800px-Domenico_ghirlandaio_Cappella_vespucci_01-810x500.jpg

Panna Mária z Výkupného pomohla rehoľnému rádu vyslobodiť kresťanov z moslimského otroctva

47
Neutral

Úrad času nám na konci septembra prináša knihy Judita a Ester. Tieto hrdinské ženy boli postavami Márie, ktorej narodeniny sú poctou tohto mesiaca a ktorá hneď prichádza, aby priniesla svetu pomoc.

“Adonai, Pane Bože, veľký a obdivuhodný, ktorý si vykonal spásu rukou ženy:” (Magnificat ant. 1. nešp. 4. nedeľa v septembri) Cirkev tak predstavuje históriu hrdinky, ktorá vyslobodila Betuliu mečom, zatiaľ čo Mardochajova neter zachránila svoj ľud pred smrťou svojou víťaznou povahou a príhovorom. Kráľovná nebies svojou neporovnateľnou dokonalosťou zatieňuje oboch, jemnosťou, udatnosťou a krásou. Dnešný’sviatok je pamiatkou sily, ktorú vynakladá na oslobodenie svojho ľudu.

Keďže ich moc bola v Španielsku a na Východe rozdrvená a kontrolovaná latinským Jeruzalemským kráľovstvom, Saracéni sa v&nbspdvanástom storočí stali vo veľkom pirátmi a prehľadávali moria, aby získali otrokov pre africké trhy. S hrôzou si predstavujeme nespočetné obete každého veku, pohlavia a stavu, ktoré boli náhle unesené z pobrežia kresťanských krajín alebo zajaté na otvorenom mori a odsúdené na potupu háremu alebo utrpenie v&nbspbagni. Napriek tomu sa tu, v mnohých zapadnutých väzeniach, odohrávali scény hrdinstva hodné porovnania s tými, ktorých svedkami boli prví prenasledovatelia; tu sa otváralo nové pole pre kresťanskú lásku; tu sa otvárali nové horizonty pre hrdinskú sebaobetavosť. Nie je duchovné dobro, ktoré z toho vyplýva, dostatočným dôvodom na povolenie časných chorôb? Bez tohto dovolenia by nebo navždy postrádalo časť svojej krásy.

Keď v roku 1695 Innocent XII rozšíril tento sviatok na celú Cirkev, poskytol svetu príležitosť vyjadriť svoju vďačnosť svedectvom, ktoré bolo rovnako všeobecné ako získaný úžitok.

Na rozdiel od Rádu Najsvätejšej Trojice, ktorý existoval už dvadsať rokov, bol Rád milosrdenstva založený akoby priamo pred tvárou Maurov; a preto medzi jeho členmi bolo pôvodne viac rytierov ako klerikov. Nazýval sa kráľovským, vojenským a rehoľným Rádom Panny Márie Milosrdnej za vykúpenie zajatcov. Klerici boli poverení slávením Božieho ofícia na komendách; rytieri strážili pobrežia a podnikali nebezpečné akcie vykupovania kresťanských zajatcov. Sv. Peter Nolasco bol prvým veliteľom alebo veľmajstrom rádu; keď boli objavené jeho relikvie, našli ho ozbrojeného mečom a kyrysom.

V nasledujúcich riadkoch nám Cirkev predkladá svoje myšlienky na skutočnosti, ktoré sme sa už dozvedeli. (Na sviatky svätého Petra Nolasca a svätého Rajmunda Pegnaforta, 31. a 23. januára.)

V čase, keď sakramentské jarmo utláčalo väčšiu a úrodnejšiu časť Španielska a veľký počet veriacich bol zadržiavaný v krutom otroctve s veľkým rizikom, že zaprú kresťanskú vieru a stratia večnú spásu, najblahoslavenejšia Kráľovná nebies milostivo prišla napraviť všetky tieto veľké zlá a preukázala svoju nesmiernu lásku, keď vykúpila svoje deti. So žiarivou tvárou sa zjavila Petrovi Nolascovi, mužovi vynikajúcemu bohatstvom a zbožnosťou, ktorý sa vo svojich svätých úvahách neustále snažil vymyslieť nejaký spôsob, ako pomôcť nespočetným kresťanom žijúcim v biede ako zajatci Maurov. Povedala mu, že by sa jej a jej jednorodenému synovi veľmi páčilo, keby bol na jej počesť založený rehoľný rád, ktorého členovia by sa venovali vyslobodzovaniu zajatcov z tureckej tyranie. Tento Boží muž, povzbudený týmto nebeským videním, sa zapálil horiacou láskou a v srdci mal jedinú túžbu: aby sa on aj rád, ktorý mal založiť, venovali vykonávaniu najvyššej lásky, ktorou je obetovanie života za priateľov a blížnych.

