V období bezprostredne pred zrušením rozhodnutia Dobbs v. Wade bola oficiálna politika Americkej lekárskej asociácie (AMA) v súvislosti s potratmi vo všeobecnosti pozitívna, aj keď nie v prevažnej miere. Organizácia uviedla, že “Zásady lekárskej etiky AMA povoľujú lekárom vykonávať interrupcie v súlade s dobrou lekárskou praxou”. Po rozhodnutí Dobbsa, ktorým sa zrušil rozsudok Roe v. Wade, však bola oficiálna reakcia AMA prejavom úplného nesúhlasu s týmto rozhodnutím a obrovského hnevu, že údajné “právo” na interrupciu bude ohrozené. V ich oficiálnom vyhlásení z 24. júna 2022 sa vyjadrili:
“Americká lekárska asociácia je hlboko znepokojená rozhodnutím USA. Najvyššieho súdu’rozhodnutím zrušiť takmer polstoročie precedensov chrániacich právo pacientov’ na kritickú reprodukčnú zdravotnú starostlivosť - čo predstavuje hrozné umožnenie vládneho zásahu do lekárskej vyšetrovne, priamy útok na lekársku prax a vzťah medzi pacientom a lekárom a bezostyšné porušenie práv pacientov’ na služby reprodukčného zdravia založené na dôkazoch.”
Je pochopiteľné, že v našej súčasnej lenivej kultúrnej lenivosti a nedostatku historickej presnosti si môžeme myslieť, že AMA vždy podporovala potraty na požiadanie, eufemisticky nazývané “reprodukčné zdravie.” To nemôže byť ďalej od pravdy.
Súčasná organizácia AMA vo svojom svätuškárskom vyhlásení ani zďaleka nepriznala, že práve táto organizácia predtým hlasno a jednomyseľne odsúdila potraty a potratárov tými najostrejšími slovami. Oficiálna formulácia, ktorú AMA použila pri charakteristike zla potratov, obsahovala označenie potratu ako “tohto zločinu v celej jeho ohavnej deformácii” a “najväčšieho prekliatia, ktoré môže postihnúť ľudskú rodinu” V našej modernej západnej spoločnosti je takáto formulácia z kazateľnice, nieto ešte z profesionálneho lekárskeho združenia, sotva predstaviteľná a odporuje našej “tolerantnej” citlivosti.
Ale aby to bolo ešte šokujúcejšie, v skutočnosti to bola práve AMA, ktorá bola zodpovedná za väčšinu jednotlivých štátnych zákonov, ktoré zostali (zväčša úplne) nedotknuté, až kým Roe v. Wade v roku 1973 nezaviedla potrat ako federálne “právo”. A teraz, keď bol rozsudok Roe v. Wade v roku 2022 zrušený, AMA musí uznať, že viaceré zo samotných štátnych zákonov, ktoré teraz zakazujú interrupcie, sú tie isté štátne zákony, ktorých prijatie AMA požadovala ako prvé. Oficiálne dokumenty AMA’ktoré viedli k zákonom, ktoré boli nakoniec zrušené v prípade Roe v. Wade v roku 1973, boli starostlivo podrobne opísané výskumníkom F. N. Dyerom v časopise Journal of American Physicians and Surgeons, 2021.
Americká asociácia lekárov (AMA) vo svojom základnom Kódexe lekárskej etiky v roku 1847 uviedla: "Lekárska etika je v súlade s princípmi lekárskej etiky:
“Od čias Hippokrata až po súčasnosť obsahujú anály každého civilizovaného národa množstvo dôkazov o oddanosti lekárov uľaviť svojim blížnym od bolesti a choroby bez ohľadu na nedostatok a nebezpečenstvo … zmysel pre etické povinnosti, ktorý v ich mysliach stúpal nad úvahy o osobnom postupe. Dobre a pravdivo povedal jeden z najvzdelanejších mužov minulého storočia, že povinnosti lekára neboli nikdy tak krásne znázornené ako v Hippokratovom správaní, ani tak výstižne opísané ako v jeho spisoch.
V roku 1857 sa na výročnom zasadnutí AMA’začala kampaň proti potratom vedená lekármi, ktorí vytvorili Výbor pre trestné potraty. Dr. Horatio R. Storer požiadal o vytvorenie tohto výboru a stal sa jeho predsedom. “Kriminálny potrat” v tom čase znamenal každý potrat, okrem potratu vykonaného na údajnú záchranu života matky (pri dnešnom zlepšení pôrodníckej starostlivosti je to obskúrny argument; úmyselné ukončenie života dieťaťa nie je nikdy potrebné na záchranu života matky). Od založenia AMA’pred desiatimi rokmi v roku 1847 sa nikdy vážne neuvažovalo o schválení potratov. Dokument výboru pre interrupcie bol dokončený a predložený na výročnom zasadnutí AMA’v roku 1859 a bol prijatý jednomyseľne, “bez jediného nesúhlasného hlasu v akomkoľvek smere.”
Kľúčový Memoriál AMA z roku 1859 a Príhovor federálnej a štátnej vláde a lekárskym spoločnostiam
Zpráva o trestných potratoch vyvrcholila Memoriálom zaslaným vtedajšiemu prezidentovi Jamesovi Buchanovi, Kongresu USA a jednotlivým guvernérom a zákonodarcom štátov (obrázok 1). Podobne bola jednotlivým štátnym lekárskym spoločnostiam zaslaná dokumentárna Adresa (obrázok 2). Oba dokumenty, ktoré boli jednomyseľne schválené, žiadali o posilnenie zákonov na kriminalizáciu potratov a vyzývali všetky štátne lekárske spoločnosti, aby to posilnili u vlád svojich štátov.
