Cdl.-Burke-810x500.jpg

Kardinál Burke reaguje na kritiku dubia a varuje, že synoda má za cieľ zmeniť štruktúru Cirkvi

244
Kultúra smrti

V predvečer synody o synodalite kardinál Raymond Burke upozornil, že synoda je postavená na argumentoch, ktoré sa “nápadne a vážne” odchyľujú od katolíckej viery, a reagoval aj na kritiku svojich nedávnych dubií.

“V perspektíve synody sa veľmi často odvoláva na Ducha Svätého …, ale nie je tam ani slovo o poslušnosti, ktorá prislúcha vnuknutiam Ducha Svätého, ktoré sú vždy v súlade s pravdou večnej náuky a dobrom večnej disciplíny, ktorú inšpiroval počas stáročí,” povedal Burke na podujatí organizovanom La Nuova Bussola Quotidiana a nazvanom “Synodálny Babylon.” (Prepis kardinálovej reči’nájdete tu.)

Burke’sa vyjadril ako hlavný hosť konferencie, ktorá sa konala 3. októbra v Ríme v predvečer synody a deň po zverejnení dubií o synode. Kardinál Burke sa pripojil ku kanonistovi o. Geraldovi Murrayovi a filozofovi profesorovi Stefanovi Fontanovi, aby načrtli teologické, kanonické a filozofické chyby a nebezpečenstvá synody o synodalite.

“Je, žiaľ, veľmi jasné, že odvolávanie sa na Ducha Svätého zo strany niektorých má za cieľ presadzovanie agendy, ktorá je viac politická a ľudská ako cirkevná a božská,” varoval Burke. 

Církev’má agendu a len jednu, a to snahu o spoločné dobro Cirkvi, teda o spásu duší, salus animarum, ktoré ‘v Ecclesia suprema semper lex esse debet.’Programom Cirkvi’je spoločné dobro Cirkvi’

Bývalý prefekt Apoštolskej signatúry poukázal na nesprávne používanie jazyka, ktoré podľa neho prispieva k rozšírenému zmätku v teológii. “Zmätok v teológii, morálke a dokonca aj v elementárnej filozofii, v ktorej žijeme, podporuje veľká nejasnosť v používanom slovníku … niekedy sa zavádzajú alebo zveličujú nové slová bez jasnej definície, ako v prípade slova synodalita.” 

V tomto prípade zmätku v podstatných črtách Cirkvi hrozí, že sa stratí identita Cirkvi, naša identita ako údov mystického Kristovho tela, ako ratolestí v ‘pravom viniči’, ktorým je Kristus a ktorého hospodárom je večný Otec.

Svoje obavy zo synody o synodalite spojil aj s obavami z pápeža Františka’ 2022 reštrukturalizácie Rímskej kúrie, ako sa uskutočnila v Praedicate Evangelium. Pápež’ské zmeny z roku 2022 zaviedli v kúrii viac laického riadenia a odstránili aspekty teologického významu, ako napríklad pomenovanie kuriálnych orgánov ako dikastérií, a nie kongregácií.

Čítajte: Pápež František reformuje Rímsku kúriu, hovorí, že každý laik môže zastávať ‘riadiace’ funkcie vo Vatikáne

Burke vyzdvihol témy “misionárstva” a “synodality” v Praedikáte i v synode a povedal, ako “ich povýšenie na základné črty Cirkvi, a teda na základné kritériá reštrukturalizácie Rímskej kúrie – a teraz s touto synodou na celú univerzálnu Cirkev – zvádza [sic] k nejasnostiam a nedorozumeniam, ktoré treba rozpoznať a rozptýliť.”

Priblížiac chápanie misie a synody z Tradície Cirkvi’Burke uviedol:

Nezdá sa mi potrebné zachádzať do detailov, aby sme pochopili, že synoda, ktorá sa zajtra začína, nie je ničím iným ako priamym pokračovaním toho, na čo už poukázala apoštolská konštitúcia Predikát evanjelia. 

Je preto prinajmenšom zvláštne povedať, že nevieme, akým smerom sa synoda bude uberať, keď je tak jasné, že vôľa je hlboko zmeniť hierarchickú konštitúciu Cirkvi. Podobný postup bol použitý v Cirkvi v Nemecku na dosiahnutie toho istého oveľa škodlivejšieho cieľa.

Odpovede na kritiku dubia

Burke sa tiež odklonil od pôvodného návrhu svojho prejavu, aby krátko diskutoval o novinkách dubia, ktoré spolu s ďalšími štyrmi kardinálmi zverejnil 2. októbra a ktoré sa týkajú otázok katolíckej náuky a synody. 

ČÍTAJTE: Päť kardinálov napísalo pápežovi Františkovi dubia o obavách týkajúcich sa synody, katolíckej doktríny

Citujúc článok o dubii v talianskej tlači kardinál poznamenal, ako “dvaja synodálni otcovia” vyhlásili, že “časy Cirkvi nie sú časmi týchto spolubratov,” čím myslel dubia kardinálov.

