Tento sviatok má každý rok slávnostne ukončiť cyklus, ktorý sa práve končí, alebo dodať lesk novému, ktorý sa práve začal. Zdá sa totiž vhodné, aby sa kresťanský rok začínal a končil krížom, ktorý sa zaslúžil o každý z tých rokov, ktoré nám božská dobrota dopriala, a ktorý sa má v posledný deň objaviť na nebeských oblakoch ako pečať vložená na čas.
Mali by sme si uvedomiť, že svätý Andrej je apoštolom kríža. Petrovi dal Ježiš pevnosť viery, Jánovi vrelosť lásky; Ondrejovým poslaním je predstavovať kríž svojho božského Majstra. A práve týmito tromi, vierou, láskou a krížom, sa Cirkev robí hodnou svojho Snúbenca. Všetko, čo má alebo čím je, nesie tento trojaký charakter. Preto po práve vymenovaných dvoch apoštoloch nemá nikto vo všeobecnej liturgii také významné miesto ako svätý Ondrej.
Prečítajme si však život tohto slávneho rybára z Jenesaretského jazera, ktorý sa mal neskôr stať nástupcom samotného Krista a spoločníkom Petra na dreve kríža. Cirkev ho zostavila zo starobylých Skutkov mučeníctva svätého apoštola, ktoré zostavili kňazi Patrá cirkvi, ktorú založil sv. Pravosť tohto úctyhodného diela spochybňovali protestanti, pretože sa v ňom spomínajú viaceré veci, ktoré by boli v ich neprospech. Ich názor si osvojili viacerí kritici zo 17. a 18. storočia.
Na druhej strane tieto Skutky prijalo oveľa väčšie množstvo významných katolíckych spisovateľov; medzi nimi možno spomenúť veľkých Baronia, Labbeho, Natalisa Alexandra, Gallanda, Lumpera, Morcelliho atď. Určitú autoritu majú aj cirkvi Východu i Západu, ktoré tieto akty vložili do svojich ofícií svätého Ondreja, ako aj svätý Bernard, ktorý ich urobil základom svojich troch obdivuhodných kázní o sv. Ondrejovi.
Andrej, apoštol, narodený v Betsaide, mestečku v_Galilei, bol Petrovým bratom a učeníkom Jána Krstiteľa. Keď počul svojho učiteľa hovoriť o Kristovi: Išiel za Ježišom a priviedol k nemu aj svojho brata. Keď potom so svojím bratom lovil ryby v Galilejskom mori, oboch si pred ostatnými apoštolmi zavolal náš Pán, ktorý, keď prechádzal okolo, povedal im: "Čože? Poďte za mnou, urobím z vás rybárov ľudí. Bez meškania opustili siete a nasledovali ho. Po umučení a zmŕtvychvstaní išiel Ondrej šíriť Kristovu vieru do Skýtie v Európe, ktorá mu bola pridelená; potom putoval po Epiruse a Trácii a svojím učením a zázrakmi obrátil ku Kristovi nespočetné množstvo duší. Potom prišiel do Patræ v Acháji a presvedčil mnohých v tomto meste, aby prijali pravdu evanjelia. Keď zistil, že prokonzul Ægeas sa bráni hlásaniu evanjelia, čo najúprimnejšie mu vyčítal, že on, ktorý chcel byť považovaný za sudcu ľudí, sa dal tak oklamať diablami, že neuznal Krista za Boha, Sudcu všetkých.
Vtedy sa &Alig;geas nahneval a povedal: Prestaňte sa chváliť týmto Kristom, ktorého podobné slová nezachránili pred tým, aby ho Židia ukrižovali. Keď však zistil, že Ondrej naďalej odvážne káže, že Kristus sa dal ukrižovať za spásu ľudstva, prerušil ho bezbožnou rečou a nakoniec ho vyzval, aby hľadel na svoj vlastný záujem a obetoval sa bohom. Ondrej mu odpovedal: Všemohúcemu Bohu, ktorý je jediný a pravý, obetujem každý deň nie mäso volov ani krv kozlov, ale nepoškvrneného Baránka na oltári, z ktorého mäsa sa stravuje celý zástup veriacich, a Baránok, ktorý sa obetuje, zostáva celý a živý. Načo &Alig;geas, nesmierne rozzúrený, prikazuje, aby ho uvrhli do väzenia, odkiaľ by ľud ľahko oslobodil Andreja, keby on sám nebol upokojil zástup, prosiac ich s najúprimnejšou prosbou, aby mu nebránili v získaní vytúženej mučeníckej koruny, ku ktorej sa ponáhľal.
