V priebehu desaťročí sme všetci mnohokrát počuli túto známu frázu:
I’m spiritual, but not religious.
alebo:
I’m not into organized religion.
Často, keď sú tieto frázy vyslovené, je to v tóne, ktorý naznačuje, že hovoriaci si myslí, že hovorí niečo originálne.
V reakcii na túto tendenciu medzi bývalými kresťanmi, “postkresťanmi” a tými, ktorí nikdy neprijali evanjelium, niektorí sami prijali túto myšlienku ako rétorický argument pre kresťanstvo.
V roku 2012 sa istý mladý evanjelický protestant rozšíril s rapovým videoklipom o tom, ako nenávidí náboženstvo, ako podľa neho “Ježiš prišiel zrušiť náboženstvo”, pretože aj Kristus nenávidel náboženstvo.
Súčasťou tejto rétorickej metódy rozprávania o evanjeliu je predpoklad, že náboženstvo je skutočne zlé, dusivé, vytvorené človekom a zamerané len na vonkajšie veci – a čo je dôležité, že ani kresťanstvo, ani nasledovanie Krista nepredstavuje náboženstvo.
Toto je však veľmi ďaleko od pravdy takmer v každom bode.
Čo je to náboženstvo?
Cicero tvrdí, že slovo náboženstvo pochádza z latinského slova relegere, “venovať starostlivú pozornosť.”Otec Cirkvi z tretieho storočia Lactantius hovorí, že pochádza zo slova religare, “zväzovať.”Ale nech je skutočný pôvod slova akýkoľvek, svätý Tomáš Akvinský definoval náboženstvo ako to, čo “naznačuje vzťah človeka k Bohu.”
Inými slovami, náboženstvo jednoducho označuje všetky naše vzťahy a povinnosti voči Bohu.
Katolícki autori uvažujú o náboženstve ako o “veci” a ako o cnosti. Ako “vec” je to súbor právd, zákonov a skutkov, ktoré tvoria ľudský’kult Boha. Ako cnosť je to zvyk, ktorý každého z nás disponuje k tomu, aby sme si plnili svoje povinnosti voči Bohu – tým, že mu vzdávame česť, úctu a lásku, ktoré mu prináležia.
Malo by byť jasné, že tu nejde o nič sentimentálne, ani o nič, čo by záviselo od emócií, zbožných želaní, intuície a citov hoci sú tieto veci dobré.
Naopak, musíme si ujasniť: náboženstvo je jednoducho faktom života. Popierať to znamená buď nesprávne pochopiť, čo slovo náboženstvo znamená, alebo popierať, že človek má voči Bohu nejaké povinnosti.
Tá druhá myšlienka – že človek nemá voči Bohu žiadne povinnosti – by mala byť smiešna každému, kto uznáva existenciu Boha a jeho činnosť vo svete. Dokonca aj tí, ktorí si myslia, že nasledovanie nášho Pána Ježiša Krista spočíva len v protestantskej myšlienke dôvery v neho ako Spasiteľa, sú stále praktizujúcimi náboženstvom.
Z tohto dôvodu sú rétorické argumenty, ktoré kladú protiklad medzi náboženstvo a nasledovanie Krista, zavádzajúce, pre mnohých mätúce a mali by sme ich opustiť. Problémom, ktorý táto rétorika predpokladá riešiť, nie je náboženstvo samé o sebe, ale falošné náboženstvá a distribúcie alebo zneužívanie pravého náboženstva.
Prirodzené a nadprirodzené náboženstvo
V jeho cykle o prirodzenej teológii (uvedenom tu), Matthew McCusker vysvetľoval, ako je možné, že prirodzený ľudský rozum môže dospieť k istote o existenciu najvyššej bytosti – Boha – a môže dosiahnuť poznanie niekoľkých jeho kľúčových vlastností.
Tento proces sa končí tým, že si uvedomíme, že Boh nielenže existuje, ale že musí existovať: je nevyhnutnou bytosťou, či už existuje niečo iné, alebo nie.
Výsledkom tohto procesu dospievame k poznaniu, že Boh je dobrý a všemohúci a že je stvoriteľom, uchovávateľom a vládcom všetkých stvorení.
Všetko ostatné, čo existuje (vrátane nás), závisí od neho. Naše postavenie stvorení (stvorených bytostí), ktorých existencia v každom okamihu nášho života závisí od Boha, naznačujes, aké sú niektoré naše povinnosti voči nemu.
Takto sme vedení k istote, že Boh nás stvoril, aby sme ho poznali, milovali a slúžili mu na tomto svete.
Toto je základom “prirodzeného náboženstva” – súboru právd, ktoré treba poznať, a skutkov, ktoré treba dodržiavať pri uctievaní Boha.
Nadprirodzené náboženstvo
Proces uvažovania, ktorý nás vedie k prirodzenému náboženstvu, nás zároveň vedie k poznaniu, že Boh je nekonečný, a teda nekonečne nad nami.
Pomocou ľudského rozumu sa môžeme dostať tak ďaleko, ale z toho nevyplýva, že nám môže poskytnúť komplexné poznanie Boha.
Naopak, nekonečnosť a transcendentnosť Boha nás môže viesť k podozreniu, že o ňom existuje mnoho vecí, ktoré nemôžeme dosiahnuť len naším rozumom.
