V stredu 15. novembra 2023 som sa spolu s veriacimi katolíkmi z celej Severnej Ameriky modlil ruženec s biskupom Josephom Stricklandom pred hotelom Baltimore Marriott Waterfront, kde sa koná výročné zhromaždenie Konferencie katolíckych biskupov Spojených štátov (USCCB). Keďže bol pápežom Františkom nespravodlivo odvolaný z úradu biskupa Tyleru, biskup Strickland už nemá hlasovacie právo ako člen USCCB a na toto stretnutie s kolegami biskupmi nebol pozvaný.
Postoj tohto verného pastiera, ktorý kľačal v modlitbe pred areálom hotela medzi ovcami, ukazuje rozpoloženie jeho srdca a postoj, ktorý by sa mal snažiť napodobniť každý biskup v Amerike.
Takmer dvojhodinovú cestu som absolvoval spolu so svojimi štyrmi malými deťmi z dvoch dôvodov:
V roku 2018 som žil v strednom Marylande, ktorý je súčasťou Washingtonskej arcidiecézy. Neveriacky som sledoval, ako správa pennsylvánskej veľkej poroty odhalila vtedajšieho arcibiskupa kardinála Donalda Wuerla ako spoluvinníka pri krytí sexuálneho zneužívania duchovnými. Ako verná dcéra Cirkvi som začala petíciu pápežovi Františkovi, aby odvolal kardinála Wuerla z funkcie washingtonského arcibiskupa. Petícia získala viac ako 142 00 podpisov a prispela k veľkému protestu verejnosti, ktorý viedol k odvolaniu tohto zlého biskupa.
Rýchlo do roku 2021: s manželom sme sa rozhodli presťahovať našu rodinu do západného Marylandu, do vidieckej časti štátu. Tradičná latinská omša tu v katolíckom kostole svätej Márie v meste Hagerstown v štáte Maryland fungovala bez obmedzení už mnoho desaťročí. (Západný Maryland spravuje arcibiskup William Lori z baltimorskej arcidiecézy)
Odišli sme z washingtonskej arcidiecézy hľadať pokoj a oddych na vidieku, aby sme zistili, že vo Františkovej ére sa od problémov, ktoré sužujú Cirkev, nedá jednoducho odísť. Tieto problémy sú ako zmija, ktorá všade šíri svoj jed – dovolím si upozorniť, že v tejto ére Cirkvi nie je v bezpečí nikde a nikto.
Pápež František 16. júla 2021 vydal Traditionis Custodes, v ktorom nariadil, že tradičná latinská omša sa má postupne vyradiť z farského života. Inými slovami, dokument informoval biskupov celého sveta, že majú odsunúť starobylú omšu na druhoradé miesto a verných prívržencov tejto omše vykopnúť na okraj. Tridentská omša sa už nemala sláviť vo farskom prostredí, ale mala byť odkázaná do kaplnky, telocvične, stanu pod holým nebom alebo kamkoľvek inam, len nie do štruktúry kostola, ktorý bol postavený práve na slúženie tejto omše.
Vzhľadom na históriu mojej farnosti v západnom Marylande ako centra katolíkov s latinskou omšou v regióne troch štátov (Maryland, Pensylvánia a Západná Virgínia) náš farár okamžite požiadal o indult – povolenie vyhnúť sa dodržiavaniu diktátu Traditionis Custodes. Indult bol udelený na dva roky s nádejou na obnovenie. A tak sme s priateľmi s radosťou pokračovali v účasti na našej latinskej omši v bláznivom domnení, že je to bezpečné, pretože hoci indult vyprší v auguste 2024, bola nádej na jeho obnovenie.
Srdce mi puká pre moje malé deti
No, 1. júla 2023 arcibiskup Lori náhle destabilizoval život latinskej omše v kostole svätej Márie’tým, že pridelil nového farára s niečím, čo vyzeralo ako pochodový rozkaz na zrušenie tradičnej latinskej omše. Už nebola nádej na obnovenie indultu. Tento nový kňaz nám okamžite oznámil, že neexistuje žiadna nádej, že Rím niekedy vydá obnovenie indultu, a že my, veriaci, by sme mali rezignovať na latinskú omšu a navždy opustiť kostol svätej Márie’
Bol som šokovaný a zmätený. Po tom, čo som presťahoval svoju rodinu mnoho kilometrov od našej rozvetvenej rodiny, aby som hľadal tridentskú omšu, mi teraz bolo oznámené, že ani môj hrdinský krok nestačí a teraz musím “ísť inde” hľadať latinskú omšu.
