Shutterstock_2440901769-810x500.jpg

Kresťania majú prísnu povinnosť rozvíjať svoje chápanie viery

21
Kultúra života
  • Prirodzený rozum vedie k poznaniu Boha a jeho prirodzenosti.
  • Boh je schopný udeliť ľudstvu zjavenie, ktoré môžeme prijať.
  • Ježiš Kristus je Božím legátom, ktorý založil neomylnú Katolícku cirkev.
  • V dnešnej kríze je dôležité hlbšie pochopiť základy viery a obnoviť teologické porozumenie.

V predchádzajúcom článku na LifeSiteNews Matthew McCusker uviedol teoretickú schému krokov, pomocou ktorých sa dosahuje istota katolíckeho náboženstva: 

Krok 1: Pomocou našich prirodzených rozumových schopností môžeme s istotou spoznať, že Boh existuje, a môžeme získať poznanie, hoci neúplné, o jeho prirodzenosti a vlastnostiach.  Krok 2: Uvažovaním o tom, čo sme zistili o Bohu a jeho prirodzenosti, ako aj o tom, čo nám rozum hovorí o človeku a jeho prirodzenosti, môžeme dospieť k ďalšiemu záveru, že Boh je schopný udeliť ľudstvu zjavenie, ktoré sme schopní rozpoznať a prijať.  Krok 3: Použitím našich prirodzených rozumových schopností aplikovaných na dôkazy o Božom zjavení, a najmä na dôkazy o zázrakoch a proroctvách, môžeme dosiahnuť isté poznanie, že v priebehu storočí sa Boh skutočne zjavil a že toto zjavenie vrcholí v Ježišovi Kristovi, ktorého môžeme identifikovať ako Božieho legáta poslaného Bohom.  4. krok: Keď sme spoznali Ježiša Krista ako Božieho legáta, prijatím jeho učenia dosiahneme isté poznanie, že nielenže je od Boha, ale že je Boh. Okrem toho sa od Neho dozvieme, že založil Cirkev, ktorej odovzdal plnosť svojho Božského zjavenia. Táto Cirkev bude, ako prisľúbil, neomylne odovzdávať tento vklad viery až do konca čias.   Krok 5:  Pri skúmaní tvrdení cirkví zistíme, že iba jedna má tie znaky a vlastnosti, ktoré ju identifikujú ako Cirkev založenú Ježišom Kristom. Nadobudneme istotu, že Kristova cirkev je jedna svätá katolícka a apoštolská cirkev, ktorá má za svoju viditeľnú hlavu rímskeho biskupa. Týmto spôsobom preukážeme právo Katolíckej cirkvi navrhovať a vyučovať učenie Božieho zjavenia.    6. krok: Úkonom nadprirodzenej viery dáme intelektuálny súhlas všetkým pravdám, ktoré boli zjavené Bohom a ktoré nám pre našu vieru predkladá učiteľský úrad (magistérium) Katolíckej cirkvi.  

Toto je teoretická schéma dôvodov viery, ako tiež poznamenal: 

[N]e každý prechádza týmto procesom postupne. Mnohí ľudia prijímajú nadprirodzenú čnosť viery v krste ako nemluvňatá a učenie viery priamo od svojich rodičov ako deti a nikdy ju nestratia.  

Každému však môže prospieť hlbšie pochopenie základov viery; a v dnešnej dobe sa stalo ešte nevyhnutnejším.  

V posledných mesiacoch McCusker predkladá argumenty pre “Krok 1,” ktorý možno nazvať Prirodzená teológia – spolu s vysvetlením významu pravej filozofie, ktorej súčasťou je prirodzená teológia:  

Táto séria pokračuje.  

Fundamentálna teológia 

Prirodzená teológia sa od Sakrálnej teológie odlišuje tým, že prvá považuje Boha za poznaného svetlom prirodzeného rozumu, kým druhá ho považuje za poznaného svetlom božského zjavenia. 

Mám teraz v úmysle začať paralelný seriál o prvých etapách Fundamentálnej teológie, najmä o 3. kroku – o dôkazoch božského zjavenia Ježiša Krista.  

Krok 2 – možnosť zjavenia – rieši veľmi špecifické problémy. V predchádzajúcich časoch sa častejšie vyskytovali skeptickí myslitelia, ktorí popierali, že by sa Boh mohol zjaviť ľudstvu; hoci na ich námietky treba odpovedať, nie sú veľmi zaujímavé pre bežného človeka, ktorý považuje za samozrejmé, že všemohúci Boh (ktorého existencia je dokázaná v 1. kroku) je schopný dať sa nám poznať.   

Prečo je táto úloha v dnešnej dobe nevyhnutná 

Niet pochýb o tom, že žijeme v jedinej najhoršej kríze v dejinách Cirkvi. Mnohí z nás majú nepríjemný dojem, že v posledných rokoch pribúdajú odklony a odpadnutia od Cirkvi – a to v nemalej miere práve kvôli kríze.   

Mnohí z týchto ľudí sú na pokraji straty viery a zmiznutia v heréze, schizme alebo apostáze – a teda mimo Cirkvi. A čo je ešte horšie, o ich situácii sa možno ani nedozvieme, kým nie je neskoro. 

Tieto príklady sú čoraz častejšie a čoraz bližšie k nášmu domovu. Spočiatku to mohli byť len “vplyvní ľudia,” potom to mohli byť priatelia priateľov, potom voľné kontakty – ale skôr než neskôr to nevyhnutne budú naši osobní priatelia a rodina – ak nedokážeme niečo urobiť, aby sme to zastavili. 

