Biskup Joseph Strickland z Tyleru v Texase vydal dnes, 26. septembra 2023, nový pastiersky list. Nižšie je uvedené celé znenie.
Moji drahí synovia a dcéry v Kristovi:
Píšem vám dnes, aby som podrobnejšie rozobral štvrtú základnú pravdu, o ktorej som hovoril vo svojom prvom pastierskom liste vydanom 22. augusta, 2023, a aby som požiadal aby sme sa hlbšie zamysleli nad touto dôležitou pravdou našej viery: Každý človek je stvorený na Boží obraz a podobu, či už ako muž alebo žena, a všetkým ľuďom by sa malo pomôcť objaviť ich skutočnú identitu Božích detí, a nie ich podporovať v neusporiadanej snahe odmietnuť ich nepopierateľnú biologickú a Bohom danú identitu.”
PREČÍTAJTE SI: Biskup Strickland v novom pastierskom liste potvrdzuje pravý účel manželstva, kňazstva
Skutočnosť, že ľudské spoločenstvo stráca túto niť pravdy, je jedným z najprekvapujúcejších a najničivejších trendov našej doby. Zmätok a škody, ktoré vyplývajú z opustenia našej biologickej a Bohom danej identity, majú korene v modernej tendencii popierať Božiu zvrchovanosť a pre mnohých dokonca popierať jeho samotnú existenciu—čím zo seba robíme ‘bohov’ vo vlastnej mysli. Toto popieranie pravého Boha sa prejavuje dramatickým spôsobom, keď začíname strácať niť toho, kým sme. Ak chceme odpovedať na základnú otázku našej identity, musíme sa obrátiť k Bohu a k pravde, ktorú nám zjavil. Keď sa pokúšame odpovedať na túto otázku, kto sme, bez toho, aby sme najprv hľadali odpoveď u Boha, ocitáme sa pohrúžení do chaosu, ktorý dnes vidíme okolo seba. Našťastie, Boh nám zjavil nádherný obraz toho, kto sme, a Sväté písmo a posvätná tradícia našej katolíckej viery nám ponúkajú veľa, aby nám pomohli vykresliť úžasný obraz ľudskej osoby. “Tak stvoril Boh človeka na svoj obraz, na Boží obraz ho stvoril; muža a ženu ich stvoril.” (Gn 1, 27)
Pravda, že Boh nás stvoril na svoj obraz a podobu, nás posúva nad prirodzenú úroveň k nadprirodzenému osudu, ktorý máme všetci. Ako uvádza Katechizmus Katolíckej cirkvi: “Ľudské telo sa podieľa na dôstojnosti Božieho obrazu: je to ľudské telo práve preto, že ho oživuje duchovná duša a práve celá ľudská osoba je určená na to, aby sa v Kristovom tele stala chrámom Ducha.” (KKC 364-365).
V apoštolskej exhortácii Christifideles Laici svätý Ján Pavol II. píše o “antropologickom základe mužskosti a ženskosti.”Uviedol, že ide o “plán, ktorý ‘je od počiatku’ nezmazateľne vtlačený do samotnej podstaty ľudskej osoby”muža a ženy”a teda do zloženia, zmyslu a najhlbšieho pôsobenia jednotlivca.” (Christifideles Laici, December 30, 1988, para. 50).
V dnešnej’kultúre sa prejavuje záujem o vlastnú’identitu, čo vypovedá o hlbokej túžbe v srdci a duši každého človeka nájsť zmysel svojho života. Snažíme sa nejakým spôsobom vyjadriť prostredníctvom fyzickej reality nášho života vzruchy, ktoré cítime vo svojej duši. Hoci existuje veľká rozmanitosť ľudských skúseností a hoci každý život ponúka niečo jedinečné a neopakovateľné, všetci máme spoločnú jednu jednoduchú, jasnú, a predsa nepochopiteľne hlbokú pravdu: sme Milovaní, čo znamená, že sme v vzťahu s Tým, ktorý miluje. Táto základná pravda je to, čo v skutočnosti dáva nášmu životu zmysel, ktorý skutočne hľadáme, keby sme len prijali svoju pravú identitu v Bohu a vstúpili do vzťahu s Ním. Nemôžeme a nevytvárame si svoju vlastnú identitu—naša identita pochádza len od nášho Stvoriteľa. Katechizmus Katolíckej cirkvi nám poskytuje krásny citát svätej Kataríny Sienskej, ktorý nám dáva možnosť nahliadnuť na našu identitu v Božích’očiach. Svätá Katarína píše: “Čo ťa prinútilo postaviť človeka do takej veľkej dôstojnosti? Iste, nevypočítateľná láska, ktorou si sa v sebe zahľadel na svoje stvorenie! Láskou si ju uchvátil, veď láskou si ju naozaj stvoril, láskou si jej dal bytosť schopnú zakúsiť tvoje večné Dobro.” (KKC 356).
