Bishop-Robert-Mutsaerts-4-e1700568482795-810x500.jpg

"Diabolská dvojznačnosť": Holandský biskup žiada Františka, aby objasnil homosexuálne "požehnania

209
Kultúra smrti

Biskup Robert Mutsaerts, pomocný biskup diecézy ‘s-Hertogenbosch v Holandsku, vydal dôrazné vyhlásenie proti “diabolskej dvojznačnosti” vo Františkovom” nedávnom dokumente, ktorý schvaľuje “požehnanie” pre homosexuálne “páry.”

Vo vyhlásení, ktoré získala LifeSiteNews a ktoré uverejňujeme nižšie, Mutsaerts začína citovaním vlastného vatikánskeho’oznámenia Fiducia supplicans, pričom tvrdí, že problém dokumentu z 18. decembra nespočíva v tom, že povoľuje požehnanie hriešnikov, ktoré “je pre nich prípustné;bolo vždy možné,” ale že obsahuje “mätúce pasáže”, ktoré akoby umožňovali pripisovať požehnanie nie hriešnikom, ale možno samotnému hriechu. Ako napísal Mutsaerts:

Prvá otázka, ktorú si treba položiť, znie: Chcel by Boh na to udeliť svoje požehnanie? Boh, ktorý nič nemiluje viac, ako to, aby ľudia prišli k pokániu, aby mali účasť na Božej’láske. Môže Boh dať svoje požehnanie hriešnikovi? Ako už bolo spomenuté, samozrejme, že áno. Kajúcnym hriešnikom, ktorí prichádzajú k pokániu, je srdečne odpustené. Úplne iná otázka znie: Môže Boh dať svoje požehnanie hriechu? Samozrejme, že nie! Milujeme hriešnika, ale nenávidíme hriech. Vo všetkých troch formách požehnania (sviatostné, formálne, neformálne) platí presne ten istý princíp. A práve tu sa to vo Fiducia Supplicans kazí. Homosexuálny kresťan môže byť požehnaný individuálne. Ale nemožno požehnať homosexuálny vzťah, pretože Cirkev ho charakterizuje ako neusporiadaný, čiže hriešny. Tento neusporiadaný charakter sa potvrdzuje, ale napriek tomu sa vo vyhlásení hovorí, že požehnanie takýchto vzťahov je možné. Inými slovami, požehnanie hriešneho vzťahu je možné. Boh dáva svoje požehnanie hriechu, to je paródia!

Mutsaerts na podporu svojho argumentu poukazuje na to, že Fiducia supplicans neobsahuje “žiadne odkazy na cirkevných otcov, na dokumenty pápežov, na spisy teológov, ale takmer výlučne na skoršie dokumenty samotného pápeža Františka.” Rozvíjajúc tento bod, Mutsaerts dodáva:

Fiducia Supplicans chce byť pastoračným posolstvom, ale to, čo sa vo vyhlásení rozumie pod požehnaním, je úplne rozptýlené. Nie je jasné, prečo by niekto žiadal kňaza o požehnanie’a prečo by kňaz chcel udeliť svoje požehnanie. Zvyčajne je to preto, aby sa život človeka viac prispôsobil Božej’vôli. Je to výzva k svätosti. Ale nikde vo vyhlásení nie je výzva k pokániu, nie je tam zmienka o pravde. Neobsahuje výzvu, aby LGTBQ páry žili v zdržanlivosti v súlade s Božím’plánom, v ktorom je sexualita vyhradená pre vzťah muža a ženy.

Mutsaerts pokračuje v kritike dokumentu tvrdením, že ide o “opakovaný refrén v tomto pontifikáte” zasievať “zmätok,” ako František dôsledne zdôrazňuje, nechystá sa “meniť” doktrínu a zároveň “vytvárať príležitosti pre opačnú prax.”

Mutsaerts na záver pripomína veriacim, že hoci “každé] požehnanie je určené hriešnikom,” v žiadnom prípade nemôže požehnať “hriešnu situáciu,” a dodáva, že to nie je ani “pastoračné”, ani “milosrdné”.

Tu je celá odpoveď biskupa Roberta Mutsaertsa na vatikánske vyhlásenie Fiducia supplicans

Znovu tá diabolská dvojznačnosť

“Vďaka deklarácii ‘Fiducia supplicans‘ Dikastéria pre náuku viery, ktorú schválil pápež František, bude možné požehnávať páry rovnakého pohlavia.”Tak znie titulok nad článkom na vlastnej webovej stránke Vatikánu’. Priznávame, že takéto požehnanie by sa malo vykonať bez akejkoľvek ritualizácie, ani by nemalo vzbudzovať dojem manželstva. “Doktrína týkajúca sa manželstva sa nemení a požehnanie neznamená súhlas so zväzkom,” pokračuje oficiálna vatikánska stránka.

Nie ide o požehnanie hriešnikov. Logicky to bolo vždy možné. Cirkev vždy pozývala ľudí, aby prijali Božie’požehnanie. Vo vyhlásení sa to ešte raz opakuje. Že nemôže existovať sviatostné manželstvo, v tom je vyhlásenie tiež jasné. Cirkevné manželstvo párov rovnakého pohlavia je a zostáva nemožné. To zostáva vyhradené pre vzťah muža a ženy. Nemôže existovať ani žiadna formálna forma ritualizácie (ako to nachádzame v benedikcii). Túto poznámku možno považovať za reakciu na formálne požehnanie homosexuálnych párov v Nemecku, kde biskupská’ konferencia tento typ požehnania formalizovala. Potom existuje tretí typ požehnania, tzv. spontánne požehnanie. Tu si možno predstaviť pútnika, ktorý žiada o požehnanie kňaza prítomného na pútnickom mieste. Alebo požehnanie, o ktoré žiada návštevník kostola kňaza pri rozdávaní svätého prijímania, pretože (ešte) nie je pokrstený, alebo pokrstený, ktorý sa považuje za nehodného prijať sväté prijímanie a má v úmysle prijať sviatosť spovede. Kto môže prijať toto požehnanie? Každý. Zatiaľ nič nové.

