GettyImages-1456084864-e1698523891200-810x500.jpg

Britský herec Eddie Izzard, ktorý sa prezlieka za transsexuála, popiera, že by sa zapájal do "kultúrnych vojen" a presadzoval transgenderizmus

49
Kultúra smrti

Všetci sme si už zvykli, že klasici západného kánonu sú rušení, od zostavovania čiernych zoznamov literatúry v Cambridge, cez pálenie kníh v Quebecu až po kanadské knižnice, ktoré vyraďujú všetky knihy, ktoré neboli vydané nedávno. 

Tí klasici, ktorí nie sú úplne vyradení, sú reinterpretovaní. LGBT postavy sa zázračne objavujú, akoby knihy existovali úplne nezávisle od svojich tvorcov. Istý LGBT aktivista prepísal knihu Louisa May Alcottová’Malé ženy s Jo Marchovou ako lesbičkou. Nedávna adaptácia knihy Charlesa Dickensa Veľké očakávania na BBC obsahovala vulgárne výrazy a, čo je ešte znepokojujúcejšie, sexuálne scény s tematikou BDSM. (Odsúdili ju aj kritici, ktorí majú na takéto veci žalúdok.) 

ČÍTAJTE: Tisíce mladých ľudí ľutujú svoje ‘zmeny pohlavia a ich príbehy sú drásajúce 

Najnovším príkladom je Eddie Izzard. Izzard je britský komik, ktorý je už roky známy tým, že sa na pódiu oblieka do drag oblečenia, chodí sem a tam v podpätkoch a nalíčený. Vtedy sa verejne identifikoval ako to, čím veľmi očividne je: transvestita. 

Keď sa vo veku 23 rokov začal verejne prezliekať za crossdressera a používal ženské toalety, skončil v zlej slovnej konfrontácii s tromi 13-ročnými dievčatami, ktorým sa nepáčilo, že v ich súkromnom priestore sa nachádza muž. Izzardova’identita sa podľa očakávania vyvíjala spolu s kultúrou a teraz sa identifikuje v celom spektre – ako “gender-fluid,” a teraz ako transgender. Médiá preto začali Eddieho poslušne označovať ako “ona, ”občas používajú nové meno, ktoré si’zvolil, “Suzy.” 

Izzard sa teraz zmenil na aktivistu v otázke transrodovosti, čo nie je prekvapujúce, keďže’je verejne známy crossdresser už od polovice 80. rokov. “Svet je prijateľnejší,” Izzard prednedávnom povedal. “Krajná pravica nie je prijateľnejšia. Krajná pravica zakladá kultúrne vojny. Ale väčšina ľudí v uliciach… hovorí: ‘Dobre pre vás, buďte svojím autentickým ja. Myslím, že’vyzeráš skvele’a dúfam, že ja’vyzerám dobre.” 

Údaje o spoločenskom postoji k transgenderizmu naznačujú, že Izzard nemá pravdu, a je dôležité všimnúť si tu rámcovanie: zjavne je odpor proti tomu, aby sa cross-dressing man vydal na toaletu s, povedzme, trinásťročnými dievčatami, “krajne pravicovou” záležitosťou, čo je dobrý spôsob, ako množstvo ľudí – najmä rodičov – postrčiť do “krajnej pravice.”Túto “kultúrnu vojnu” nevytvorila pravica – kultúre ju vnútili muži, ktorí sa chceli presadiť v ženských priestoroch. 

Izzard však v tejto otázke rozhodne nie je fluidný: “Nie, práva žien”sú ľudské práva a trans práva sú ľudské práva. Koniec príbehu. Sú ľudia, ktorí sú nenávistní, niektorí ľudia sú transfóbni, ale sú v menšine a možno sa veci momentálne vyhrocujú, ale prejdeme týmto obdobím a potom sa dostaneme do lepších časov v budúcnosti." ”Lepšie časy, pravdepodobne, v ktorých môžu cross-dressing muži vstupovať do priestorov určených len pre ženy bez ohľadu na to, či sa mladé dievčatá kvôli tomu cítia nepríjemne alebo nebezpečne. Na ich právach – na priestory založené na pohlaví a na bezpečnosti v spoločnosti – už nezáleží. Práva mužov, ako je Eddie Izzard, ich prevyšujú. 

ČÍTAJTE: Japonsko ustupuje tlaku LGBT, odstraňuje prekážky zmeny pohlavia na vládnych’dokumentoch 

Čo ma privádza späť k prerozprávaniu starých príbehov. V roku 2012 si Eddie Izzard zahral vo filmovej verzii románu Roberta Louisa Stevensona’Ostrov pokladov ako Dlhý John Silver. Po novom sa Izzard identifikoval ako transsexuál a teraz si zahral v ďalšom Stevensonovom projekte – filmovom remaku jeho románu Podivný prípad Dr. Jekylla a pána Hyda s názvom Doctor Jekyll. V tejto verzii je však doktor Jekyll “trans žena” –, teda muž, ktorý sa identifikuje ako žena. Vedkyňa vo filme, transrodová “Nina Jekyllová”, je ďalším príkladom prerozprávania starých príbehov s novým ideologickým posolstvom. Izzard je z toho nadšený.  

“Ako herecká rola je to fantastické, pretože dúfajme, že keď ľudia sledujú scény, nedokážu celkom rozlíšiť, kto túto transsexuálku ovláda, ktorým smerom ide,” povedal. “Ale na tom, že je trans, nezáleží. Jednoducho sa to stalo, že tam je." ”Samozrejme, transgenderizmus doktora Jekylla’je najďalej od toho, aby sa to stalo len tak”náhodou” – transidentita hlavnej postavy je celým zmyslom tohto prerozprávania. Izzardovo’tvrdenie, že na tom “nezáleží”, je jednoducho taktika, ktorú používa. Ak sa teraz niekto sťažuje, že ide vlastne o vandalizáciu pôvodného diela Roberta Louisa Stevensona’môže ho obviniť, že je “krajne pravicový” a že sa zapája do “kultúrnej vojny”, pretože takto to funguje: prekrúcajú a ničia veci, ktoré si vážime, a potom nás obvinia z nenávisti, ak sa sťažujeme.