Joseph kardinál Zen sa pripojil k odporcom Fiducia Supplicans a vyzval autora textu, kardinála Victora Fernándeza, aby odstúpil alebo bol odvolaný.
Na svojej osobnej webovej stránke 21. januára emeritný hongkonský biskup zverejnil svoju reakciu na Fiducia Supplicans a jej následnú tlačovú správu zo 4. januára, ktorých autorom je kardinál Fernández, nový prefekt Kongregácie (dikastéria) pre náuku viery.
“Vo vyhlásení sa opakovane zdôrazňuje potreba vyhnúť sa zmätku, ale blahoslavenstvá, ku ktorým vyhlásenie nabáda, v skutočnosti zmätok vytvárajú,” napísal Zen.
ČÍTAJTE: Pápež František zverejnil normy pre duchovných, aby ‘požehnali’ homosexuálne páry
Pápež František zverejnil 92-ročný kardinál vyjadril osobitné pobúrenie nad komentárom Fernándeza’o tom, že “sexuálne správanie vo vzťahoch osôb rovnakého pohlavia má svoje dobro, že môže ‘napredovať’ a ‘rásť’.”Zen poukázal na podobnosť medzi týmto a odpoveďou pápeža Františka’na päť kardinálov’ dubia; pontifik’v odpovedi priaznivo prirovnal manželstvo k homosexuálnej “sexuálnej láske.”
“Ide o absolútnu subjektívnu chybu. Podľa objektívnej pravdy je takéto správanie ťažkým hriechom a nikdy nemôže byť dobré,” napísal Zen. “Ak sa prefekt Kongregácie pre náuku viery […] dopúšťa herézy, keď tvrdí, že ťažký hriech je ‘dobrý,’ potom by prefekt nemal’odstúpiť alebo byť odvolaný?"”
Protirečivé texty od Cdl. Fernándeza?
Zen začal svoju kritiku poukázaním na nevyriešené problémy v miestnych prekladoch Fiducia Supplicans, pričom poznamenal, že neexistuje oficiálna čínska verzia textu a že preklad vyhotovený na mieste obsahuje chyby týkajúce sa tých, ktorí majú byť blahoslavení.
Ale okrem takýchto lokálnejších obáv Zen napísal, že Fiducia Supplicans “zanecháva veľa žiaduceho.”
Spochybnil logiku tlačovej správy Fernándeza’zo 4. januára, ktorou obhajoval Fiducia Supplicans, a zdôraznil to, čo demonštroval ako rozpor v jej texte a argumentácii. Tento text zo 4. januára bol podľa neho taký rozporuplný, že sa rovnal tvrdeniu, že Fiducia Supplicans “v súčasnosti neplatí”:
Prefekt Kongregácie pre náuku viery vydal 4. januára tohto roku ďalšie “vyhlásenie”, ktoré na jednej strane dôrazne popiera, že by “vyhlásenie” z 18. decembra je v rozpore s cirkevnou argumentáciou, a na druhej strane uznáva, že biskupi a biskupské konferencie majú dôvod mať o ňom isté pochybnosti a že sa im zdá, že potrebujú dlhší čas na jeho preštudovanie a že v súčasnosti nemôžu dovoliť kňazom toto vyhlásenie vykonávať, čo Svätá stolica chápe.
Toto sa rovná tvrdeniu, že vyhlásenie z 18. decembra zatiaľ neplatí.
Kardinál sa tiež vyjadril k problémom s navrhovanými prípadmi, počas ktorých by sa mohlo udeľovať požehnanie, ako ich predložila Fiducia Supplicans. Jedným z príkladov, ktoré v texte uviedol, bolo, že by páry mohli požiadať o požehnanie počas púte alebo že by sa mohla požehnať samotná pútnická skupina.
Zen o tom napísal, že “nie je možné ani potrebné, aby kňaz objasňoval, či v pútnickej skupine sú alebo nie sú páry žijúce v ‘nenormálnych’ sexuálnych vzťahoch.
Autentický ‘pastoračný’ postoj
Kritizoval Fernándezov’text za to, že neukazuje, ako sa správať spôsobom pravej “pastoračnej lásky,” pretože taká by zahŕňala výzvu homosexuálnym párom, aby sa vzdali hriešneho životného štýlu. Zen zdôraznil, že hoci FS spomína homosexuálne páry “ktoré prosia o požehnanie ‘môžu’ tiež prosiť o Božiu milosť a silu, aby mohli naplno plniť Božiu’vôľu,” dokument dodáva, že kňaz ich “nemá skúmať, či majú takýto úmysel.”
PREČÍTAJTE SI: ÚPLNÝ LIST:
“Ako teda môže kňaz udeliť požehnanie, ak si nie je istý, či majú takýto úmysel, alebo ak existuje dôvodné podozrenie, že takýto úmysel vôbec nemajú?” sa pýtal Zen.
Odporoval Fiducia Supplicans’ tvrdeniu, že požehnanie homosexuálnym párom sa udeľuje “z pastoračnej lásky,” pričom poznamenal, že Sväté písmo učí, “že pastieri majú chrániť … ovce, liečiť zranených a priviesť späť tých, ktorí zablúdili.”
Z “výroku” sa zdá, že sa hovorí, že prišli ako “pár” a po požehnaní sa vrátili ako “pár”; neznamená to, že môžu, aspoň zatiaľ, naďalej žiť v “neprávosti,” t. j, hriešnym spôsobom?"
Ak by sa kňazi mali riadiť príkazom Písma, napísal Zen, potom by sa mali riadiť “hlavným záujmom” Krista, ktorým bolo “oslobodiť ľudí od ich hriechov.”
Zmätok povolený Svätou stolicou
Po tom, ako Zen poukázal na mnohé problematické otázky v texte Fernándeza’napísal, že dokument podporuje “zmätok” a že takýto zmätok dovolili šíriť aj vatikánske autority.
“Sekulárne médiá budú samozrejme zámerne prispievať k zmätku, ale prečo Svätá stolica neodradí pro-LGBTQ pastierov v Cirkvi, ako je páter James Martin, SJ, alebo Sr. Jeannine Gramicková, aby zámerne vytvárali zmätok alebo jednoducho nedodržiavali niektoré pravidlá, ktoré sú uvedené vo vyhlásení, ako to urobilo Nemecko a niektoré iné diecézy?"” spýtal sa Zen.
“Je v súlade s pastoračnými princípmi vytvárať zmätok v tejto dôležitej otázke?”
Dodatočne spochybnil múdrosť CDF’alebo kultúrne cítenie, keď povedal, že v mnohých “okrajových oblastiach’, na ktoré sa pápež často odvoláva, je kultúra silne proti schvaľovaniu alebo [je] dokonca právne postihovaná za vzťahy osôb rovnakého pohlavia. Naozaj si to Kongregácia pre náuku viery neuvedomuje?" ”
Na rozdiel od Zenovho’postoja súčasný hongkonský biskup – kardinál Stephen Chow – podporil Fiducia Supplicans, pričom uviedol, že jadrom textu je “výzva pre duchovných, aby udeľovali pastoračné požehnanie tým, ktorí sú v homosexuálnych alebo neregulárnych vzťahoch, ale prosia o milosrdenstvo Otca.”