shutterstock_2021600951-scaled-e1711464641409-810x500.jpg

Elektromobily, veterné a solárne elektrárne nie sú spoľahlivé ani šetrné k životnému prostrediu: tu je dôvod

43
Kultúra smrti
  • Vlády sa zaviazali k rozšíreniu používania elektrických vozidiel a alternatívnych energetických systémov.
  • Prevádzka EV a alternatívnych energetických systémov si vyžaduje veľké množstvo materiálov a znečisťuje životné prostredie.
  • Veterné a solárne energetické systémy sú nespoľahlivé a drahé, spôsobujú výpadky a životné prostredie.
  • Likvidácia batérií EV a vyraďovanie veterných turbín a solárnych panelov sú problematické environmentálne otázky.

Rôzne vlády sa zaviazali rozšíriť používanie elektrických vozidiel (EV) a alternatívnych energetických systémov. Medzi stanovené ciele patrí zníženie znečistenia, zlepšenie ľudského zdravia a životného prostredia, ochrana životného prostredia a zabezpečenie spoľahlivej energie pri nižších nákladoch. Medzi tými, ktorí naskočili na tento voz, sú vlády Spojených štátov, Kanady, Austrálie, Nového Zélandu a Európskej únie a guvernérstvo Mestského štátu Vatikán.

Tu je veľká otázka: Dosiahne prijatie týchto technológií tieto ciele? Aby sme získali odpoveď, preskúmame, čo si vyžadujú na prevádzku, vyradenie z prevádzky a podpornú infraštruktúru.

Na začiatok, batérie pre elektrické vozidlá vyžadujú lítium, ktorého ťažba si vyžaduje 2 metrické tony vody na každý 1 kilogram (kg) vyťaženého kovu. Pre predstavu, každá batéria Tesla potrebuje približne 10 kg lítia, čo znamená, že na každú batériu je potrebných 20 metrických ton vody. Aby toho nebolo málo, lítium sa zvyčajne nachádza v púšťach, ktoré nemajú ľahko dostupnú vodu vo veľkom množstve.

Batérie pre elektrické vozidlá vyžadujú aj kobalt, pričom najväčším producentom a vývozcom kobaltu je Demokratická republika Kongo. Žiaľ, rozširovanie kobaltových baní zmenilo zelené plochy na neúrodnú pôdu a pri ťažbe sa často zamestnáva detská práca. Napríklad Kasulo, ktoré sa nachádza v Konžskej demokratickej republike a predtým bolo obľúbenou mestskou štvrťou, sa stalo neobývateľným, odkedy sa v roku 2014 začali ťažiť podzemné rudy.

Aby toho nebolo’dosť, EV a veterné a solárne energetické systémy si vyžadujú kovy vzácnych zemín. Ich ťažba má za následok zničenie životného prostredia vrátane odlesňovania, erózie pôdy, kontaminácie vody, straty biotopov voľne žijúcich živočíchov, zmien v krajine, znečistenia ovzdušia a nepriaznivých účinkov na zdravie baníkov vrátane otravy olovom.

Teda namiesto toho, aby sa znížilo znečistenie a chránilo životné prostredie, prechod na elektrické vozidlá a alternatívne energetické systémy spôsobuje pravý opak, počnúc ťažbou potrebných materiálov.

Výstavba infraštruktúry potrebnej pre alternatívne energetické systémy (napr, vodná, solárna, veterná a geotermálna energia) si vyžaduje viac ako štvornásobné množstvo materiálov (napr. oceľ, sklo, meď, cement/betón, hliník, železo, olovo, plasty a kremík) ako konvenčné energetické systémy (uhlie, zemný plyn a jadrová energia). V porovnaní s uhoľnými elektrárňami sú požiadavky na pôdu pre solárne a veterné energetické systémy približne 33 a 179 krát vyššie. Tieto vysoké náklady na materiál a pozemky zvyšujú náklady na energiu.

Solárne systémy a veterné turbíny počas svojej prevádzky zabíjajú vtáky, pričom tieto sú smrteľné aj pre netopiere a ukázali sa ako nespoľahlivé.

Problémy so spoľahlivosťou vyvolané nadmerným spoliehaním sa na veternú a solárnu energiu sa objavili v mnohých lokalitách po celom svete. Napríklad Kalifornia prechádza na solárnu energiu, pričom vyradila z prevádzky všetky svoje uhoľné elektrárne okrem jednej a všetky okrem jeden zo svojich jadrových elektrární a minimalizovať využívanie plynových elektrární. Výsledkom bolo, že štát zaznamenal počas vlny horúčav v lete 2020 priebežné výpadky elektriny.

