Screenshot-2023-09-25-171751-e1695658718326-810x500.png

Arcibiskup Aguer: Synoda o synodalite odvádza duše od pravdy o Kristovi a jeho Cirkvi

201
Kultúra smrti

Synoda je presný preklad gréckeho podstatného mena synodos. Zaujímavé je zhromaždiť prvky, z ktorých je toto slovo utvorené: syn ako príslovka znamená “celý, všetci spolu, súčasne,” a ako predložka sa dá preložiť “s, pomocou.” Podstatné meno synodos, označuje zhromaždenie, zhromaždenie a tiež spolucestujúcich. Slovo syn je zložené so slovom hodos, čo znamená “cesta, smer, sprievodca” (v gréčtine je ženského rodu); odtiaľ je utvorené aj méthodos, teda spôsob.

Historicky sa v kresťanskom staroveku synodou nazývalo zvolanie a stretnutie biskupov podľa cirkevných provincií, pričom každej z nich predsedal metropolita, ktorí sa stretávali na zhromaždení, aby prerokovali veci najvyššej dôležitosti, definovali doktríny, odsúdili a vyvrátili herézy, pričom si všímali sortiment týchto bludov, v rozpore s Didaché, ktorej pôvod je apoštolský. Treba mať na pamäti dve hlavné črty: protagonistami sú vždy biskupi, nástupcovia Ježišových apoštolov, a trvanie je časovo stanovené, nie príliš dlhé.

PREČÍTAJTE SI: Tu’sa bude konať synoda o synodalite v októbri tohto roku

Názov synoda sa používal na označenie len tých stretnutí, ktoré sú na to určené, t. j. výlučne teologické, cirkevné použitie. Dejiny Cirkvi ponúkajú početné svedectvá o zámene synody a koncilu, pričom druhý názov pochádza z latinčiny, ako uvidíme ďalej.

Aristoteles správne tvrdil, že cesta ako pohyb sa identifikuje podľa cieľa; cieľ je to, čo nám umožňuje rozpoznať cestu, ktorá k nemu vedie, identifikovať ju podľa toho, kam vedie. Uvedieme banálny príklad: ak sa človek chce dostať do Mar del Plata, nepôjde cestou, ktorá vedie do Córdoby.

Concilium je znamenitý Ciceronov hlas. Podľa Ciceróna nás príroda “zmieruje”, spája predovšetkým s bohmi, otcami a vlasťou. Concilium je ekvivalentom junta, teda zhromaždenia. História vyhradila concilium na označenie všeobecného zhromaždenia v Cirkvi; synody sú skôr čiastkové stretnutia, krajiny, regiónu, skupiny národov. Koncil a synoda sú synonymá. Odkaz na Boha a na biblických Otcov – teda na Tradíciu – identifikuje Cirkev a jej koncily. Synodus alebo synhodos, latinský prepis gréckeho podstatného mena je v klasickom použití a nachádza sa aj v spisoch svätých otcov Západu.

Lingvistický odkaz, pri ktorom som sa pozastavil, nie je plané; približuje nám povahu oslovených skutočností. Názov je vecou.

Nedávna synoda navrhnutá Rímom má nové a nezvyčajné vlastnosti. Prebieha už dva roky, pričom konzultácie sa prostredníctvom diecéz rozšírili na celú Cirkev. Celá vec je prehnaná, nemožná na realizáciu; údajná demokracia skrýva skutočnosť: o výsledkoch bude rozhodovať pápež a ten sa ťažko vzdá dobrovoľného riadenia smerníc, ktoré chce.

V tejto fáze Františkovho pontifikátu je už známe, aké sklony a trendy budú na synode zaregistrované. Nech to vyzerá ako demokracia; ja rozhodujem, kto sa dá oklamať? Synodálne obdobie sa pripravuje niekoľko rokov. Ďalšou novinkou je účasť laikov a podľa “rodového hľadiska,” aj žien. Stalo sa tak po prvýkrát, biskupi nie sú jedinými účastníkmi.

Je potrebné sa obávať, že táto univerzálna synoda bude trpieť nákazou nemeckej synodálnej cesty, ktorá zaváňa herézou. Rím mlčí, dá sa tušiť, že mlčanie je jeho súhlasom. Nemecká synoda je posadnutá dvoma hlavnými otázkami: prijímaním rozvedených, ktorí vstúpili do druhého zväzku, a požiadavkou väčšieho začlenenia homosexuálov do cirkevného spoločenstva. Nemám tu na mysli mnohých cirkevníkov, ktorí sú homosexuáli. Taktiež – a to je už historická záležitosť – odpor voči encyklike Humanae vitae pápeža Pavla VI’. Ako pripomína buenosaireský denník La Prensa, “František urobil z klimatickej krízy jeden zo základných pilierov svojho desaťročného vedenia.” Je veľmi pravdepodobné, že aj prebiehajúca synoda sa tejto témy ujme a bude na nej trvať.

