thumbnail_El-entonces-seminarista-Hector-Aguer-en-1971-poco-antes-de-su-Ordenacion-Sacerdotal.-1-810x500.jpg

Arcibiskup Aguer: Potraty spôsobujú "nenapraviteľné škody" rodine a spoločnosti

34
Kultúra smrti
  • Interrupcie sú ohavný zločin podporovaný feministickými a progresívnymi skupinami.
  • Vo Francúzsku Senát schválil ústavnú novelu zaručujúcu slobodný prístup k interrupciám.
  • V Spojených štátoch republikáni presadzujú ochranu života nenarodeného dieťaťa, demokrati podporujú interrupcie.
  • Katolícka cirkev zdôrazňuje dôležitosť odpustenia a milosrdenstva pre ženy, ktoré podstúpili potrat.

Téma interrupcií je v mnohých krajinách stále častou témou diskusií. Celosvetovú vlnu schvaľovania tohto “ohavného zločinu”, ako ho nazval Druhý vatikánsky koncil, poháňajú feministické hnutia, progresívne skupiny a ľavica v Spojených štátoch, ako aj “katolícke” skupiny, ktoré sa podriaďujú novopohanskému poňatiu života podporovanému údajnými protiľudskými “právami” a odporujúcemu Božiemu zákonu.

Nedávno vo Francúzsku Senát hlasoval za ústavnú novelu “zaručujúcu slobodný prístup k interrupciám”. v stredu 28. februára 267 senátorov z celkového počtu 317 hlasovalo za návrh ústavnej reformy v rovnakom znení, aké vyjadrilo Národné zhromaždenie. Len 50 senátorov bolo proti textu, ktorý bol prijatý v pondelok 4. marca počas kongresu zvolaného do Versailles. Týmto textom sa do článku 34 ústavy, vyhláseného 4. októbra 1958, doplnil odsek číslo 17: “Zákon určuje podmienky, za ktorých sa vykonáva sloboda žien dobrovoľne ukončiť tehotenstvo, ktorá je zaručená.”

Všimnime si eufemizmus, ktorý sa používa na označenie likvidácie nenarodeného dieťaťa a zvráteného poňatia slobody, ktoré odsudzuje učenie Cirkvi, ako ho výstižne učil svätý Ján Pavol II. Nech už tehotná žena čelí akýmkoľvek ťažkostiam, potrat zostáva vo svojom pôvode útokom na život a nemožno sa naň pozerať z hľadiska “ľudských práv žien,” ako hlása feminizmus. Situácia vo Francúzsku je rozporuplná: na povrch vychádzajú početné formy násilia páchaného na ženách a deťoch; ústava by mala predpokladať ochranu niektorých (a iných). Na druhej strane Francúzsko presadzuje “asistovanú samovraždu” nevyliečiteľne chorých. Vláda Emmanuela Macrona, ktorý kedysi chválil slobodomurárov, prevzala na seba zlovestnú stránku francúzskej kultúry, ktorá neuznáva hodnotu ľudského života ani skutočný význam slobody.

Situácia v Spojených štátoch, vážne federálnej krajine, je úplne iná. Hoci prezident Joe Biden je “katolík podporujúci potraty“, vo viacerých štátoch boli prijaté zákony rešpektujúce život nenarodeného dieťaťa. V niektorých prípadoch sa obnovujú staré pro-life zákony. Takáto situácia je napríklad v Arizone, kde Najvyšší súd štátu nedávno rozhodol, že úrady môžu uplatňovať svoj zákon z roku 1864, ktorý zakazuje všetky druhy interrupcií s jedinou výnimkou, keď je ohrozený život matky”

Kľúčovú úlohu zohráva politická pozícia: demokrati sú vo všeobecnosti za interrupcie, zatiaľ čo republikáni sú za ochranu života nenarodeného dieťaťa. V prípade Arizony generálna prokurátorka Kris Mayesová, demokratka, otvorene protestovala proti svojmu republikánskemu predchodcovi Markovi Brnovichovi, ktorý hneď po tom, ako Najvyšší súd USA zrušil rozsudok vo veci Roe v. Wade, presvedčil štátny magistrát v Tucsone, aby obnovil platnosť starého zákona, ktorý by vstúpil do platnosti o 14 dní a ktorý prezident Biden označil za “krutý”. Väčšina štátov, v ktorých vládnu republikáni, začala zavádzať nové zákazy alebo obmedzenia (v 14 štátoch sú potraty zakázané vo všetkých štádiách tehotenstva s obmedzenými výnimkami), zatiaľ čo mnohé z tých, ktoré vedú ich demokratickí rivali, sa snažili chrániť prístup k potratom. Biden zrušil rozhodnutie Arizony’a nazval ho “extrémnym a nebezpečným zákazom.” Zástancovia potratových “práv” sa často odvolávajú na tragické prípady znásilnenia alebo incestu.