Synodálni otcovia údajne pokračovali: “Nemôžu diktovať program pápežovi, čím však spôsobujú ujmu a podkopávajú jednotu v Cirkvi. Ale už sme si na to zvykli: chcú len udrieť Františka.”

Čítajte: Vatican and cardinal Fernández fire back at cardinals’ new dubia about the Synod on Synodality

V reakcii na to Burke uviedol: "V tejto chvíli som sa rozhodol, že sa budem snažiť o to, aby som sa mohol vyjadriť ku všetkým kardinálom:

Tieto komentáre odhaľujú stav zmätku, omylov a rozdelenia, ktorý preniká zasadanie biskupskej synody, ktoré sa začne zajtra. Päť dubií sa týka výlučne večnej náuky a disciplíny Cirkvi, nie programu pápeža. Nezaoberajú sa minulými “časmi.” 

“Jazyk veľmi prezrádza svetonázor,” komentoval. “Ďalej sa nezaoberajú osobou Svätého Otca. V skutočnosti sú svojou povahou vyjadrením náležitej úcty k petrovskému úradu a nástupcovi svätého Petra.”

Burke dodal, ako sa zdá, že takéto útoky na dubiu “odrážajú základný omyl, ktorý nedávno vyjadril” nový prefekt CDF kardinál Victor Manuel Fernández, ktorý argumentoval, že pápežova’jedinečná charizma”je rovná“depozitu viery.”

“Cirkev nikdy neučila, že rímsky pápež má osobitný dar konštituovať svoju vlastnú doktrínu,” poznamenal kardinál Burke. 

“Treba sa zamyslieť nad vážnosťou cirkevnej situácie, keď prefekt Dikastéria pre náuku viery obviňuje z herézy a schizmy tých, ktorí žiadajú Svätého Otca, aby vykonával Petrov úrad na ochranu a podporu depozitu fidei,” povedal Burke. 

Apelácia na spolusignatárov

Kardinál Burke, ku ktorému sa na konferencii pripojil aj jeho spolusignatár dubia kardinál Robert Sarah, upozornil na ostrý kontrast medzi synodou, jej pracovným dokumentom a katolíckou vierou:

Povedali nám, že Cirkev, ktorú vyznávame v spoločenstve s našimi predkami vo viere od čias apoštolov, že je jedna, svätá, katolícka a apoštolská, musí byť teraz definovaná synodalitou, termínom, ktorý nemá v cirkevnej doktríne žiadnu históriu a pre ktorý neexistuje žiadna rozumná definícia. Je to zjavne umelá konštrukcia, ktorá sa viac podobá ľudskej stavbe než Cirkvi postavenej na skale, ktorou je Kristus.

Instrumentum laboris nadchádzajúceho zasadania biskupskej synody určite obsahuje vyhlásenia, ktoré sa nápadne a vážne odchyľujú od večného učenia Cirkvi. 

Vzhľadom na to vyzval svojich spolubratov biskupov a kardinálov, aby verejne “potvrdili našu vieru,” a vyzval biskupov, aby “potvrdili svojich bratov.” 

ČÍTAJTE: Pápež František podpísal text potvrdzujúci, že Amoris Laetitia umožňuje prijímanie rozvedeným a ‘opätovne zosobášených’

“Dnešní’biskupi a kardináli potrebujú veľkú odvahu, aby čelili vážnym omylom, ktoré vychádzajú z vnútra samotnej Cirkvi,” povedal. “Ovce závisia od odvahy pastierov, ktorí ich musia chrániť pred jedom zmätku, omylov a rozdelenia.”

Synoda nie je napodobeninou východných synod

Vatikánski zástancovia synody o synodalite často argumentovali na obranu tohto podujatia tým, že ide len o rozšírenie synod, ktoré sa konajú vo Východnej cirkvi, na západnú cirkev.

Tento argument bol už odmietol ako nepodložený grécky katolícky biskup byzantského obradu Manuel Nin a kardinál Burke zopakoval Ninove’pripomienky. “Mám pravidelný kontakt s východnými biskupmi a kňazmi, katolíckymi aj pravoslávnymi, a všetci mi povedali, že spôsob, akým je synoda organizovaná, nemá nič spoločné s východnými synodami,” povedal. 

Čítajte: Grécky katolícky biskup: Rím’definícia ‘synodality’ vo východných cirkvách neexistuje

“To sa týka nielen miesta laikov na týchto zhromaždeniach, ale aj všeobecnejšie spôsobu ich fungovania a dokonca aj otázok, ktoré riešia. Existuje zmätok okolo termínu synodalita, ktorý sa ľudia umelo snažia spájať s východnou praxou, ale v skutočnosti má všetky znaky nedávneho vynálezu, najmä pokiaľ ide o laikov.”

Pridal, ako “zmena v sebapochopení Cirkvi’má ako ďalší dôsledok oslabenie učenia o morálke, ako aj disciplíne v Cirkvi.”

“Nebudem sa dlho zdržiavať týmito bodmi, ktoré sú dramaticky známe všetkým: morálna teológia stratila všetky svoje oporné body,”dodal. “Je naliehavo potrebné uvažovať o morálnom skutku v jeho celku, a nielen v jeho subjektívnom aspekte.”