Yorová, dlhoročná právnička, ktorá pracovala na prípadoch zneužívania detí a pomáhala diecézam pri tvorbe politík na ochranu detí, sa vyjadrila na Rímskom fóre života začiatkom tohto mesiaca. Pri pohľade na Františkov’ pontifikát z pohľadu právničky zaoberajúcej sa ochranou detí povedala, že je “obzvlášť ťažké” “vydržať viac ako desať rokov”.
Svoj postoj vysvetľuje počnúc prvým verejným vystúpením Jorgeho Bergoglia ako pápeža na lodžii v roku 2013, pričom poznamenáva, že Františka sprevádzal heterodoxný kardinál Godfried Danneels, ktorý v roku 2010 odhováral obeť biskupovho’sexuálneho zneužívania, aby nezverejňovala svoje obvinenia, a povedal mu, aby priznal vlastnú vinu.
Aj keď Yoreová pripúšťa, že Danneels’ova prítomnosť na lodžii mohla byť náhodná, má o nej pochybnosti a dodáva, že Františkovo rozhodnutie vymenovať Danneelsa do kľúčovú pozíciu na synode o rodine bolo “úmyselné,” “urážlivé,” a “symptomatické pre budúcnosť [Františkovho] pontifikátu.”
Prezerajúc pápežovo’konanie vo svetle Synody o rodine’výzvy vypočuť obete zneužívania, Yore konštatuje, že František urobil pravý opak, keď ignoroval obete klerického zneužívania aj počas svojho pôsobenia vo funkcii kardinála arcibiskupa Buenos Aires. Spomenula niekoľko zaznamenaných prípadov údajnej ochrany, pričom posledným prípadom je prípad zneucteného bývalého jezuitu pátra Marka Rupnika, ktorý bol dôveryhodne obvinený zo sexuálneho a psychického zneužívania rehoľných sestier.
“Typické a znepokojujúce je, že František sa naďalej zaoberá [obeťami zneužívania], ako to robí vždy, tým, že zavádza svoju Sankt Gallenskú mafiu omerta mlčania, ale nasadzuje svoju synodálnu PR mašinériu, aby chrlila pokrytecké rečnícke body v nádeji, že znecitlivie našu pamäť o jeho vlastných katastrofálnych výsledkoch v oblasti sexuálneho zneužívania duchovnými,” tvrdil právnik a dodal, že František má záľubu v údajnej ochrane slávnych kňazov a biskupov obvinených zo zneužívania.
“Vo Františkovom svete“milosrdenstvo prevažuje nad spravodlivosťou a napriek jeho nekonečným rečiam o uprednostňovaní chudobných, celebrity prevyšujú bezúhonnosť,” poznamenala. “Tento vzor je šokujúco zrejmý, keďže má slepú škvrnu pre predátorov, ktorí sú jeho priateľmi a slávnymi.”
S použitím frázy zo synody o synodalite Yoreová trvá na tom, že samotný pápež František je “štrukturálnym stavom”, ktorý chráni zneužívateľov, a to, že synodálni otcovia budú “šíriť tento mýtus”, že zneužívanie klerikmi potrebuje ďalšie štúdie, je “ponižujúce a úprimne urážlivé” tvárou v tvár piatim desaťročiam štúdií, správ a škandálov.
“Zatiaľ čo František jasne počuje volanie Matky Zeme, je hluchý k volaniu obetí zneužívania duchovnými,” pokračovala. “Zatiaľ čo údajné stúpanie oceánov mu trhá srdce, jeho kamenný chlad, bezcitná odmietavosť, voči zneužívaným zasväteným osobám je mrazivá.”
Poukazujúc na prípad Františkovej’ údajnej ochrany zneužívateľov ešte ako arcibiskupa Buenos Aires, sa pozrela na prípad týkajúci sa Páter Julio Grassi, kňaz a televízna osobnosť uväznený po tom, ako bol uznaný vinným zo zneužívania detí, o ktoré sa staral v sirotinci. Podľa slov samotného Grassiho, uvádza Yore, arcibiskup Bergoglio “ho držal za ruku počas celého trestného procesu a odvolania.” Medzitým arcibiskup odmietol stretnutie s Grassim’obeťami, nevysvetlil, prečo financoval 400-stranové neoprávnené odvolanie na obranu Grassiho po odsúdení kňaza’a neospravedlnil sa obetiam, keď bolo Grassiho’odvolanie zamietnuté.
Yore sa venuje aj prípadu Pátera Maura Inzoliho, kňaza pápež Benedikt XVI. ho suspendoval za sexuálne zneužívanie maloletých, ale pápež František ho v roku 2014 opäť obnovil. Jeho trest bol zároveň skrátený na život v pokore a pokání. Inzoliho neskôr taliansky súd uznal vinným z ôsmich prípadov zneužívania.
Podobne František povýšil biskupa Gustava Zanchettu v roku 2014 a vymenoval ho za biskupa Orán v Argentíne. Yore poznamenáva, že hoci sa objavili sťažnosti seminaristov, že Zanchetta ich zneužíva, František ich ignoroval. František presunul Zanchettu uprostred vyšetrovania zlého finančného hospodárenia a udelil mu vatikánske občianstvo, ako aj urobil z neho poradcu Správy dedičstva Svätej stolice (APSA), čo je pozícia vytvorená pre Zanchettu.