V Memoriáli a príhovore adresovanom federálnym a štátnym vládam a lekárskym spoločnostiam sa odporúčalo, aby sa zákony upravujúce “zločin [potratu]” revidovali a posilnili. Obsahoval vyjadrenia, ktoré by sme dnes mohli mylne považovať za tvrdé výrazy, vyjadrujúce ľútosť nad “obrovským počtom živých detí, ktoré sú v tejto krajine ročne úmyselne zničené, a…vážnou ujmou, ktorá je tým spôsobená verejnej morálke…”
Jazyk Memoriálu bol čoraz explicitnejší, pričom AMA potvrdila, že “morálna vina kriminálneho potratu závisí výlučne od skutočnej a podstatnej povahy tohto činu. Ide o úmyselné zničenie dieťaťa v jeho rodičke; a lekári sa v súčasnosti zhodujú…že dieťa je živé od okamihu počatia”; “Zlo k tomuto zločinu je zrejmé[.]”
AMA považovala za povinnosť tejto novovzniknutej profesijnej organizácie pustiť sa do potratov, pretože spoločnosť si neplní svoje povinnosti, a v Memoriáli sa uvádza, že “verejný sentiment a prirodzený zmysel pre povinnosť, ktorý je rodičom inštinktívny, sa ukázali ako nedostatočné na kontrolu tohto zločinu … Preto sa stalo povinnosťou Americkej lekárskej asociácie, vzhľadom na rozšírenosť a rastúcu frekvenciu kriminálnych potratov … verejne vstúpiť do vážneho a slávnostného protestu proti takémuto neoprávnenému ničeniu ľudského života.”
Odkaz AMA’jednotlivým štátnym lekárskym spoločnostiam (obrázok 2) obsahoval podobné formulácie:
“Že hoci lekári už dlho jednotne odsudzujú vykonávanie potratov v každom období tehotenstva, okrem prípadov, keď je to nevyhnutné na zachovanie života matky alebo dieťaťa, stalo sa povinnosťou tejto asociácie, vzhľadom na rozšírenosť a čoraz častejší výskyt tohto zločinu, verejne vyjadriť vážny a slávnostný protest proti takémuto neoprávnenému ničeniu ľudského života.”
Vyhlásenie adresované lekárskym spoločnostiam pokračovalo: “Rozhodli sme sa, že v súlade s veľkým a vznešeným poslaním, ktoré vyznávame, záchranou ľudských životov a posvätnou zodpovednosťou, ktorá nám tým bola uložená…[predkladáme túto tému…s prosbou, aby sa zákony, ktorými sa pokúša kontrolovať zločin vykonávania potratov,…” Deklarácia potvrdila, že “… sa teraz stalo našou povinnosťou úprimne žiadať…včasné a srdečné kroky…proti bežnému, hoci neprirodzenému zločinu, ktorý má za cieľ kontrolovať.”
V prezidentskom prejave na zasadnutí AMA v roku 1860 bolo vyslovené, že dokumenty pre USA. prezidentovi a Kongresu, guvernérom štátov a zákonodarcom jednomyseľne dohodli, že sa majú poslať “s prosbou, aby sa prehodnotili zákony, ktorými sa pokúšalo obmedziť a potrestať potratovosť, a aby sa zabezpečili také právne úpravy, aké si vyžaduje ohavnosť tohto zločinu.”
Týmto sa zabezpečili prísne štátne zákony proti potratom, ktoré boli prijaté v priebehu niekoľkých nasledujúcich desaťročí a z ktorých väčšina zostala v podstate nedotknutá až do zrušenia Najvyšším súdom v roku 1973 v prípade Roe v. Wade. JC Mohr zaznamenal tieto udalosti vo svojej knihe z roku 1978 “Potraty v Amerike: Význam morálneho ťaženia Americkej lekárskej asociácie’pri zakazovaní potratov nemožno preceňovať. Mohr píše: “V rokoch 1860 až 1880 pravidelná kampaň lekárov’ proti potratom v Spojených štátoch priniesla najdôležitejší výbuch protipotratovej legislatívy v histórii krajiny’. V tomto období bolo do štátnych a teritoriálnych zákonníkov zapísaných najmenej 40 zákonov proti potratom rôzneho druhu…”
V dejinách našej krajiny a vlastne aj západnej civilizácie bolo obdobie, keď sa medicíne dalo dôverovať. Boli časy, keď lekári a všetci poskytovatelia zdravotnej starostlivosti vedeli, čo vlastne hovorí Hippokratova prísaha o potratoch a eutanázii, a riadili sa svojou svätou povinnosťou chrániť nevinný ľudský život. Boli časy, keď najdôležitejším atribútom medicíny bola autentická starostlivosť o pacienta a všetky kroky poskytovateľov zdravotnej starostlivosti boli rozhodné a neochvejné v cieli zlepšiť údel ľudstva v kresťanskej tradícii.
Americká lekárska asociácia neukončila svoj pro-life, vyslovene protipotratový postoj svojimi výzvami z roku 1859 adresovanými štátnej a federálnej vláde a jednotlivým lekárskym spoločnostiam. V skutočnosti ich následná správa o “kriminálnom potrate” o desať rokov neskôr patrila medzi najhorlivejšie, ale najvýrečnejšie odsúdenia potratov, aké kedy boli napísané. Správa dokonca poskytla prorockú, dokonca apokalyptickú predtuchu dôsledkov toho, čo sa stane s každou spoločnosťou, ktorá sa odsúdi tým, že prijme potrat. Viac sa o tom dočítate v budúcom článku Americká lekárska asociácia a potraty II. časť: Apokalyptické predpovede AMA’o potratoch.