Čítajte: Nemeckí kňazi vzdorujú cirkevnému učeniu, ‘požehnávajú’ zväzky osôb rovnakého pohlavia mimo katedrály veriaceho kardinála’

Znepokojujúce sú niektoré náznaky benevolencie Ríma’voči Agende 2030 OSN. Naopak, Cirkev by mala prorocky ohlasovať odpor tohto programu voči kresťanskej antropológii a prirodzenému poriadku. Zastavím sa pri tejto otázke, ktorá je mimoriadne dôležitá. Agenda 2030 je globalistický projekt OSN a pridružených agentúr, ktorý tlačí na štáty, aby prijali politiku potratov a “komplexnú s0ex výchovu”; Ciele tejto agendy súvisia s “rodovou perspektívou”; v skutočnosti ide o ideológiu, ktorá je výchovným základom par excellence.

Existuje skutočná posadnutosť prijať sexuálnu problematiku ako základ všetkých diskusií, čo má vplyv na populačnú politiku, ako to bolo vidieť na Medzinárodnej konferencii o populácii a rozvoji (Bukurešť, 1974). Na tej istej konferencii v roku 1994, ktorá bola zvolaná do egyptskej Káhiry, boli štáty požiadané, aby schválili legálne interrupcie a výchovné opatrenia na zníženie pôrodnosti. V skutočnosti sa tejto požiadavke ťažko odolávalo.

Argentínsky filozof Agustín Laje Arrigoni vo svojej knihe “Generácia idiotov: Kritika adolescentrizmu,” uvádza, že “rodová ideológia sa tak stala školskou dogmou.” Tento autor poskytuje opis toho, ako sa proti vôli rodín a porušovaním ich práv, presvedčenia a hodnôt indoktrinujú deti v mene komplexnej sexuálnej výchovy. Fakty sú nevhodné, odpudzujúce. Kopírujem zo strán 217 - 218 uvedenej knihy:

Štátom dobre vyškolení učitelia sú posadnutí tým, že ich učia masturbovať, používať sexuálne hračky, obliekať sa ako drag queens, mať orálny sex, pripravovať sa na análny styk, veriť, že sexuálna identita je pojem otvorený nekonečným možnostiam, uchýliť sa k potratu rôznymi spôsobmi, ak si to želajú, dostať sa k hormonálnym blokátorom a syntetickým hormónom, ak chcú zmeniť svoje pohlavie. Zatiaľ čo im hovoria o právach žien’a poučujú ich proti utláčateľskému patriarchátu, trvajú na tom, že biológia nijako neurčuje ich identitu.

Medzinárodné organizácie, ako je UNESCO, vytvárajú príručky, ktoré sa majú vnucovať štátom.

Pápež a synoda by mali prorocky odsúdiť excesy Agendy 2030. Ich reakcia by bola skutočným proroctvom a apoštolským prejavom bdelosti a uznaním zla, ktoré sa skrýva v globalistickej agende. Je tu ešte niečo elementárnejšie: zavrhnúť koncept hriechu, ktorý by bol útokom na Božiu dobrotu a dôstojnosť človeka stvoreného na jeho obraz. Kam vedie synodálna cesta? Vedie k implicitnému schvaľovaniu hriechu a k skazenej tolerancii, ktorá s ním sympatizuje. Catechizmus Katolíckej cirkvi veľmi jasne hovorí o odchýlkach, ktoré ohrozujú poriadok pravdy a dobra. Svet potrebuje, aby sa apoštolský úrad vykonával so starostlivosťou: cieľ sa nesmie zamieňať, cesta sa nesmie pomýliť.

Čítajte: Pápež František odvoláva lichtenštajnského arcibiskupa, ktorý sa odmietol zúčastniť na synode o synodalite

Existuje aj iný výklad, ktorý v pomýlení cesty rozpoznáva zložku predprirodzeného poriadku: číhanie nepriateľa Boha, Cirkvi, človeka. Je vhodné pripomenúť rozlíšenie, ku ktorému nečakane dospel Pavol VI. uprostred chaosu sedemdesiatych rokov: “Cez nejakú trhlinu prenikol do dnešnej Cirkvi satanov dym.” vylučujem akýkoľvek milenarizmus; koniec sa analogicky blíži v rôznych historických momentoch života Cirkvi.

Mariánske zjavenia z minulého storočia varujú pred jedovatým podaním zla, hriechu, ktorý ničí Božie dielo. Svedectvo svätých nám tiež umožňuje rozpoznať toto jedovaté podávanie zla. Nie my sa blížime ku koncu dejín, ale dejiny sa blížia k nám, a tak sa napĺňa zásada, že motus in fine velocior (pohyb je ku koncu rýchlejší), ktorá nás uisťuje, že pohyb sa na konci zrýchľuje.

Progresivizmus súčasného pontifikátu sa znovu objavuje uprostred ruín, ktoré vytvoril, a tak využíva svoje posledné zdroje. Práve z tejto perspektívy môžeme interpretovať život Cirkvi, v ktorom sa prejavuje aj Božia’prozreteľnosť. Zostaňme pokorní pred tajomstvom nevyspytateľných zámerov Pána dejín.

+ Héctor Aguer

Arcibiskup emeritný La Plata.

Buenos Aires, 21. septembra 2023.

Sviatok svätého Matúša, apoštola a evanjelistu