Témou diskusií v Spojených štátoch je, či trestne postihovať ženy, ktoré podstúpia potrat. Katolícki predstavitelia za život tvrdia, že by nemali byť trestané. Predtým, ako bola zrušená smernica Roe, viac ako 70 pro-life lídrov vrátane arcibiskupa Williama Loriho, ktorý stojí na čele Výboru pre pro-life aktivity USCCB’požadovalo, aby štátni zákonodarcovia odmietli trestať ženy, ktoré podstúpia interrupciu:

Jednoznačne vyhlasujeme, že nepodporujeme žiadne opatrenie, ktorého cieľom je kriminalizovať alebo trestať ženy, a sme rozhodne proti zahrnutiu takýchto trestov do legislatívy.

Iniciatíva je obsiahnutá v liste štátnym zákonodarcom z 12. mája 2022, ktorý prišiel v čase, keď štáty ako Louisiana zvažovali zákony, ktoré by mohli stíhať a uväzniť ženy, ktoré podstúpili interrupciu. V liste sa opatrne uvádza, že pri každom potrate sú dve obete, matka aj nenarodené dieťa: “robiť zo žien, ktoré podstúpili potrat, zločinkyne nie je správna cesta.”

Tento postoj by mal byť predmetom diskusie, pretože ide o vážnosť pro-life legislatívy. Ak sa interrupcia považuje za zločin, nie je jasné, prečo by ženy, ktoré podstúpia interrupciu, nemali byť potrestané. Je pravda, že mnohé situácie sú ťažké a bolestivé; tie treba zohľadniť pri posudzovaní zodpovednosti. Viaceré organizácie, z ktorých mnohé vedú katolíci, ponúkajú ženám poškodeným potratom uzdravenie a nádej.

Tak ako Katolícka cirkev odsudzuje potraty, zdôrazňuje aj dôležitosť odpustenia a milosrdenstva pre ženy, ktoré podstúpili potrat. My kňazi, ktorí máme skúsenosť s vypočúvaním spovedí, veľmi dobre poznáme bolesť mnohých žien, ktorú je ťažké utešiť.

Je škoda, že toľko mladých žien podľahlo argumentom zástancov potratu – prejavu povrchnosti tvárou v tvár skutočnej dráme, ktorou je nenapraviteľná škoda spôsobená nevinnému dieťaťu, ktoré je odsúdené na smrť, ako aj rodičom a celej spoločnosti. Tu je na mieste vyzdvihnúť slobodnú voľbu rodičov, ktorí sa aj v ťažkých situáciách rozhodnú ponechať si svoje dieťa.

Vrátiac sa k situácii vo Francúzsku, je potrebné poukázať na prípad niekoľkých biskupov, ktorí sa verejne vyjadrili k výsledku hlasovania o potratoch. Lyonský arcibiskup Olivier de Germay zdôraznil, že je ťažké vyjadriť sa k tejto téme bez toho, aby sa vystavil riziku, že sa stane terčom útokov médií. Arcibiskup Pascal Wintzer z Poitiers v novinách La Croix vyjadril ľútosť nad tým, že “sa zdá, že smrť je viac chránená ako život podporovaný.” Francúzski biskupi už vyjadrili svoj nesúhlas so znením ústavnej novely vo vyhlásení s názvom “Každý život je dar” z ich zhromaždenia z novembra 2023.

A čo Argentína? Kirchnerov režim sa podvolil nástupu ultrafeminizmu a 30. decembra 2020 vyhlásil zákon č. 27.610, ktorý stanovil, že umelé prerušenie tehotenstva je legálne a bezplatné, a to v prípadoch povolených od roku 1921 (terapeutický potrat alebo v prípade znásilnenia) alebo vo všetkých ostatných prípadoch, keď tehotenstvo nepresahuje 14 týždňov. Koľko nenarodených detí bude odvtedy s politickým súhlasom odstránených? Obhajcovia potratov vždy zveličujú čísla, aby nás presvedčili, že ide o niečo normálne a potrebné, ale v každom prípade je zákonné povolenie podnetom a prostriedkom nátlaku na kultúru a bežnú mentalitu spoločnosti.

Argentínsku’súčasnú vládu treba povzbudiť, aby rozšírila svoj liberálny – a libertariánsky – charakter aj na prípad potratov a zrušila hrozivý zákon 27.610. Argentínsky episkopát, ktorý je tak znepokojený problémom chudoby, by mal o to požiadať a rozšíriť svoju starostlivosť aj na najchudobnejších z chudobných, nenarodené deti.

+ Héctor Aguer
Emeritný arcibiskup La Platy

Buenos Aires
Streda, 17. apríla 2024