Ale potom prichádzajú mätúce pasáže vo vyhlásení. Prečo človek žiada o požehnanie? Aby odstránil zlomeniny v živote človeka’. Veď sa predsa žiada o Božie’požehnanie. Prvou otázkou, ktorú si treba položiť, je: Chcel by Boh na to dať svoje požehnanie? Boh, ktorý nič nemiluje viac, ako to, aby ľudia prišli k pokániu a mali účasť na Božej’láske. Môže Boh dať svoje požehnanie hriešnikovi? Ako už bolo spomenuté, samozrejme, že áno. Kajúcnym hriešnikom, ktorí prichádzajú k pokániu, je srdečne odpustené. Úplne iná otázka znie: Môže Boh dať svoje požehnanie hriechu? Samozrejme, že nie! Hriešnika milujeme, ale hriech nenávidíme. Vo všetkých troch formách požehnania (sviatostné, formálne, neformálne) platí presne ten istý princíp. A práve v tomto sa to v Fiducia Supplicans kazí. Homosexuálny kresťan môže byť požehnaný individuálne. Ale nemožno požehnať homosexuálny vzťah, pretože Cirkev ho charakterizuje ako neusporiadaný, čiže hriešny. Tento neusporiadaný charakter sa potvrdzuje, ale napriek tomu sa vo vyhlásení hovorí, že požehnanie takýchto vzťahov je možné. Inými slovami, požehnanie hriešneho vzťahu je možné. To, že Boh dáva svoje požehnanie hriechu, je parodia!

Na čom je to všetko založené? Nie je tu žiadny odkaz na cirkevných otcov, na dokumenty pápežov, na spisy teológov, ale takmer výlučne na skoršie dokumenty samotného pápeža Františka. Fiducia Supplicans chce byť pastoračným posolstvom, ale to, čo sa vo vyhlásení rozumie pod požehnaním, je úplne rozptýlené. Nie je jasné, prečo by mal niekto žiadať o požehnanie kňaza’a prečo by mal kňaz chcieť udeliť svoje požehnanie. Zvyčajne je to preto, aby sa život človeka viac prispôsobil Božej’vôli. Je to výzva k svätosti. Ale nikde vo vyhlásení nie je výzva k pokániu, nie je tam zmienka o pravde. Neobsahuje výzvu, aby LGTBQ páry žili v zdržanlivosti v súlade s Božím’plánom, v ktorom je sexualita vyhradená pre vzťah muža a ženy.

Je to opakujúci sa refrén tohto pontifikátu: nedostatok jasnosti, zasievanie zmätku. Pápež, ktorý hovorí, že nebude meniť náuku Cirkvi, ale zároveň vytvára možnosti pre opačnú prax. Nemožno zachovať doktrínu a poskytnúť iné kritériá.

Základným problémom je, že v homosexuálnych vzťahoch sa začína stotožňovať hriech a hriešnik. Človek sa identifikuje ako [homosexuálny] kresťan. Nič také však neexistuje. Neexistuje ani niečo také ako kresťan alkoholik. Nie, ste kresťan s problémom s alkoholom, ste kresťan s homosexuálnou orientáciou. Keď si z hriechu urobíte svoju identitu, niet z toho východiska. Správame sa, akoby LGTBQ ľudia boli jedinečným druhom hriešnikov, ku ktorým musíme pristupovať oddelene. Ale platí pre nich to isté, čo pre každého iného hriešnika.

Gejovia sa cítia vylúčení z cirkevného spoločenstva. Cirkev však nevylučuje nikoho. Nikto nie je natoľko zlý, aby nemohol vstúpiť. A nikto nie je dosť dobrý na to, aby bol vylúčený. Až na jednu výnimku (tí, ktorí sa cítia byť v ničom nedostatoční, môžu zostať doma) je každý vítaný. Niečo sa však od vás žiada: pokánie, výzva k pokániu. A práve v tom spočíva dvojznačnosť Fiducia Supplicans: človek nechce pomenovať hriešnu prirodzenosť. A to je tiež to, čo komunita LGTBQ nechce. Človek požaduje, aby sa nie oni, ale Cirkev zmenila.

Každé požehnanie je určené pre hriešnikov. Ale nie pre tých, ktorí veria, že to nie je ich prípad. Ale prečo potom vôbec žiadať o požehnanie. Podľa definície je požehnanie určené hriešnikom, ktorí si uvedomujú svoje nedostatky a potrebujú Božiu pomoc, aby sa polepšili. Deklarácia ponúka možnosť prijať požehnanie, ale nehovorí ani slovo o náprave a kňaz je požiadaný, aby udelil svoje požehnanie na neusporiadaný stav, ktorý pretrváva. To nie je pastoračné, ani milosrdné, ale skôr neláskavé. Úlohou kňaza’je poukázať na ich situáciu, jeho úlohou je privádzať ľudí bližšie k Bohu, nie ich viesť ďalej k priepasti. Pretože to je to, čo robíte. Dám svoje požehnanie každému, kto oň požiada. Ale za žiadnych okolností nedám svoje požehnanie hriešnej situácii. A to nemá nič spoločné s diskrimináciou. To isté platí aj pre vzťah muža a ženy, v ktorom ide o cudzoložstvo.

Svätý Otče, prosím, vyjadri sa jasne! Týmto nikomu nepomáhaš! Vôbec nikomu!

+Robert Mutsaerts

Aux. biskup diecézy ‘s-Hertogenbosch