Tejto domnienke zodpovedá možnosť, že Boh sa môže rozhodnúť zjaviť nám pravdy o sebe a povýšiť nás nad poriadok, ktorý je pre nás prirodzený, a usadiť nás vo vyššom, nadprirodzenom poriadku – s príslušným cieľom (alebo cieľom), ktorý tiež prevyšuje našu prirodzenosť.
Ak by naozaj chcel dať človeku božské zjavenie právd nad náš rozum, bol by to základ “nadprirodzeného náboženstva” – označovaného aj ako “pozitívne náboženstvo” alebo “zjavené náboženstvo.”
Ako vieme – a ako uvidíme, ako to v pravý čas vysvetlíme a dokážeme – presne to sa stalo.
Skutočne existuje nadprirodzené zjavenie
Počas toho si v krátkosti priblížme, čo sa v dejinách ľudstva stalo.
Boh nám skutočne zjavil pravdy, ktoré by náš prirodzený rozum bez pomoci nikdy nemohol dosiahnuť, vrátane trojjedinej Božej prirodzenosti, vtelenia druhej osoby tejto Svätej Trojice, vykúpenia, ktoré pre nás dosiahol, a súdu, ktorému nás v pravý čas podrobí (spolu s rôznymi inými pravdami).
Zjavil nám aj prirodzené pravdy, ktoré by rozum mohol dosiahnuť aj bez zjavenia, ale možno by sa o to usiloval.
Boh nám však nezjavil len pravdy. Vskutku nás tiež povýšil do nadprirodzeného poriadku existencie a nariadil nám smerovať k nadprirodzenej odmene – totiž k prijatiu za synov v samotnom Synovi a k blaženej večnosti blaženého videnia a života Trojjediného Boha.
Keď ide o takéto božsky zjavené pravdy, súhlasíme s nimi na základe autority všepravdivého Boha, ktorý nemôže oklamať ani byť oklamaný.
Tento súhlas je istý, neochvejný a neodvolateľný – pretože sa zakladá na tom, čo zvrchovane dobrý a pravdivý Boh zjavil ako také.
Tento súhlas je to, čo sa myslí pod pojmom “viera,” ktorú by sme mohli nazvať obetou alebo génom intelektu – nie preto, že by bol intelekt pri takomto súhlase zničený alebo ponížený, ale preto, že je podriadený Bohu spôsobom, ktorý je správny a náležitý a v súlade so samotným rozumom.
Práve vo viere, v tomto obetovaní či poklonení sa intelektu, sa ľudský rozum povznáša a zdokonaľuje.
Záver: Úloha fundamentálnej teológie
Jedným z cieľov fundamentálnej teológieje ukázať, že Boh môže a urobil pre ľudstvo nadprirodzené zjavenie, a ukázať, kde možno nájsť nadprirodzené náboženstvo.
Keď sa vrátime k spoločným frázam uvedeným na začiatku, vidíme, že kým prirodzené náboženstvo mohlo byť viac či menej neorganizované a vnútorné, nadprirodzené alebo zjavené náboženstvo bude tak organizované, ako to chce Boh.
Mali by sme sa vystríhať toho, aby sme na základe svojich súkromných svetiel vyhlasovali, aké náboženstvo by podľa nás Boh chcel alebo nechcel dať ľudstvu. Naopak, sme povinní hľadať to, čo skutočne ustanovil vo svete, a podriadiť sa tomu.
Pracovné zisťovanie, či Boh skutočne ustanovil takéto zjavené náboženstvo, a podriadenie sa mu, ak áno, sú dve mimoriadne dôležité úlohy v živote každého člena ľudského rodu aj keď to, čo nájdeme, nemusí byť v súlade s našimi vlastnými preferenciami, vkusom alebo očakávaniami.
Toto je dôvod, prečo skúmame a vysvetľujeme argumenty fundamentálnej teológie: aby sme čitateľom umožnili pochopiť, ako je možné s istotou vedieť, že tvrdenia Rímskokatolíckej cirkvi sú nespochybniteľné; a že katolícke náboženstvo je skutočne náboženstvom nášho Pána Ježiša Krista.
Táto séria čerpá z klasických diel fundamentálnej teológie a apologetiky a vysvetľuje pojmy jednoduchým spôsobom. Tento článok bol inšpirovaný príslušnou kapitolou v knihe Mgr Glenn’Apologetika.
Fundamentálna teológia jednoducho (pokračovanie)
Kresťania majú prísnu povinnosť rozvíjať svoje chápanie viery
Pozrite si tiež: Kresťania majú prísnu povinnosť rozvíjať svoje chápanie viery:
Prirodzená teológia jednoducho (priebežne)
Boh existuje. Je však jeho existencia samozrejmá?"
Dá sa existencia Boha dokázať?
Božiu’existenciu možno spoznať svetlom prirodzeného rozumu
Bez Boha nemôže existovať nič iné
Stvorené bytosti nemôžu byť zdrojom stvorenia. Môže ním byť iba Boh
Katolícka cirkev učí, že ľudia môžu poznať existenciu Boha iba prostredníctvom rozumu
Filozofie nemôžu’riešiť problémy človeka. Dokáže to len pravá filozofia
Nietzsche a Kant vás’neprivedú k pravde. Scholastická filozofia áno