johann-bonny-810x500.jpg

Belgický biskup sa odchyľuje od katolíckeho učenia a podporuje eutanáziu

38
Kultúra smrti

Belgický biskup povedal, že podľa neho existujú určité okolnosti, za ktorých je eutanázia morálne prijateľná, čím poprel večné a neomylné učenie Katolíckej cirkvi.

V rozhovore pre belgický spravodajský denník La Libre Belgique notoricky známy heterodoxný biskup Johan Bonny z belgických Antverp - ktorý vyjadril silnú podporu “požehnaniam” rovnakého pohlavia - vyhlásil, že si nemyslí, že morálny súd o eutanázii možno vyniesť na základe vnútornej povahy tohto činu, ale až po preskúmaní sprievodných okolností. Biskup pripustil možnosť, že niektoré okolnosti môžu ospravedlniť odňatie života starším alebo chorým ľuďom.

RELATED: To znamená, že v očiach Cirkvi sa hodnota života líši podľa regiónov sveta?”

Biskup odpovedal, že v rámci etiky neuznáva jasné a objektívne súdy, namiesto toho sa rozhodol pre okolnostnú etiku a morálny relativizmus, pričom tento relativizmus formuloval ako “rozlišovanie.”

“Filozofia ma naučila, že sa nikdy nemám uspokojiť so všeobecnými čiernobielymi odpoveďami,” vyhlásil Bonny. “Všetky otázky si zaslúžia odpovede prispôsobené situácii: morálny súd musí byť vždy vyslovený podľa konkrétnej situácie, kultúry, okolností, kontextu.”

RELEVANTNÉ: Bonny napriek tomu výslovne odmietol učenie Cirkvi, že eutanázia je vždy a vo svojej podstate zlá, pretože ide o odňatie života nevinnému človeku."Zástancovia eutanázie nechcú, aby ste počuli tieto dva desivé príbehy

Potvrdil, že “neustále obhajuje úctu k životu,”

“Je mi ľúto, že z Vatikánu Kongregácia pre náuku viery potvrdzuje, že eutanázia je vždy vnútorným zlom, bez ohľadu na okolnosti,” vyhlásil biskup. “Je to príliš jednoduchá odpoveď, ktorá neponecháva priestor na rozlišovanie. Vždy budeme proti túžbe niektorých ľudí ukončiť život predčasne, ale musíme uznať, že žiadosť o eutanáziu 40-ročného človeka nie je rovnocenná žiadosti 90-ročného človeka, ktorý čelí nevyliečiteľnej chorobe.

“Musíme sa naučiť lepšie definovať pojmy a rozlišovať situácie,” tvrdil, pričom naznačil, že eutanázia by bola morálne dovolená, ak by bol človek príliš starý alebo príliš chorý.

Inými slovami, belgický biskup si osvojil niečo podobné prístupu “rovnako dobrý ako mŕtvy”, v ktorom staroba a nevyliečiteľná choroba robia vraždu morálne prijateľnou, pretože človek je aj tak takmer mŕtvy. Podľa takéhoto názoru by sa hodnota života líšila nielen podľa regiónov sveta, ale aj podľa veku a zdravotného stavu človeka.

RELATED: Asistovaná samovražda je absolútne protikladná skutočnému významu súcitu

Vyhlasuje, že je proti všetkým vraždám a mätie otázku tým, že akékoľvek zabitie prirovnáva k vražde — v zákone všeobecne definovanej ako úmyselné zabitie nevinného človeka — Bonny tvrdil, že okolnosti, že človek roky trpí “nevyliečiteľnou chorobou” a “pred rozhodnutím požiadať o eutanáziu sa porozpráva s rodinou, lekárom a blízkymi”, spôsobujú, že eutanázia už nie je vraždou, akoby eutanázia sama osebe nezostávala úmyselným zabitím nevinného človeka, napriek ťažkej okolnosti poslednej a nevyliečiteľnej choroby.

“Treba si uvedomiť, že zabíjať sa nesmie, a ja som proti všetkým vraždám,” tvrdil biskup. “Ale čo je zabíjanie, čo je vražda? Čo poviete niekomu, kto zabije nepriateľa v mene sebaobrany? Čo poviete niekomu, kto je už roky postihnutý nevyliečiteľnou chorobou a kto sa po rozhovore s rodinou, lekárom, blízkymi rozhodol požiadať o eutanáziu?"”

RELATED: Prečo je eutanázia obzvlášť zlým zločinom proti životu

Biskup neuviedol nič o posväcujúcej sile utrpenia poslednej choroby z lásky k Bohu, ani o utešujúcej pravde viery, že naše utrpenie sa môže spojiť s utrpením Krista, ktorý posledné hodiny strávil visiac na kríži z lásky k nám.

Biskup, ktorý nechal bokom to, čo sa dá vyčítať z Písma o utrpení, ľudskom živote, smrti, kríži, hriechu a prísnosti, s akou Boh súdi tých, ktorí berú nevinný život, naznačil, že je “fundamentalizmom” tvrdiť, že Božie prikázanie nevraždiť je univerzálnym zákazom, ktorý zakazuje brať život starým a chorým ľuďom.

“Vždy sa treba odvolávať na Bibliu, ale nie je nič ťažšie ako ju vykladať a aplikovať na konkrétnu situáciu bez toho, aby sme upadli do fundamentalizmu. Boh sa spolieha na našu inteligenciu, aby sme plne pochopili jeho slovo,” vyhlásil biskup.

V encyklike z roku 1995 Evangelium Vitae pápež sv. Ján Pavol II zaoberal otázkou eutanázie. Pápež potvrdil stále a všeobecné učenie Cirkvi o posvätnosti ľudského života a vyhlásil:  Úmyselné rozhodnutie zbaviť nevinnú ľudskú bytosť života je vždy morálne zlé a nikdy nemôže byť dovolené ani ako cieľ sám osebe, ani ako prostriedok na dosiahnutie dobrého cieľa. V skutočnosti je to závažný čin neposlušnosti voči morálnemu zákonu, ba aj voči samotnému Bohu, autorovi a garantovi tohto zákona; odporuje základným cnostiam spravodlivosti a lásky.”

Citujúc Deklaráciu o eutanázii, Iura et Bona Kongregácie pre náuku viery, Ján Pavol zopakoval potrebu právnej ochrany života: “‘Nič a nikto nemôže v žiadnom prípade dovoliť zabitie nevinnej ľudskej bytosti, či už ide o plod alebo embryo, dieťa alebo dospelého človeka, starého človeka alebo človeka trpiaceho nevyliečiteľnou chorobou, alebo človeka, ktorý zomiera. Okrem toho nikto nesmie žiadať o tento akt usmrtenia ani pre seba, ani pre inú osobu, ktorá mu bola zverená do opatery, a nemôže s ním ani výslovne, ani konkludentne súhlasiť. Takýto čin nemôže legitímne odporučiť ani povoliť žiadna autorita.’”

PREHLIADNITE SI: Zástancovia eutanázie nechcú’aby ste počuli tieto dva desivé príbehy

RELEVANTNÉ:

Katolícka nemocnica zatracovaná za vymenovanie lekára na eutanáziu za riaditeľa paliatívnej starostlivosti: ‘Zamestnal vraha’

Belgický biskup tvrdí, že pápež František schvaľuje obrad požehnania homosexuálnych párov