V dnešnom svete vidíme mnoho agend, ktoré sa týkajú ľudskej identity, najmä “sexuálnej identity.” Jednou z nich, ktorá je v tejto dobe veľmi aktuálna, je agenda LGBTQ. Ako som uviedol vo svojom pastierskom liste z 12. septembra 2023: “Cirkev učí, že tí, ktorí prežívajú pocity príťažlivosti k rovnakému pohlaviu alebo pohlavnú dysfóriu , nehrešia len preto, že majú takéto pocity, ale slobodné konanie na základe týchto pocitov je hriešne a nie je v súlade s Božím’plánom pre jeho deti.”
Pred svojím zvolením za pápeža Benedikta XVI. kardinál Joseph Ratzinger napísal: “V 3. kapitole knihy Genezis nachádzame, že táto pravda o osobách, ktoré sú obrazom Boha, bola zatemnená prvotným hriechom. Z toho nevyhnutne vyplýva strata vedomia o zmluvnom charaktere spojenia týchto ľudí s Bohom a medzi sebou navzájom. Ľudské telo si zachováva svoj ‘manželský význam’, ale ten je teraz zahmlený hriechom. V 1 Moj 19,1-11 tak v príbehu o ľuďoch zo Sodomy pokračuje zhoršenie spôsobené hriechom. O morálnom odsúdení homosexuálnych vzťahov tam nemôže byť pochýb.” (Joseph kardinál Ratzinger, Letter to the Bishops of the Catholic Church o pastorácii Postarajte sa oHomosexuálne osoby, Október 1986, ods. 6).
Kardinál Ratzinger pokračoval: “Vybrať si na sexuálnu aktivitu niekoho rovnakého pohlavia“znamená zrušiť bohatú symboliku a význam, nehovoriac o cieľoch Stvoriteľovho“sexuálneho zámeru. Homosexuálna aktivita nie je komplementárnym spojením, schopným odovzdávať život, a tak marí výzvu k životu v takej forme sebadarovania, o ktorej evanjelium hovorí, že je podstatou kresťanského života. To neznamená, že homosexuálne osoby nie sú často veľkorysé a nerozdávajúce sa; ale keď sa zapájajú do homosexuálnej aktivity, potvrdzujú v sebe neusporiadaný sexuálny sklon, ktorý je v podstate sebadarovaním.” (Joseph Cardinal Ratzinger, Letter Biskupom Katolíckej cirkvi o pastorácii homosexuálnych osôb, október 1986, ods. 7).
Musíme byť preto láskaví, ale jasní, že tí, ktorí nesú bremeno príťažlivosti k rovnakému pohlaviu, nesmú konať podľa týchto sklonov, pretože takéto aktivity sú v rozpore s biologickou a Bohom danou identitou jednotlivca, a teda v každom prípade v rozpore s Božou vôľou. My ako ich duchovní, rodina a priatelia musíme týchto jednotlivcov obklopiť láskou a podporou, aby mohli prijať svoje kríže a žiť svoju autentickú, Bohom danú identitu.
Transgenderové hnutie je ďalšou tvárou agendy LGBTQ a je tiež v rozpore s katolíckym chápaním človeka. Toto hnutie sa snaží zásadne zmeniť spôsob, akým náš svet vníma biologickú a Bohom danú identitu každého človeka. Rýchlo narastajúci počet mladých ľudí sa v týchto časoch dá vtiahnuť do transgenderového hnutia, namiesto toho, aby im bola povedaná pravda o tom, kým sú ako milované Božie dieťa. Určite môžeme uznať, že existujú zložité dôvody, prečo môže mať človek pocity rodovej dysfórie, ale je dôležité, aby každý človek pochopil, že bez ohľadu na pocity je biologická identita človeka’daná Bohom a človek ju nemôže zmeniť. Rodičia by sa nemali báť riešiť s deťmi falošnosť rodovej ideológie spôsobom primeraným ich veku a rodičia by mali tiež posilniť skutočnosť, že hoci hormóny a operácie môžu zmeniť vzhľad’človeka, tieto lekárske zákroky nemôžu zmeniť pohlavie ani jednej bunky tela.