Nedlho potom bol predvedený pred súdny tribunál, kde začal velebiť tajomstvo kríža a vyčítať sudcovi jeho bezbožnosť. &Alig;geas, ktorý sa pri počúvaní týchto slov už nemohol ovládnuť, nariadil, aby ho zavesili na kríž, a tak zomrel ako Kristus. Keď Ondreja priviedli na miesto popravy, uvidel z určitej vzdialenosti kríž a začal kričať: Ó, dobrý kríž, skrášlený telom môjho Pána, tak dlho vytúžený, tak úzkostlivo milovaný, tak neprestajne hľadaný a teraz konečne pripravený, aby sa z neho moja duša tešila, vezmi ma k môjmu Majstrovi, aby ma prijal ten, ktorý ma tebou vykúpil. Preto ho pripevnili na kríž, na ktorom visel zaživa dva dni a bez prestania hlásal Kristovu vieru: potom prešiel k tomu, po ktorého smrti tak túžil. Kňazi a diakoni z Achájska, ktorí napísali jeho umučenie, dosvedčujú, že všetko, čo zaznamenali, počuli a videli. Jeho relikvie boli najprv prevezené do Konštantínopolu za cisára Konštantína a potom do Amalfi. Počas pontifikátu Pia II bola hlava prenesená do Ríma a umiestnená v Basilike svätého Petra.
Nič nemôže byť expresívnejšie ako jazyk, ktorý svätá Cirkev používa na oslavu apoštola kríža. Najprv používa slová evanjelia, ktoré zaznamenávajú okolnosti jeho povolania; potom vyberá najdojímavejšie pasáže zo Skutkov jeho umučenia, ktoré zostavili kňazi Patræ;; a oboje sa prelína s vhodnými vlastnými citmi. Náš prvý výber bude z responzórií na matiné.
℟. Keď Pán kráčal popri Galilejskom mori, videl Petra a Ondreja, ako hádžu siete do mora, zavolal ich a povedal: — Poďte za mnou a urobím z vás rybárov ľudí. ℣. Oni totiž boli rybári a on im povedal: — Poďte za mnou, urobím z vás rybárov ľudí.
℟. Len čo blahoslavený Ondrej počul hlas Pána, ktorý ho volal, zanechal svoje siete, z ktorých používania a práce žil, — Išiel za tým, ktorý dáva odmenu večného života. ℣. To je ten, ktorý z lásky ku Kristovi visel na kríži a pre jeho zákon znášal umučenie, — nasledoval toho, ktorý dáva odmenu večného života.
℟. Ondreja, dobrého učiteľa a Božieho priateľa, vedú ku krížu, ktorý keď zďaleka vidí, hovorí: "Buď pozdravený, kríž!" — "Prijmi učeníka toho, ktorý na tebe visel, Krista, môjho učiteľa."℣. Buď pozdravený, kríž, ktorý si posvätený Kristovým telom a ozdobený jeho údmi ako perlami. — Prijmi učeníka Toho, ktorý na tebe visel, Krista, môjho učiteľa.
℟. Ondrej, keď uvidel kríž, zvolal a povedal: O obdivuhodný kríž! Ó, žiadúci Kríž! Ó, Kríž, ktorý žiariš po celom svete! — Prijmi učeníka Krista, a tebou nech ma prijme ten, ktorý ma umierajúc tebou vykúpil. ℣. Ó, dobrý kríž, ktorý si sa stal krásnym a nádherným telom Pánovým. — Prijmi učeníka Kristovho, a tebou nech ma prijme ten, kto zomierajúc tebou ma vykúpil.
℟. Svätý Ondrej sa modlil, keď vzhliadol k nebu a silným hlasom zvolal a povedal: Ty si môj Boh, ktorého som videl; nedopusť, aby ma odlúčil bezbožný sudca: — Lebo som sa naučil moci svätého kríža. ℣. Ty si Kristus, môj učiteľ, ktorého som miloval, ktorého som poznal, ktorého som vyznával: milostivo ma vyslyš v tejto jedinej modlitbe. — Lebo som sa naučil moci svätého kríža.