Jeruzalemský biskup sa ďalej venoval škandálu Theodora McCarricka a poznamenal, že František odvolal sankcie, ktoré na vtedajšieho kardinála McCarricka uvalil Benedikt XVI. a umožnil mu tak cestovať po svete v mene Katolíckej humanitárnej služby, Konferencie katolíckych biskupov Spojených štátov amerických (USCCB) a Vatikánu.
“Na otázky týkajúce sa obvinení McCarricka František opäť odpovedal svojím klasickým omerta mlčaním, že o ničom nevedel,” povedal Yore. “Nakoniec, keď sa múry priblížili, odvolal McCarricka z verejnej služby.”
Nakoniec sa Yore venoval škandálu Rupnik a poznamenal, že “Františkova’ vina je neospravedlniteľná.” Rupnik bol exkomunikovaný v roku 2019 po tom, ako Dikastérium (vtedy Kongregácia) pre náuku viery (DDF) uznalo obvinenia voči nemu za dôveryhodné a bol vylúčený z jezuitov.
To, že exkomunikácia bola okamžite zrušená, viedlo k špekuláciám o Františkovej’ účasti a Rupnik predniesol vo Vatikáne v marci 2020 pôstnu homíliu. Septembrová správaRímskej diecézy o kanonickej vizitácii Rupnikovho’centra Aletti so sídlom v Ríme bagatelizovala obvinenia vznesené voči Rupnikovi. Správa bola v rozpore so zisteniami jezuitov aj DDF.
“Tento škandál poukazuje na Františkovo tvrdohlavé a zmätočné odmietanie počúvať, viesť dialóg a chrániť zraniteľné obete mníšok a ignorovanie odporúčaní CDF a jezuitského rádu, ktoré vykonali dôkladné vyšetrovanie,” povedal Yore.
“Fernándezov pokus o očividnú a zjavnú hru na presmerovanie obviňovaním ‘klerikalizmu’ ako príčiny prípadov sexuálneho zneužívania duchovnými je poburujúci,” vyjadril sa Yore.
“Na základe mojich skúseností s nespočetnými prípadmi sexuálneho zneužívania duchovnými sa skazenosť sexuálneho zneužívania v Katolíckej cirkvi rodí zo vzorca kriminálnej dravosti, ktorá nemá niečospoločné s klerikalizmom,” pokračovala. “Štatistiky skôr v drvivej väčšine poukazujú na homosexuálnych kňazov, ktorí mladé chlapcov zvádzajú alkoholom, drogami, homosexuálnym pornom, pocitom viny a vydieraním na opakované sexuálne uspokojovanie kňazov. Sexuálne uspokojenie, nie klerikalizmus, je motívom, pohnútkou a zločineckým vzorom.”
Yore ďalej tvrdil, že začlenenie LGBT ideológie do Katolíckej cirkvi zhorší problém zneužívania klerikmi, pričom citoval štúdiu, podľa ktorej 80 percent prípadov zneužívania duchovnými v Spojených štátoch malo homosexuálny charakter.
“František sa za posledné desaťročie kaskádovitých prípadov sexuálneho zneužívania, ktoré mu ležia priamo pri nohách, ničomu nenaučil,” povedal Yore. “Škrtom jeho pera mohli Rupnikovci, McCarrickovci a všetci jeho celebritní kamaráti zmiznúť, nikdy sa už neštítili detí ani zraniteľných dospelých, nikdy im nebolo dovolené maľovať umelecké diela na objednávku Cirkvi, nikdy im nebolo dovolené viesť pápežom podporovanú homíliu, nikdy nemali prístup k spovedi [sic] a nikdy nevyjednali katastrofálnu tajnú dohodu s komunistickou Čínou, ktorá zničila podzemnú Katolícku cirkev.”
Yoreová uzavrela svoj príhovor odkazom na kardinála Maria Grecha, generálneho sekretára sekretariátu synody, ktorý v správe o synode povedal, že Cirkev, ktorá zo synody vzišla, musí osloviť a že synoda vytvorila priestor, aby sa všetci cítili prijatí a začlenení. Podľa Yoreho by mal byť Grech’výrok “pod čiarou” s výhradou, že obete zneužívania zo strany klerikov sú z takéhoto prijatia vylúčené. Upozornila tiež, že v synodálnych dokumentoch sa nespomína jedno slovo, ktoré je podľa nej “nevyhnutné na vykorenenie dravosti.”
“Slovo, ktoré nechcú’uznať, slovo, o ktorom nechcú’viesť dialóg, to slovo je zlo,” uzavrela Yoreová.
“Nemôžete bojovať proti protivníkovi, ak ho neidentifikujete. Ignorovanie zla spôsobí jeho rozkvet. Potláčanie zla ho prinúti prekvitať. Toto je úbohé a škandalózne dedičstvo Františkovho pápežstva.”