trudeauova vláda, by mohol znamenať, že Kanadská vysielacia spoločnosť (CBC) financovaná daňovými poplatníkmi získa viac ako 150 miliónov dolárov v dôsledku mandátnych zmlúv podpísaných s veľkými technologickými spoločnosťami.
Podľa nedávnej analýzy podpredsedu Kanadskej komisie pre rozhlasové, televízne a telekomunikačné vysielanie (CRTC) Petra Menziesa by na základe mandátnych platieb spravodajským médiám podľa Online News Act, známeho aj ako návrh zákona C-18, mohla CBC - ktorá už teraz dostáva od daňových poplatníkov viac ako miliardu dolárov ročne - dostať 172 miliónov dolárov v nútených platbách od spoločností pôsobiacich v oblasti sociálnych médií, ako sú Meta a Google.
“Som veľkým zástancom toho, aby sme mali verejnoprávneho vysielateľa, ale nie veľkého komerčného konkurenta, ktorý by všetkým ostatným zožral obed”, povedal Menzies pre Globe and Mail.
Menzies odhadol, že CBC dostane podľa nového zákona najviac finančných prostriedkov, pretože má najväčší počet zamestnancov. Podľa jej výročnej správyz rokov 2020-2021 CBC dostáva každý rok približne 1,24 miliardy dolárov z verejných zdrojov, čo predstavuje približne 70 % jej prevádzkového rozpočtu.
Kanadský senát schválil v júni zákon o internetovom spravodajstve, alebo zákon C-18, a ten sa rýchlo stal zákonom. Nový zákon po úplnom zavedení do praxe prinúti spoločnosti prevádzkujúce sociálne médiá platiť kanadským starším médiám za spravodajský obsah zdieľaný na ich platformách.
Podľa návrhu predpisov sa kompenzácia za spravodajské odkazy zdieľané na platformách sociálnych médií bude mediálnym korporáciám poskytovať na základe toho, koľko zamestnancov na plný úväzok zamestnávajú.
Expert na internetové právo z Ottawskej univerzity Michael Geist vysvetlil, že zákon je napísaný tak, aby väčšinu vygenerovaných prostriedkov získali veľké mainstreamové mediálne spoločnosti, zatiaľ čo menšie nezávislé médiá z neho budú mať len malý alebo žiadny prospech.
“V otázke relatívnych kompenzácií je to’jasná výhoda pre CBC a ďalšie veľké vysielacie spoločnosti, ale menší hráči – stovky nezávislých médií – na tom stratia,” povedal Geist.
Aj keď zákon ešte nenadobudol účinnosť, Kanaďania už zablokované zobrazovanie alebo zdieľanie správ na Facebooku a Instagrame, keďže materská spoločnosť Meta oznámila, že radšej odstráni správy pre Kanaďanov, ako by mala platiť poplatky uvedené v novom zákone.
Kým spoločnosť Google zatiaľ necenzurovala obsah pre Kanaďanov, spoločnosť predtým oznámila že radšej odstráni aj odkazy pre Kanaďanov, ako by mala platiť poplatky.
Zákon, ktorý mal pôvodne trvať roky, má teraz vstúpiť do platnosti 19. decembra 2023 po konzultačnom období trvajúcom len 30 dní, od 2. septembra do 2. októbra.
Samotný zákon bol predmetom veľkej kritiky premiéra Justina Trudeaua a jeho liberálnej vlády. Prieskum z 10. júla totiž ukázal, že väčšina Kanaďanov sa obáva že by v dôsledku tejto politiky mohli stratiť prístup k správam na sociálnych sieťach.