Kardinál Wilton Gregory, arcibiskup Washingtonu, D.C., povedal študentom Katolíckej univerzity v Amerike (CUA), že starobylá forma rímskeho obradu omše, známa ako tradičná latinská omša, sa nemôže sláviť na univerzitnej pôde, pretože “Tradícia umiera pomalou smrťou, niekedy krvavou smrťou.”
Kardinál predniesol v stredu 6. decembra na CUA hosťovskú prednášku v rámci univerzitného’cyklu prezidentských rečníkov. Prednáška s názvom “Oslava rozmanitosti“ zdôraznila potrebu prijímať, počúvať, viesť dialóg, prijímať a začleňovať všetkých do Cirkvi. Gregor zdôraznil, že práve to znamená byť “synodálnou Cirkvou” podľa vízie pápeža Františka.
Čítajte: Tretia púť z Arlingtonu do D.C. sa bude modliť za ukončenie ‘krutých a nespravodlivých’ obmedzení latinskej omše
Retorika inklúzie, prijatia a počúvania sa skončila, keď sa po prednáške arcibiskupa opýtal zástupca študentov z univerzitného’prváckeho ročníka, prečo sa na univerzitnej pôde neponúka tradičná latinská omša pre tých, ktorí prišli k viere práve prostredníctvom starobylej liturgie. Študent vysvetlil, že túto otázku mu najčastejšie kladú spolužiaci:
Položím trochu ťažšiu otázku, niečo, čo je teraz horúcou témou, súvisí to s rozmanitosťou v rámci liturgie, s rôznymi formami liturgie. Môžete vidieť, čo’prichádza. Pôsobím aj ako senátor prváckej triedy, takže som akoby zástupca prváckej triedy. Zďaleka najčastejšia otázka, ktorú mi kladú, je: ‘Jack, prečo nemáme na univerzite tradičnú latinskú omšu?"
A ako človek, ktorý osobne uprednostňuje Novus Ordo, ja’som si zamiloval Cirkev prostredníctvom Novus Ordo, dokážem tiež uznať a pochopiť, že tí z iných diecéz v celých Spojených štátoch, našli svoju vieru v Tradičnej latinskej omši. Moja otázka na vás teda znie: Ako im môžem láskavo a otvorene odpovedať na otázku, prečo’nie sú schopní praktizovať TLM tu na univerzite?"
V odpovedi kardinál zaútočil na katolícku tradíciu a povedal, že “zomiera pomaly, niekedy krvavou smrťou.”Povedal, že zámerom pápeža Františka’pri vydávaní obmedzení tradičnej latinskej omše bolo dokončiť dielo Pavla VI. tým, že v konečnom dôsledku vytlačil na perifériu Cirkvi Rím’vlastný starobylý apoštolský obrad omše.
ČÍTAJ: Cdl. Wilton Gregory potvrdil rozhodnutie zrušiť tradičnú latinskú omšu v národnej svätyni USA
Gregory porovnal pokus o potlačenie slávenia a šírenia Tradičnej latinskej omše s potlačením rôznych obradov omše po Tridentskom koncile, pričom ignoroval historický fakt, že pápež Pius V. potlačil novšie obrady, ktoré boli staré menej ako 200 rokov, z obavy, že boli ovplyvnené protestantskými herézami, pričom práve zachoval staršiu formu omše, ako sa v Rímskej stolici ponúkala pred vznikom týchto heréz.
Arcibiskup tiež tvrdil, že rast spoločenstiev a farností s latinskou omšou v arcidiecéze Washington, D. C., bol spôsobený tým, že ho presadzovali kňazi, a nie kvôli túžbam a potrebám veriacich, čo je podľa študentov univerzity a obyvateľov arcidiecézy, ktorí boli svedkami šírenia tradičnej liturgie v posledných rokoch, zjavne nepravdivé tvrdenie.
Kardinál na adresu študentov povedal:
Viete, keď pápež Pavol VI. zaviedol novú obradovú tradíciu, urobil výnimku pre starších kňazov a nezabudnite, že bol jedným z prvých v Ríme, ktorí slávili novú omšu, sám pápež, že urobil výnimku. Povedal – a nepamätám si presne vek – niektorým starším kňazom, ktorí, viete, bolo by to pre nich príliš, oni slávili omšu, tridentskú omšu, šesťdesiat rokov, urobil pre nich výnimku. Ale bolo to jeho želanie, jeho zámer, povedať, že keď táto generácia odíde, tak všetci budú v novej omši.