Nechceme ich ponechať napospas tomu, čo v jednej kázni opísal John-Henry Newman: 

Oh, ten úplný zmätok v mysli, stroskotanie viery a názorov, čiernota a prázdnota, bezútešná skepsa, beznádej, ktorá by bola mojím údelom, zástava vonkajšej temnoty, ktorá príde, keby som sa bál Ho nasledovať! 

Tvárou v tvár všetkým týmto zbehom je nevyhnutné, aby bol každý katolík vybavený tým, čo potrebuje, aby si sám udržal vieru a pomohol ľuďom okolo seba. 

Teologické porozumenie je slabé  

Veľká časť materiálov na internete je zjednodušená, nekvalitná alebo zavádzajúca – rovnako ako rôzne teórie navrhované na vysvetlenie našej situácie. Niektorí chcú schovávať hlavu do piesku a tváriť sa, že výzva, ktorú predstavuje naša súčasná situácia, nie je taká veľká, ako sa môže zdať – a že ju zveličujú tí, ktorí majú “program” proti Františkovi.  

Ak sa s tým možno niektorí uspokoja, mnohí nie.  

Nestačí poznať množstvo jednotlivých detailov o katolíckej viere, dejinách a súčasnej kríze. Nestačí ani vedieť obhájiť sporné doktríny o Panne Márii či sviatostiach proti otrepaným protikatolíckym námietkam.  

Problém je zásadnejší, a preto aj naše teologické uchopenie musí byť zásadnejšie.  

Moderné pokusy dokázať rozumnosť a pravdivosť katolíckeho náboženstva sa riadia iným prístupom  a ich účinnosť je veľmi pochybná. Potrebujeme sa vrátiť k scholastickej, fundamentálnej teológii z obdobia pred náboženskou revolúciou II. vatikánskeho koncilu. 

Ako povedal náš Pán v evanjeliu:  

[N]evypije človek staré, má v súčasnosti myseľ na nové, lebo hovorí: Staré je lepšie. (Lk 5,39) 

To, čo mnohí potrebujú – pre seba a na pomoc druhým – je úplné, systematické pochopenie disciplíny prirodzenej a fundamentálnej teológie – rozčlenené do jednoduchšieho jazyka a pojmov, než bolo aktuálne pred tým, než bola na II. vatikánskom koncile v podstate opustená a rozšírená viac, než bola. 

Toto je povinnosť pre všetkých, ale najmä pre vzdelanejších 

Dom Eugene Boylan vo svojom klasickom diele Tento obrovský milenec lamentoval, že jediný čas, keď budú laici čítať teológiu, bude “z hľadiska apologetického argumentu, než z hľadiska dogmatického základu pravej zbožnosti.” Ani to však dnes neplatí.  

Existuje mnoho ľudí, ktorí sú vysokopostavení vo svojich odboroch, a predsa ich chápanie viery nie je o nič sofistikovanejšie ako chápanie absolventa strednej školy – ak vôbec.   

Náš Pán nám povedal, že sa musíme stať ako malé deti – ale to tu nie je podstatné.   

Pozrite sa na ľudskú ruku. Keby rástla a vyvíjala sa ako normálne okrem jedného prsta, mysleli by sme si, že ide o vážny problém. Podobne, ak dieťa vyrastie na muža, ale zachová si končatinu dieťaťa, bude oslabené.   

Podobným spôsobom, keď sa človek stáva čoraz vzdelanejším  či už v humanitných, prírodných alebo technických vedách  ale dovolí, aby jeho chápanie katolíckeho náboženstva zostalo na rovnakej úrovni, ako keď vyšiel zo školy, alebo dokonca časom atrofovalo, pravdepodobne sa vystavuje príležitosti k hriechu.  

Príležitosť k hriechu spočíva v tom, že jeho zvýšená odbornosť inde ho privedie k pýche a potom k pokušeniam proti viere – viere, na ktorú sa môže začať pozerať zvrchu ako na zjednodušenú. To je však možné len kvôli zjednodušenému a povrchnému chápaniu, ktoré o nej má – pretože zanedbal, aby sa jeho chápanie rozvíjalo rovnakým tempom ako jeho ostatné vedomosti.   

Na druhej strane, nezaslúži si Boh uctievanie našej inteligencie, ako aj našej vôle? Náš Pán nám povedal, že Boha musíme milovať nielen srdcom, dušou a silou – ale aj rozumom. Teológ Joachim Salaverri hovorí o podriadení našej inteligencie učeniu Cirkvi’ako o “veľkej obeti rozumných jednotlivcov”: nie je správne prinášať Bohu akúkoľvek obetu, ktorá je zvädnutá alebo ochudobnená, ale skôr takú, ktorá je čistá a hodná jeho.  

Z týchto dôvodov je pre Božiu slávu a pre spásu duší nevyhnutné, aby sme obnovili tradíciu scholastickej fundamentálnej teológie a ukázali, že nároky Krista a jeho jedinej, svätej, katolíckej a apoštolskej Cirkvi – Rímskej cirkvi – sú skutočne nespochybniteľné.   

S Božou’pomocou to v tomto seriáli urobíme. 

Ďalšie čítanie:

Pr. Reginald Garrigou-Lagrange OP – O Božom zjavení (2 zväzky)

Pr. Michaele Nicolau SJ – Sacrae Theologiae Summa Vol. IA

Mgr Joseph C. Fenton – Položenie základov

Mgr G. Van Noort – Pravé náboženstvo