Tej istej noci sa najsvätejšia Panna zjavila aj blahoslavenému Rajmundovi z Pegnafortu a Jakubovi, aragónskemu kráľovi, a povedala im o svojom želaní založiť rád a vyzvala ich, aby poskytli svoju pomoc takému veľkému podniku. Medzitým sa Peter ponáhľal, aby celú záležitosť oznámil Rajmundovi, ktorý bol jeho spovedníkom, a keď zistil, že mu to už bolo zjavené z neba, pokorne sa podriadil jeho pokynom. Vzápätí prišiel kráľ Jakub, plne odhodlaný uskutočniť pokyn, ktorý tiež dostal od blahoslavenej Panny. Keď sa teda spoločne poradili a boli jednotní, pustili sa do založenia rádu na počesť Panny Márie pod vzývaním Panny Márie Milosrdnej na vykúpenie zajatcov.

Dňa 10teho augusta roku tisícdvestoosemnásť nášho Pána kráľ Jakub uviedol do života to, čo títo dvaja svätí muži naplánovali. Členovia rádu sa zaviazali štvrtým sľubom, že v prípade potreby zostanú ako zábezpeka v moci pohanov, aby oslobodili kresťanov. Kráľ im udelil povolenie nosiť na hrudi jeho kráľovské zbrane a získal od Gregora IX potvrdenie tohto rehoľného inštitútu vyznačujúceho sa takou vynikajúcou bratskou láskou. Sám Boh dal tomuto dielu vzrast prostredníctvom svojej panenskej Matky, takže rád sa rýchlo a úspešne rozšíril po celom svete. Čoskoro v ňom pribudlo mnoho svätých mužov, ktorí sa vyznačovali dobročinnosťou a zbožnosťou a ktorí zbierali almužny od Kristových verných, aby ich použili na vykúpenie svojich bratov; a niekedy sa sami vydali ako výkupné za mnohých iných. Aby sa Bohu a jeho panenskej Matke vzdala náležitá vďaka za úžitok z takejto inštitúcie, Apoštolská stolica povolila sláviť tento osobitný sviatok a ofícium a udelila rádu aj nespočetné iné výsady.

Buď požehnaná, Mária, česť a radosť tvojho ľudu! V deň svojho slávneho nanebovzatia si sa pre nás zmocnila svojej kráľovskej dôstojnosti a anály ľudského rodu sú záznamom tvojich milosrdných zásahov. Zajatcov, ktorých reťaze si zlomila a ktorých si oslobodila spod ponižujúceho jarma Saracénov, možno počítať na milióny. Stále sa tešíme pri spomienke na tvoje drahé narodeniny a tvoj úsmev nám stačí osušiť slzy a zahnať mračná smútku. A predsa, koľko smútku je ešte na zemi, kde si ty sám tak dlho pil z pohára utrpenia! Smútky sú pre niektorých posväcujúce a prospešné; sú však aj iné a neužitočné smútky, prameniace zo sociálnej nespravodlivosti: ťažká práca v továrni alebo tyrania silných nad slabými môže byť horšia ako otroctvo v Alžíri alebo v Tunise. Ty jediná, ó, Mária, môžeš pretrhnúť nerozpletiteľné reťaze, do ktorých ľstivý knieža temnoty zapletá oblbovačov, ktorých oklamal vznešenými menami rovnosti a slobody. Ukáž sa ako kráľovná tým, že prídeš na pomoc. Celá zem, celé ľudstvo k tebe volá slovami Mardochaja: Hovor za nás kráľovi a vysloboď nás od smrti! (Esther 15, 3)

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Gueranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Ecu-Men webovej stránke za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.