fernandez-e1696331118181-810x500.jpg

Pápež František podpísal text potvrdzujúci, že Amoris Laetitia umožňuje prijímanie rozvedeným a znovu zosobášeným

0
Kultúra smrti

Pápež František a kardinál Fernández odpovedali na ďalší súbor otázok dubia, tentoraz od kardinála Dominika Duku O.P, v ktorom sa uvádza, že Amoris Laetitia umožňuje rozvedeným a ‘znovu zosobášeným’ osobám prijímať sväté prijímanie.

Na otázku, či rozvedenému v novom zväzku má byť umožnené sväté prijímanie, František a Fernández odpovedali, že “Amoris laetitia otvára možnosť pristúpiť k sviatosti zmierenia a Eucharistie, keď v konkrétnom prípade ‘existujú obmedzenia, ktoré zmierňujú zodpovednosť a vinu.’”

Dubia kardinála Duku’a odpoveď Vatikánu na ňu’sa konkrétne zameriavajú na Amoris laetitia, kontroverznú apoštolskú exhortáciu pápeža Františka’ z&nbsproku 2016, o&nbspktorej sa všeobecne predpokladá, že ju Fernández napísal ako duchovný autor. Dubia pozostávajúca z desiatich otázok bola predložená Dikastériu (predtým Kongregácii) pre náuku viery (DDF) 13. júla československým’kardinálom Dominikom Dukom, O.P., v mene celej Českej biskupskej’konferencie.  (Neoficiálny preklad do angličtiny je k dispozícii tu.)

Odpoveď DDF bola v pondelok do značnej miery zatienená, v tento deň dominovali správy o dubiách predložených piatimi kardinálmi, ktoré sa týkali najmä synody o synodalite.

Čítajte: Päť kardinálov napísalo pápežovi Františkovi dubia týkajúce sa obáv zo synody, katolíckej náuky

Duka’dubia sa zamerala na otázky týkajúce sa umožnenia rozvedeným v nových zväzkoch prijímať Eucharistiu. Odpoveď v talianskom jazyku podpísali 25. septembra nový prefekt DDF kardinál Fernández a pápež František, a to len dva týždne po tom, ako Fernández nastúpil do svojej novej funkcie prefekta.

Odpoveď DDF’je pozoruhodná, keďže v roku 2016 štyria kardináli – Raymond Burke, Walter Brandmüller, Carlo Cafarra a Joachim Meisner – vydali dubiu piatich otázok, z ktorých každá si vyžadovala jednoduchú odpoveď “áno” alebo “nie,” a postavila Amoris Laetitia do protikladu s katolíckou tradíciou. Nikdy nedostali oficiálnu odpoveď.  

Je Amoris Laetitia súčasťou Magistéria?"

Duka sa pýtal, či pápež František’ odpovedal biskupom z Buenos Aires–, keď pápež uviedol, že existuje “žiadna iná interpretácia”Amoris Laetitia  okrem tej, ktorú poskytli biskupi z Buenos Aires pri povoľovaní prijímania pre rozvedených a znovu zosobášených – možno považovať za “vyhlásenie riadneho Magistéria Cirkvi.”

ČÍTAŤ: Arcibiskup Fernández navrhuje, že pápež František by mohol dovoliť ľuďom v ťažkom hriechu prijímať sväté prijímanie

Fernández;ndez napísal, že keďže slová pápeža Františka’boli uverejnené vo vatikánskej’oficiálnej zbierke dokumentov Acta Apostolicae Sedes, ide o “autentické Magistérium.”

Duka sa opäť opýtal, či toto pápežovo vyhlásenie’biskupom Buenos Aires bolo “rozhodnutím riadneho Magistéria Cirkvi na základe dokumentu Amoris laetitia,” na čo Fernández odpovedal:

Tento dokument vychádza z magistéria predchádzajúcich pontifikov, ktorí už uznali možnosť rozvedených v nových zväzkoch pristupovať k1 Eucharistii, ak sa zaviažu “žiť v úplnej kontinencii, teda zdržiavať sa úkonov vlastných manželom”, ako to navrhol Ján Pavol II. alebo sa zaviažu “žiť svoj vzťah … ako priatelia”, ako to navrhol Benedikt XVI. 

V čom sa František líši, povedal Fernández, je, že dodatočne “pripúšťa, že môžu nastať ťažkosti pri jej praktizovaní [úplná kontinuita pre rozvedených v nových zväzkoch], a preto v určitých prípadoch po náležitom rozlišovaní pripúšťa udelenie sviatosti zmierenia aj vtedy, keď človek nemôže byť verný kontinuite navrhovanej Cirkvou.”

Kardinál Brandmüller mal upozornil pred rokom 2016 o Amoris Laetitia, že výklad, ktorý František podal biskupom v Buenos Aires, bude heretický.

Pristupovanie k svätému prijímaniu?" 