ČÍTAJ: Plný text: Biskup Strickland’pastiersky list veriacim pred synodou o synodalite
Mnohí, ktorí podporujú agendu “transgenderizmu”, by uviedli, že keď sa biologický muž identifikuje ako žena a podstúpi “zmenu pohlavia”, ide vlastne o “potvrdenie pohlavia”, keďže jeho anatómia teraz odráža jeho “pravé pohlavie.Katechizmus však uvádza, že: “Jednota duše a tela je tak hlboká, že človek musí považovať dušu za byť ‘formu’ z telo: i.e., to je vďaka jeho duchovnej duši, že telo zhotovené z hmoty sa stáva živým, ľudským telom; duch a hmota v človeku nie sú dve prirodzenosti spojené, ale ich spojenie tvorí jednu prirodzenosť.” (KKC 365). A tiež: “Muž a žena boli stvorení, čo je to povedzme, vôli od Boha: na jednej strane, v dokonalej rovnosti ako ľudské osoby; na druhej strane, v ich príslušnom bytí ako muž a žena. ‘Byť mužom’ alebo ‘byť ženou’ je skutočnosť, ktorá je dobrá a ktorú chce Boh ” (KKC 369). Preto sú transformačné operácie alebo voliteľné lekárske ošetrenie poskytnuté s cieľom pokúsiť sa “zmeniť” človeka na iné pohlavie, než je jeho biologické pohlavie dané Bohom, vážnym zlom. (Poznámka: Existujú zriedkavé lekárske prípady intersexuálnych osôb, ktoré sa narodili s nejasným biologickým pohlavím alebo s mužskými aj ženskými znakmi. Tieto prípady presahujú rámec tohto pastierskeho listu a mali by ste ich riešiť so svojím pastierom a lekárskym tímom)
Dôležité je tu poznamenať, že VŽDY, VŽDY musíme zaobchádzať so všetkými ľuďmi s rešpektom, súcitom a uznaním ich vnútornej dôstojnosti. Preto sa k mužom a ženám s homosexuálnymi sklonmi alebo s genderovou dysfóriou musíme správať s láskou a súcitom a vždy by sme ich mali rešpektovať ako vzácne Božie deti, ktorými sú. To zahŕňa aj to, že im v láske povieme pravdu.
Všetko toto nás privádza k nadchádzajúcej synode o synodalite, ktorá sa ukazuje ako pokus niektorých ľudí zmeniť zameranie katolicizmu z večnej spásy duší v Kristovi na to, aby sa každý človek cítil potvrdený bez ohľadu na to, aké rozhodnutia v živote urobil alebo urobí. Jednou z tém, o ktorých sa údajne bude počas synody diskutovať, je požehnanie vzťahov osôb rovnakého pohlavia. Arcibiskup Victor Manuel Fernandez, prefekt Dikastéria pre náuku viery, v júli 2023 na otázku o požehnaní homosexuálnych párov uviedol: “Ak sa požehnanie udelí tak, aby nespôsobilo tento zmätok, bude sa musieť analyzovať a potvrdiť .”Musíme sa však pozerať na večné a nemenné učenie Cirkvi—takéto požehnanie by nebolo dovolené, a preto by nepochybne spôsobilo zmätok. V skutočnosti ten istý úrad, Kongregácia (teraz dikastérium) pre náuku viery, vydal 15. marca 2021 vyhlásenie s názvom Responsum Kongregácie pre náuku viery Kongregácia pre náuku viery na dubium týkajúce sa požehnania zväzkov osôb rovnakého pohlavia. V tomto Responsum predchádzajúci prefekt Kongregácie Luis kardinál Ladaria uviedol, že Boh “nemá a nemôže požehnávať hriech” a že “z uvedených dôvodov Cirkev nemá a nemôže mať moc požehnávať zväzky osôb rovnakého pohlavia vo vyššie zamýšľanom zmysle.” Keďže pravda sa nemôže meniť, musíme uznať, že dikastérium nemôže teraz dospieť k inému záveru, ktorý by zvrátil pôvodné vyhlásenie pravdy z toho istého úradu. Pravda sa zakladá na Božom slove, ako je zjavené vo Svätom písme a posvätnej tradícii a ako ho stráži Magistérium Cirkvi. Preto akýkoľvek pokus o povolenie požehnania zväzkov osôb rovnakého pohlavia by bol útokom na Posvätný depozit viery.