Pri príprave na úplné zrušenie latinskej omše v St Mary’s sa moja rodina pokúsila ísť inde. Zúčastnili sme sa latinskej omše v kaplnke Nepoškvrneného Srdca Panny Márie SSPX v Lindene vo Virgínii, vzdialenej dve hodiny cesty autom. Zúčastnili sme sa latinskej omše v kaplnke pravidelných kanonikov Nového Jeruzalema v Charlestowne v Západnej Virgínii, vzdialenej 45 minút jazdy autom. A zúčastnili sme sa na latinskej omši v Karmeli Ježiša a Márie vo Fairfielde v Pensylvánii, vzdialenom ďalších 45 minút jazdy autom. Spoločným menovateľom všetkých týchto presunov boli moje unavené a hladné deti. Keďže sme dvojminútovú cestu autom (alebo 10-minútovú chôdzu) na omšu vymenili za hodinovú cestu, boli stratené a zmätené, prečo sme museli cestovať tak ďaleko, aby sme sa zúčastnili na omši.
To viedlo k tomu, že tejto matke puklo srdce za moje malé deti. Ja dokážem stráviť tieto nespravodlivosti a “ísť inde” hľadať tradíciu, ale moje deti sú príliš malé na to, aby začali svoju cestu viery ako mrchožrúti hľadajúci obživu. Vo veku sedem, šesť, štyri a jeden rok sú jednoducho príliš malé na to, aby začali život ako mučeníci za tradičnú latinskú omšu. Je jasné, že mám černošskú rodinu, ale toto nie je problém bielych alebo černochov – toto je problém katolíkov. Moje štyri černošské deti sú rovnako postihnuté zneužívaním Traditionis Custodes ako všetky ostatné rasy osôb v dnešnej Cirkvi.
Dňa 7. októbra 2023 som sa rozhodol, že nedovolím, aby moja farská latinská omša prešla bez boja. Najal som si kánonického právnika, aby obhajoval moje kánonické právo na tridentskú omšu. Využijúc ako zámienku dejiny Cirkvi a slová pápeža Benedikta XVI. v Summorum Pontificum okrem iných obhajobných argumentov, bude ma môj kánonický právnik zastupovať pred biskupom a jeho kánonistom v arcidiecéze Baltimore, aby som sa ostro pýtal, prečo je veriacim v katolíckom kostole Panny Márie odopieraná tradičná latinská omša.
Dalej som začal dve petície. Prvá je adresovaná pápežovi Františkovi,s prosbou, aby zrušil tradičnú latinskú omšu na celom svete.
Druhá prosí arcibiskupa Loriho, aby zachoval tradičnú latinskú omšu v Katedrále sv. Mary Catholic Church v Hagerstowne, Maryland.
Prosím vás, aby ste podpísali obe petície a aby ste sa aj vy snažili zatlačiť proti zneužívaniu Traditionis Custodes. Ak je to možné, napíšte svojmu biskupovi, vytvorte modlitebnú skupinu alebo si najmite kanonického právnika, aby vás zastupoval.
V ére Františka sa pred problémami, ktorým Cirkev čelí, nedá utiecť. Musíme sa k tomu postaviť statočne a žiadať, aby sa naši biskupi postavili na obranu veriacich laikov pred nespravodlivým zneužívaním latinskej liturgie. Tlieskam biskupovi Stircklandovi, ktorý to urobil. Odmietol presadiť Traditionis Custodes v Tylerskej diecéze s odôvodnením, že “nemôžem’vyhladovať časť svojho stáda,” a za to bol nespravodlivo potrestaný. Nech ho Panna Mária poteší a nech ho náš Pán odmení.
Modlím sa, aby naša snaha o ochranu tradičnej latinskej omše priniesla úspech a aby sa budúce generácie katolíkov s útechou obzerali späť pri myšlienke, že sme za tradíciu dobre bojovali.
Dr. Winnie Heartstrongová je autorka, manželka, matka a pedagogička. Venuje sa rozsiahlemu výskumu v oblasti potratov, plodnosti a vplyvu antikoncepcie na manželskú lásku. Jej kniha Svätá plodnosť: The Christian Case Against Contraception skúma niektoré z týchto tém. S manželom a štyrmi deťmi žije v arcidiecéze Baltimore.