- Vatikán plánuje zakázať tradičnú latinskú omšu.
- Plánované obmedzenia majú byť radikálne a definitívne.
- Kardinál Burke zdôraznil dôležitosť tradičnej liturgie pre Cirkev.
- Poslušnosť Bohu je dôležitejšia ako poslušnosť autoritám v rozpore s Božím zákonom.
Niekoľko “dôveryhodných” zdrojov informovalo tradičné katolícke médiá, že Vatikán plánuje vydať dokument “zakazujúci” tradičnú latinskú omšu, a zdroj informoval LifeSiteNews, že sa tak pravdepodobne stane 16. júla.
“Pripravuje sa pokus čo najskôr zaviesť do praxe vatikánsky dokument s prísnym, radikálnym a konečným riešením zakazujúcim tradičnú latinskú omšu,” informoval v pondelok Rorate Caeli, ktorý túto správu pripísal “najdôveryhodnejším zdrojom, na rôznych kontinentoch,” vrátane z “kruhov blízkych” kardinálovi Arthurovi Rocheovi, prefektovi dikastéria pre Boží kult.
Tieto zdroje sú údajne “práve tie“ktoré ako prvé odhalili, že príde dokument ako Traditionis Custodes” a tiež “prezradili Rorate, že Vatikán rozoslal biskupom prieskum” o ich uplatňovaní TLM po tom, ako Benedikt XVI’v roku 2007 vydal motu proprio Summorum Pontificum, ktoré umožnilo široké používanie latinskej omše.
Tí, ktorí plánujú toto “definitívne” potlačenie TLM, sú podľa Rorateuvedení ako “frustrovaní” s “očividne pomalými výsledkami” dokumentu pápeža Františka’ obmedzujúceho latinskú omšu Traditionis Custodes, najmä v USA.USA a Francúzsku a “chcú ho všade a okamžite zakázať a zavrieť.”
Čítajte: Kardinál Sarah: Odmietanie tradičnej liturgie, morálky sú formy ‘praktického ateizmu’ v Cirkvi
Títo vatikánski preláti, medzi ktorých implicitne patrí aj pápež František a prinajmenšom si vyžadujú jeho súhlas, chcú údajne dosiahnuť, aby bol tento zákaz latinskej omše “čo najširší, konečný a nezvratný.” Rorate Caeli vyzýva ľudí vo všetkých životných stavoch, aby “zabránili tomu, aby sa zákaz stal konkrétnym opatrením.”
LifeSiteNews získal informácie, podľa ktorých je pravdepodobným dátumom týchto očakávaných obmedzení 16. júl, výročie zavedenia Traditionis Custodes.
Kardinál Raymond Burke nedávno vyzdvihol skutočnosť, že Traditionis Custodes sa v istom zmysle vypomstil, pretože zintenzívnil a znásobil príťažlivosť omše vekov. Kardinál uviedol: ,,V tomto prípade ide o to, aby sme sa v budúcnosti mohli stretnúť s mnohými ľuďmi:
Ak bolo zámerom poslednej legislatívy Traditionis Custodes a ďalších dokumentov, ktoré po nej nasledovali, odradiť alebo znížiť príťažlivosť svätej liturgie podľa Usus Antiquior, malo to, povedal by som, presne opačný účinok.
“Toto,” dodal, “by nemalo byť prekvapujúce. Treba si myslieť, že forma rímskeho obradu, ktorá tak hlboko živila a vytvorila toľko svätých, vyhlásených svätých, dokonca’povedzme skrytých svätých, nie je možné, aby sa tento obrad zrušil, aby sa vylúčil zo života Cirkvi.”
Sám pápež Benedikt XVI. prostredníctvom svojho motu proprio Summorum Pontificum vyjasnil, že latinská omša nebola nikdy zrušená a že žiadny kňaz nepotrebuje na jej slúženie povolenie svojho biskupa’a uviedol: “To, čo predchádzajúce generácie považovali za posvätné, zostáva posvätné a veľké aj pre nás a nemožno to zrazu úplne zakázať alebo dokonca považovať za škodlivé.”