Duka’s dubia sa tiež pýtal, aká má byť úloha kňaza, keď rozvedený v novom zväzku pristupuje k svätému prijímaniu. 

Fernández vychádzal z Amoris Laetitia a uviedol, že kňazi “majú zodpovednosť sprevádzať dotknuté osoby na ceste rozlišovania,” ale dodal, že každý jednotlivec je zodpovedný za to, ako pristúpi k svätému prijímaniu. 

Čítajte: Kardinál Müller schvaľuje kardinálske’ dubia o synode o synodalite

Kardinál napísal: "V súvislosti so synodálnou otázkou som sa obrátil na kardinálov:

Kňaz je ten, kto prijíma človeka, pozorne ho počúva a ukazuje mu materinskú tvár Cirkvi, víta jeho správny úmysel a dobrý zámer postaviť celý svoj život do svetla evanjelia a praktizovať lásku. Ale je to každý človek individuálne, kto je povolaný postaviť sa pred Boha a vystaviť mu svoje svedomie s jeho možnosťami a obmedzeniami. Toto svedomie, sprevádzané kňazom a osvietené cirkevnými’smernicami, je povolané formovať sa, aby dokázalo posúdiť a urobiť si úsudok dostatočný na to, aby rozoznalo možnosť pristúpiť k sviatostiam.

Amoris laetitia,” napísal, “otvára možnosť pristúpiť k sviatostiam zmierenia a Eucharistie, keď v konkrétnom prípade ‘existujú obmedzenia, ktoré zmierňujú zodpovednosť a vinu.’” 

ČÍTAJ: Pápežov duchovný’spisovateľ: Kontroverzný arcibiskup napísal kľúčové pasáže exhortácie pred desiatimi rokmi  

Kým Duka nastolil ďalšie otázky o procese posudzovania svedomia rozvedeného a o skúmaní sexuálneho konania pri spytovaní svedomia, Fernández odmietol, že by si Dukove otázky vyžadovali jasnejšiu odpoveď Vatikánu.

“Na základe slov Svätého Otca v jeho liste s odpoveďou delegátovi regionálnej pastorácie v Buenos Aires, v ktorom sa uvádza, že neexistujú žiadne iné interpretácie, sa zdá, že záležitosť je dostatočne vysvetlená v uvedenom dokumente,” napísal Fernández.

Fernández, František a Amoris Laetitia

Kardinál Fernández je dôsledne významným obhajcom Amoris Laetitia’kontroverzných pasáží. Obhajca Amoris Laetitia v roku 2017 Fernández uviedol, ako je Františkovou’“veľkou inováciou umožniť, aby pastoračné rozlišovanie v oblasti vnútorného fóra malo praktické dôsledky v spôsobe uplatňovania disciplíny.”

ČÍTAŤ: Teológovia varujú arcibiskupa Fernándeza, ktorý presadzovaním Amoris Laetitia tlačí ‘herézu’

On túto argumentáciu zopakoval v homílii začiatkom tohto roka, keď odsúdil postoj Cirkvi, ktorá neudeľuje sväté prijímanie všetkým ľuďom za každých okolností. Takéto morálne učenie je “strašné,” tvrdil Fernández: “Je strašné, že sa to v Cirkvi stalo. Ale vďaka Bohu, že pápež František nám pomáha oslobodiť sa od týchto vzorcov.”

Keďže Duka’dubia konečne priniesla odpoveď na oficiálnu otázku položenú Vatikánu ohľadom Amoris Laetitia, je ešte pravdepodobné, že sa objaví ešte priamejší dokument na tému svätého prijímania pre rozvedených a “znovu zosobášených.”

ČÍTAJ: Vatikán pripravuje dokument pre páry žijúce v ‘nových zväzkoch’ po ‘neúspechu manželstva’

Kardinál Kevin Farrell – prefekt Dikastéria pre laikov, rodinu a život a sám zástanca Amoris Laetitia ako “učenia Cirkvi” – začiatkom tohto roka prezradil, že sa pripravuje dokument o rozvedených a “znovu zosobášených” v súlade so želaním pápeža Františka.

Komentujúc predchádzajúcu podporu Fernándezovej’pápežovi’sa biskupom z Buenos Aires dr. Peter Kwasniewski uviedol, že “Fernandez sa zdvojnásobil, aby povedal, že áno, to, čo František povedal, je to, čo mal na mysli: ľudia, ktorí sú stále zosobášení s niekým iným, ale teraz ‘znovu zosobášení’, môžu pokračovať v prijímaní bez toho, aby prestali byť sexuálne aktívni s niekým, kto nie je ich manželským partnerom, pretože zrejme nie sú schopní urobiť nič iné.”

Takáto správa, dodal teológ, “priamo odporuje učeniu Tridentského koncilu’potvrdenému Veritatis Splendor, že neexistuje žiadne prikázanie dané Bohom, ktoré by nebolo možné splniť s pomocou jeho milosti.”