Ďalej sa v Responsum uvádza aj toto: “Požehnania patria do kategórie sviatostí, ktorými nás Cirkev “vyzýva k chvále Boha, povzbudzuje nás, aby sme prosili o jeho ochranu, a nabáda nás, aby sme svojím svätým životom hľadali jeho milosrdenstvo.’Okrem toho ‘boli ustanovené ako istý druh napodobňovania sviatostí, požehnania sú predovšetkým znakmi duchovných účinkov, ktoré sa dosahujú prostredníctvom Cirkvi’intercesu.’ V dôsledku toho, aby to zodpovedalo povahe sviatostí, keď sa požehnanie vzýva na konkrétne ľudské vzťahy, je okrem správneho úmyslu tých, ktorí sa na ňom zúčastňujú, potrebné, aby to, čo sa žehná, bolo objektívne a pozitívne usporiadané na prijatie a vyjadrenie milosti podľa Božích plánov vpísaných do stvorenia a plne zjavených Kristom Pánom. Preto len tie skutočnosti, ktoré sú samy osebe usporiadané tak, aby slúžili týmto cieľom, sú zhodné s podstatou požehnania udeľovaného Cirkvou. Z tohto dôvodu nie je dovolené udeľovať požehnanie vzťahom alebo partnerstvám, dokonca ani stabilným, ktoré zahŕňajú sexuálnu aktivitu mimo manželstva (t. j. mimo nerozlučiteľného zväzku muža a ženy, ktorý je sám osebe otvorený odovzdávaniu života), ako je to v prípade zväzkov medzi osobami rovnakého pohlavia. Prítomnosť pozitívnych prvkov v takýchto vzťahoch, ktoré samy osebe treba oceniť a oceniť, nemôže tieto vzťahy ospravedlniť a urobiť z nich legitímny predmet cirkevného požehnania, pretože pozitívne prvky existujú v kontexte zväzku, ktorý nie je usporiadaný podľa plánu Stvoriteľa’.“ (Responsum Kongregácie pre náuku viery k dubiu ozávere. požehnanie z z jednotlivých osôb z téhožpohlavia, 15. marca 2021).
ČÍTAJTE: Biskup Strickland v novom pastierskom liste obhajuje katolícku náuku odsudzujúcu ženy ‘diakonky’
Chcem zopakovať, že nejde o snahu akokoľvek diskriminovať tých, ktorí nesú bremeno príťažlivosti k rovnakému pohlaviu, ale skôr o pripomenutie pravdy liturgického ritu a povahy sviatostí. Boha, ktorý je pravda, si nemôžeme uctiť tým, že sa pokúsime ponúknuť požehnanie, ktoré je v rozpore s jeho pravdou.
Na záver by som chcel povedať tým, ktorí majú príťažlivosť k rovnakému pohlaviu alebo rodovú dysfóriu: Kristus vás miluje a Katolícka cirkev vás víta. Všetci zápasíme o rast vo svätosti. Pozývam vás, aby ste si s nami prišli sadnúť, modliť sa s nami, uctievať s nami a zažiť ohromujúcu silu Božia’lásky a milosrdenstva snás. Pravdou je, že jadrom našej existencie je Láska, a neexistuje žiadna moc na nebi ani na zemi, ktorá by mohla zabrániť Otcovi, Synovi a Duchu Svätému, aby nás plne a úplne milovali. Sme pozvaní v každom okamihu, aby sme objali lásku , ktorú nám Boh ponúka, ale vsvojej nekonečnej múdrosti a dobrote sa nám nevnucuje. Láska je voľba a vždy je to obeť, ale je to obeť, ktorú On prvý urobil pre nás, a je to voľba, ku ktorej nás vyzýva. Nech nám spadnú šupiny z očí, aby sme mohli zahliadnuť, ako veľmi nás náš Otec miluje ako svojich milovaných, a vždy sa utiekať k nemu ako k zdroju nášho dokonale naplneného života. “Neboj sa, lebo som ťa vykúpil , povolal som ťa po mene, si môj.” (Iz 43, 1).
Nech vás Pán požehná a nech nájdete svoju pravú identitu v hojnosti Jeho bezhraničnej lásky.
Zostávam vaším pokorným otcom a služobníkom,
Najvyšší predstavený Joseph E. Strickland
Biskup Tyleru v Texase
Prisľúbte svoje modlitby za pátra Stricklanda TAM