Prijmi, drahý kríž, učeníka toho, ktorý na tebe visel, Krista, môjho učiteľa.
Blahoslavený Ondrej sa modlil a hovoril: "Pane, ja som sa modlil: Ó, Pane, Kráľ večnej slávy, prijmi ma visiaceho na tejto šibenici.
Andrej, Kristov služobník, dôstojný Boží apoštol, Petrov brat a jeho spoločník na kríži.
Maximilla, Kristovi milá žena, vzala telo apoštola, nabalzamovala ho a pochovala na najčestnejšom mieste.
Ty, Pane, si ponoril do pekla tých, čo prenasledovali tvojho spravodlivého, a bol si jeho sprievodcom a pomocníkom na dreve kríža.
Aby sme sa vyhli zdĺhavému opakovaniu, odkazujeme našich čitateľov na adventný zväzok, kde sú preložené jednotlivé liturgické časti.
Boh nám doprial stretnúť sa s tebou, blahoslavený Andrej, na prahu mystického obdobia adventu, do ktorého tak skoro vstúpime. Keď Ježiš, náš Mesiáš, začal svoj verejný život, ty si sa už stal poslušným učeníkom Predchodcu, ktorý zvestoval jeho príchod: bol si medzi prvými z tých, ktorí prijali Syna Márie ako Mesiáša predpovedaného v Zákone a prorokoch. Nemohol si však utajiť nebeské tajomstvo pred tým, kto ti bol taký drahý; Petrovi si teda priniesol radostnú zvesť a priviedol si ho k Ježišovi.
O požehnaný apoštol! aj my túžime po Mesiášovi, Spasiteľovi našich duší; keďže si ho našiel, veď aj nás k nemu. Dávame pod tvoju ochranu sväté obdobie očakávania a prípravy, ktoré nás má priviesť ku dňu Narodenia nášho Spasiteľa’toho božského tajomstva, v ktorom sa zjaví svetu. Pomáhaj nám, aby sme sa stali hodnými vidieť ho v tú veľkú noc. Krst pokánia ťa pripravil na prijatie milosti poznať Slovo života; pros za nás, aby sme sa stali skutočne kajúcnymi a očistili svoje srdcia, počas toho svätého času, a tak mohli uzrieť toho, ktorý povedal: Blahoslavení čistého srdca, lebo oni uvidia Boha.
Ty máš zvláštnu moc privádzať duše k Ježišovi, slávny svätý, veď aj ten, ktorý sa mal stať pastierom celého stáda, bol tebou predstavený Mesiášovi. Tým, že ťa náš Pán v tento deň povolal k sebe, dal ťa za patróna kresťanom, ktorí každý rok znovu hľadajú toho Boha, v ktorom teraz žiješ, a prosia ťa, aby si im ukázal cestu, ktorá vedie k Ježišovi.
Ty nás tejto ceste učíš; je to cesta vernosti, vernosti až po kríž. Touto cestou si odvážne kráčal: a pretože Kríž vedie k Ježišovi Kristovi, vášnivo si miloval Kríž. Modli sa za nás, svätý apoštol, aby sme začali chápať túto lásku ku krížu; a keď sme ju pochopili, aby sme ju uvádzali do praxe. Tvoj brat nám vo svojom liste hovorí: Kristus trpel na tele, buďte aj vy vyzbrojení rovnakou myšlienkou. (1Petra 4,1)
Tvoj sviatok, blahoslavený Ondrej! nám ukazuješ ako živý komentár tohto učenia. Pretože tvoj Majster bol ukrižovaný, aj ty by si chcel byť ukrižovaný. Z vysokého trónu, na ktorý ťa vyzdvihol kríž, sa modli za nás, aby nám kríž bol odčinením hriechov, ktoré na nás doliehajú, uhasením vášní, ktoré v nás horia, a prostriedkom, ktorý nás láskou zjednotí s tým, ktorý bol len z lásky k nám pribitý na kríž.
Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Gueranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Ecu-Men webovej stránke za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.