Tradícia zomiera pomaly, niekedy krvavou smrťou. Existuje’kniha, kniha o liturgických dejinách od autora [Theodora] Klausera, a ten hovorí, že 200 rokov po Tridente boli ešte miesta, kde sa slávila predtridentská omša. Takže to trvalo tak dlho.
Myslím si, že to, čo sa pápež František snaží urobiť s Custodes Traditionis [sic], je povedať: pozrite, na obmedzených miestach sa môže sláviť. Takže tu v arcidiecéze [Washington] ju máme na troch miestach, a to bolo jedno z nariadení. Nemôže’to byť vo farskej omši, vo farskom kostole, musí to byť v kaplnke. Takže ju máme obidve, máme ju na juhu, v jednej z farností, ktorá má kaplnku, máme ju v kláštore Svätej zeme a je’vo farnosti s kaplnkou v Montgomery.
Povedal, že každý kňaz, ktorý chce takto celebrovať, musí napísať biskupovi a povedať: ‘Akceptujem liturgické reformy, nebránim sa liturgickým reformám, ale chcel by som’sa dať k dispozícii na celebrovanie za týchto podmienok.’To’platí pre kňazov, ktorí už sú kňazmi. Každý, kto ešte nie je vysvätený, ale chcel by sa naučiť celebrovať, musí napísať do Ríma.
Takže Svätý Otec sa snaží dokončiť to, čo začal Pavol VI, teda zaviesť jeden obrad – nový obrad – ako dominantný obrad, ale s výnimkami, skromnými výnimkami…
Keď som sem prišiel, slávil sa, kardinál Hickey ho tu zaviedol v roku 1988 na troch miestach, a potom sa zrazu rozrástol a bol na ôsmich miestach. Tak som sa vrátil k Hickeyho počtu: jedno na severe, jedno v meste, jedno na juhu. Prečo? Pretože taká je liturgia Cirkvi! My nie’– ak chcete patriť do inej obradovej rodiny, môžete byť rusínski, môžete byť maronitskí, môžete byť melchitskí, ale rímsky obrad má jeden dominantný obrad a František sa snaží, aby to bola oficiálna odpoveď na Druhý vatikánsky koncil’Sacrosanctum Concilium. Nie je to zakázané, ale je to obmedzené.
Chcel by som ešte niečo dodať. Na mnohých miestach, kde sa rozrástol tridentský obrad, sa rozrástol preto, že ho kňazi propagovali, a nie preto, že – inými slovami, ak ste mali človeka, ktorý prišiel do farnosti a povedal: ‘No, tento obrad sa mi páči, budem ho robiť,’a zhromaždil ľudí, a teraz zrazu vytvoril potrebu na miestach, kde nebola’potreba. Takže si myslím, že Svätý Otec má pravdu, keď hovorí: riešte to s kňazmi.
Student CUA na prednáške kardinála’povedal pre LifeSiteNews, že Gregorovo’tvrdenie, že tradičná latinská omša sa rozšírila len vďaka tomu, že ju presadzovali kňazi, a nie veriaci, ktorí ju vyhľadávali, je fakticky nepravdivé. Študent, ktorý si želal zostať v anonymite, je miestnym obyvateľom oblasti D.C. a bol svedkom vzostupu tradičnej latinskej omše vo farnostiach širšej oblasti Washingtonu, D.C. Študent povedal:
Koniec svojej odpovede kardinál Gregory tvrdil, že TLM sa rozšírila skôr preto, že kňazi ‘vytvorili potrebu’ než preto, že by o ňu veriaci sami požiadali. Nech už bola situácia pred desiatkami rokov akákoľvek, dnes je to úplne opačná realita.
U svätého Antona Paduánskeho študenti CUA žiadali TLM, slúžili pri oltári, spievali spev a zúčastňovali sa na nej vo veľkom počte, kým táto omša nebola zastavená. Františka Saleského v D.C. sa na omši zúčastňovali zástupy mladých rodín, vysokoškolských študentov a profesionálov, kým bola aj táto omša zastavená.