V nadväznosti na Traditionis Custodes kardinál Burke a potvrdil, že tradičná liturgia nie je niečím, čo možno vylúčiť z “platného vyjadrenia lex orandi.”
“Ide o objektívnu realitu Božej milosti, ktorú nemožno zmeniť jednoduchým aktom vôle ani najvyššej cirkevnej autority,” napísal kardinál v roku 2021.
V súlade s touto myšlienkou liturgik Dr. Peter Kwasniewski písal, že kňazi musia odolávať pokusom o obmedzenie latinskej omše, a to aj prostredníctvom Traditionis Custodes a k nej pripojenej Responsa ad dubia “bez ohľadu na hrozby alebo sankcie,” pretože poslušnosť voči týmto dokumentom by podkopala samotné poslanie svätej Katolíckej cirkvi.
‘Tradičná omša patrí k najintímnejšej časti spoločného dobra v Cirkvi. Jej obmedzovanie, zatláčanie do get a v konečnom dôsledku plánovanie jej zániku nemôže mať žiadne oprávnenie. Tento zákon nie je zákonom Cirkvi, pretože, ako hovorí svätý Tomáš [Akvinský], zákon proti spoločnému dobru nie je platným zákonom,’” povedal v príhovore počas konferencie Katolícka identita 2021.
Pravá poslušnosť “je vždy poslušnosťou BOHU, či už bezprostredne alebo sprostredkovane,” vysvetlil Dr. Kwasniewski. Preto ak nejaká autorita prikazuje niečo, čo je v rozpore s Božím’alebo prirodzeným zákonom, “musíme poslúchať Boha, a nie ľudí,” ako je to vyhlásené v Skutkoch apoštolov a a potvrdil pápež Lev XIII.
Dr. Kwasniewski zdôraznil, že “tradičný liturgický kult Cirkvi, jej lex orandi (zákon modlitby),” je “základným” “vyjadrením jej lex credendi, (zákon viery), ktorý nemožno popierať, zrušiť alebo výrazne prepísať bez toho, aby sa odmietla Duchom Svätým vedená kontinuita Katolíckej cirkvi ako celku.”
Aby to zdôraznil, citoval slávnostné slová buly svätého Pia V’Quo Primum, ktorý poznamenal “nie je ‘len disciplinárnym dokumentom’, ktorý môžu jeho nástupcovia ľahko odložiť alebo popierať; je to dokument de rebus fidei et morum, týkajúci sa záležitostí viery a morálky, a preto nie je náchylný na to, aby ho neskorší pontifik mohol zrušiť” – čo uznal aj “jeho nástupcovia, ktorí vždy, keď vydali nové vydanie misála, starostlivo ho uvádzali úvodom Quo Primum, čím dávali najavo, že prijímajú a osvojujú si to, čo Pius V. kodifikoval a kanonizoval.”
Quo Primum sa uvádza: "V tomto prípade ide o to, aby sme si uvedomili, že sme sa stali prvými:
“Na základe Našej apoštolskej autority udeľujeme a pripúšťame na večné časy, že pri spievaní alebo čítaní omše v ktoromkoľvek kostole sa má odteraz tento misál dodržiavať absolútne, bez akýchkoľvek výčitiek svedomia alebo strachu z postihu, rozsudku alebo odsúdenia a môže sa slobodne a zákonne používať. Ani predstavení, administrátori, kanonici, kapláni a iní svetskí kňazi alebo rehoľníci, nech už sú označovaní akýmkoľvek titulom, nie sú povinní sláviť omšu inak, než ako to nariaďujeme My. Rovnako vyhlasujeme a nariaďujeme, … že tento tento dokument nemožno odvolať ani zmeniť, ale zostáva vždy platný a zachováva si plnú platnosť … Ak by sa však niekto odvážil spáchať takýto čin [t. j. zmeniť Quo Primum], mal by vedieť, že naňho dopadne hnev všemohúceho Boha a blahoslavených apoštolov Petra a Pavla.”