Podobne Texas investoval veľké prostriedky do veternej a solárnej energie, len aby obidve zlyhali počas zimnej búrky vo februári 2021. Zamrznuté veterné turbíny a zasnežené solárne panely spôsobili, že veľká časť Texasu bola dlhé obdobie bez elektrickej energie, čo viedlo k úmrtiu viac ako 200 ľudí a hospodárskym stratám vo výške miliárd dolárov. V júli nasledujúceho roka boli elektrárne na zemný plyn vyzvané, aby nahradili zlyhávajúce veterné a solárne systémy počas vlny horúčav.

V zime 2020-21 malo Nemecko podobnú skúsenosť ako Texas, keď veterné a solárne systémy podľahli účinkom mrazu a snehu. Odkedy krajina začala okolo roku 2000 prechádzať na veternú a solárnu energiu, cena nemeckej elektrickej energie sa viac ako strojnásobila.

Skrátka, veterné a solárne energetické systémy nie sú lacné, spoľahlivé ani šetrné k životnému prostrediu.

EV sa tiež ukázali ako nebezpečné, nespoľahlivé a drahé. Keďže ich lítium-iónové batérie uchovávajú veľké množstvo chemickej a elektrickej energie, stali sa elektrické vozidlá známe ako nebezpečenstvo požiaru. V porovnaní so spaľovacími motormi vznikajú v pohonných systémoch elektrických vozidiel požiare, ktoré je ťažšie zhasiť, pretože batérie by sa mohli znovu vznietiť a chladenie akumulátorov je náročné. Aby toho nebolo málo, pri požiaroch elektrických vozidiel sa môže uvoľňovať veľké množstvo jedovatých plynov, ako je napríklad fluorovodík.

SÚVISIACE: Z analýzy vyplýva, že Trudeauov’mandát pre elektromobily môže spôsobiť kolaps kanadskej’elektrickej siete

Chladné počasie je nemesis elektromobilov, rovnako ako pre mnohé zariadenia poháňané batériami. Teploty pod 32 °F (0 °C) môžu spôsobiť, že dojazd elektrických vozidiel sa výrazne zníži, alebo sa vozidlo dokonca stane nepoužiteľným v dôsledku zvýšenia vnútorného odporu lítium-iónových batérií pri nízkych teplotách. Nabíjanie elektrických vozidiel v chladnom počasí môže výrazne predĺžiť čas potrebný na nabíjanie a môže spôsobiť trvalé poškodenie batérie.

Je síce’pravda, že elektromobily nemajú výfukové emisie, ale treba vziať do úvahy, že existujú aj iné typy emisií, vrátane tuhých častíc (PM) z opotrebovania bŕzd, pneumatík, opotrebovania vozovky a resuspenzie cestného prachu. Keďže elektrické vozidlá sú o 24 % ťažšie (kvôli batériám) v porovnaní s ekvivalentnými vozidlami so spaľovacím motorom, emitujú približne rovnaké množstvo PM10 a emitujú len o 1 - 3 % menej PM2,5 ako vozidlá so spaľovacím motorom. V skutočnosti existuje pozitívny vzťah medzi hmotnosťou vozidla a jeho emisiami pevných častíc.

Nakoniec, likvidácia batérií EV a vyraďovanie veterných turbín a solárnych panelov sú problematické environmentálne otázky.

Batérie EV vydržia približne 5 až 10 rokov a musia sa vymeniť, keď ich výkon klesne pod 80 % ich pôvodnej kapacity. Skladovanie, zakopávanie a vývoz týchto použitých lítium-iónových batérií už nie je prijateľné. Žiaľ, priama recyklácia týchto batérií s vysokou zostatkovou kapacitou by bola neúmerne drahá a vysoko energeticky a surovinovo náročná a znečisťovala by ovzdušie, vodu a pôdu.

POPRAD: ‘Národný mandát pre elektrické vozidlá’: Bidenovej administratívy, ktorého cieľom je ukončiť predaj áut na plynový pohon do roku 2032

Podobne ako lopatky veterných turbín vydržia približne 10 rokov. Životnosť veží veterných turbín a solárnych panelov je približne 25 rokov. Len niekoľko skládok v Spojených štátoch je dostatočne veľkých na to, aby zvládli lopatky veterných turbín. Solárne panely nie sú na skládkach obzvlášť vítané, pretože obsahujú toxické materiály, ako napríklad olovo a kadmium, ktoré sa môžu vylúhovať do pôdy. Dr. Wallace Manheimer poznamenal, že napriek týmto nebezpečenstvám sa solárne panely ukladajú na skládky, pretože “náklady na recyklované materiály sú podstatne vyššie ako náklady na suroviny.”

EV a veterná a solárna energia nie sú šetrné k životnému prostrediu ani neposkytujú spoľahlivú a cenovo dostupnú energiu a dopravu. Mali by sa prestať vyrábať v záujme blaha ľudstva a životného prostredia.

Frits Byron Soepyan má doktorát z chemického inžinierstva z The University of Tulsa a pracoval ako inžinier procesných systémov a výskumník v projektoch súvisiacich s energetikou.