Mladí kňazi a kňazi stredného veku vedia, že záujem o starú omšu medzi mladými rýchlo rastie. Modlím sa, aby kardinál Gregor a pápež František počúvali tieto hlasy a uznali, že veriaci túžia po návrate k úcte, kráse a tradícii v CUA, v D.C., a inde.
Teda tesne pred tým, ako kardinál’zaviedol obmedzenia na tradičnú latinskú omšu po Traditionis Custodes, skupina ministrantov z farnosti Panny Márie, Matky Božej v centre D.C. napísala list, v ktorom prosila Gregoryho, aby v ich farnosti nepotláčal tradičnú latinskú omšu, ktorú poznali a milovali celý život.
ČÍTAJTE: ‘Latinská omša je útočisko’: oltárnici prosia Cdl. Gregora, aby neobmedzoval tradičnú latinskú omšu
“Píšeme, aby sme povedali, ako veľmi máme radi latinskú omšu vo Farnosti Panny Márie, Matky Božej,” napísali. “V latinskom obrade omše je niečo vznešené, niečo, čo nedokážeme úplne pochopiť, niečo nadprirodzené, niečo, čo napravuje všetky krivdy týždňa, keď prinášame svoje starosti a radosti a kladieme ich na oltár pred Krista.”
“Vidíme v tom spôsob, akým by sme sa chceli v mladosti zúčastňovať na tajomstve Eucharistie, a dúfame, že jeden alebo viacerí z nás budú povolaní slúžiť nášmu Pánovi ako kňazi,” povedali ministranti. “Prosíme vás, aby ste tieto slová zvážili, keď sa budete rozhodovať o pokračovaní tejto krásnej formy Ježišovej’ obety na kríži.”
Prosba o zachovanie latinskej omše v kostole sv. Márie’bola úplne ignorovaná, čím sa z prosperujúcej farnosti vytratilo mnoho rodín, ktoré teraz musia chodiť na tradičnú liturgiu inde.
PREČÍTAJTE SI: Cdl. Gregor obmedzuje latinskú omšu, zakazuje tradičné sviatosti v ‘pomstychtivom, bezcitnom’ dekréte
Na druhej strane kardinál Gregor –prísne obmedzil rastúci záujem o tradičnú latinskú omšu tým, že ju zakázal ponúkať na CUA a vo farských kostoloch, a zároveň otvorene podporovateľ normalizácie LGBT v Cirkvi – nevidel dôvod, prečo by mal zakázať, aby sa v jezuitmi spravovanom farskom kostole Svätej Trojice neďaleko Kapitolu konala rúhavá omša LGBT “Pride”. V júni Svätá Trojica, domáca farnosť prezidenta Joea Bidena, usporiadala tretí ročník “LGBTQIA+ Pride omše.” Odsúdiac túto svätokrádež, veriaci katolíci na protest usporiadali pred kostolom ružencové zhromaždenie.
Komentár k dekrétu kardinála z júla 2022, ktorým obmedzil tradičnú latinskú omšu v arcidiecéze Washington, D.C., liturgický vedec a teológ Dr. Peter Kwasniewski označil toto rozhodnutie za “jedno z najreštriktívnejších, najpomstychtivejších, najbezcitnejších a pastoračne najkrutejších.” Opisujúc Gregorov’krok ako úmyselný a zbytočný, Kwasniewski povedal, že “odráža jeho osobnú túžbu getoizovať a redukovať tradičných katolíkov.”
Vzdor veľkej snahe progresívnych biskupov v Cirkvi vyhnať veriacich katolíkov, ktorí milujú tradičnú latinskú omšu, a zároveň otvoriť dvere v mene všeobecnej inklúzie prívržencom LGBT ideológie – napriek tejto dichotómii – starobylá liturgia Cirkvi’neprestáva priťahovať veriacich všetkých vekových kategórií a prostredí.
RELATÍVNE
Abp. Viganò: Gregora’mlčanie o DC ‘Pride Mass’ je ‘zradou Kristovho’učenia’
Púť do Chartres poukazuje na neochvejnú oddanosť katolíckej tradícii medzi mládežou
Tradičná latinská omša oslovuje ľudí zo všetkých spoločenských vrstiev
Tisíce katolíkov putujú 3 dni vo Francúzsku za slobodu, obnovu latinskej omše
LGBT ‘Pride omše’ sú ťažkou svätokrádežou a každý katolícky biskup ich musí odsúdiť