Pápež František pri podpise spoločného vyhlásenia s veľkým moslimským imámom Indonézie vyzval na medzináboženskú “jednotu a harmóniu” a zároveň varoval pred “dehumanizáciou a klimatickými zmenami.”
Pápež František sa počas svojho posledného celého dňa v Indonézii, ktorý bol súčasťou jeho ázijskej cesty, pripojil k veľkému imámovi Nasaruddinovi Umarovi a zúčastnil sa na stretnutí, ktoré bolo označené za vrchol jeho pobytu v krajine - medzináboženskom stretnutí v mešite Istiqlal v Jakarte’a spoločnom podpise dokumentu s imámom Umarom.
Deklarácia vyzývala na spoločný postup náboženských predstaviteľov pri riešení “dvoch vážnych kríz: dehumanizácie a klimatických zmien.”
Od tunela k stanu
Osemdesiatosemročný pápež najprv navštívil známy “Tunel priateľstva,” ktorý spája mešitu s katolíckou katedrálou Nanebovzatia Panny Márie. Tento tunel, sponzorovaný vládou, prevzal kľúčovú úlohu pri osvetľovaní vzťahov medzi moslimami a katolíkmi v krajine.
Indonézia je z 87 percent moslimská a z 3 percent katolícka, ale až do nedávnej doby medzi nimi vládli zväčša pokojné vzťahy a v spoločnosti je veľmi rozšírená koncepcia spolužitia a harmónie.
Čítajte: Pápež František vynecháva znamenie kríža, aby udelil požehnanie ‘platné pre všetky náboženstvá’
František zablahoželal všetkým prítomným k zachovaniu tunela ako “miestom dialógu a stretnutia,”a dodal, že “rôzne náboženské tradície majú svoju úlohu v tom, aby pomohli každému prejsť tunelom života s očami obrátenými k svetlu.”
Jeho hlavný príhovor prišiel o niekoľko minút neskôr, keď sedel vedľa Umara v stane priľahlom k mešite. Po vypočutí úryvkov spievaných z Koránu a čítaní z evanjelia Umar pápeža srdečne privítal.
Podčiarkol, že mešita je islamským miestom uctievania, ale aj “veľkým domovom pre ľudstvo,”Umar povedal, že “každý je vítaný, aby prostredníctvom tejto mešity hľadal dobro ľudstva.”
‘Pozrite sa hlboko’ a ‘zachovajte putá’
Témy náboženskej tolerancie, harmónie a pokojného spolunažívania dominovali už počas pápežových dní v Indonézii, počas ktorých sa stretol s politickými a náboženskými predstaviteľmi na viacerých verejných i súkromných stretnutiach.
František v týchto témach pokračoval aj počas vlastného príhovoru k zhromaždeným náboženským predstaviteľom a imámovi Umarovi.
Citujúc z Evanjelia Gaudium povedal, že tunel spájajúci obe budovy umožňuje “nájsť a zdieľať ‘mystiku’ spoločného života, miešania a stretávania.”
Podporujem vás, aby ste pokračovali na tejto ceste, aby sme všetci spoločne, každý pestujúc svoju vlastnú spiritualitu a praktizujúc svoje náboženstvo, mohli kráčať v hľadaní Boha a prispievať k budovaniu otvorených spoločností, založených na vzájomnej úcte a láske, schopných chrániť sa pred rigiditou, fundamentalizmom a extrémizmom, ktoré sú vždy nebezpečné a nikdy nie ospravedlniteľné.
Využijúc tunel ako platformu na zdôraznenie náboženských väzieb, ktoré chcel opätovne zdôrazniť, František odporučil moslimom a katolíkom, aby sa “pozreli hlboko” do svojho vnútra, aby “zachovali putá medzi vami.”
Komentoval, že príslušné budovy poskytujú miesta pre bohoslužby, ale v tuneli sa moslimovia a katolíci môžu stretávať a vymieňať si názory: “V mešite aj v katedrále sú priestory, ktoré sú dobre vymedzené a navštevované ich príslušnými veriacimi, ale pod zemou v tuneli sa tí istí ľudia môžu stretávať a stretávať sa s’náboženskými perspektívami.”
Zjednocujúcou spoločnou témou, povedal František, je “jeden koreň, ktorý je spoločný všetkým náboženským cíteniam: snaha o stretnutie s božským, túžba po nekonečne, ktorú Všemohúci vložil do našich sŕdc, hľadanie väčšej radosti a života silnejšieho ako akýkoľvek druh smrti, ktorý oživuje cestu nášho života a podnecuje nás vyjsť zo seba samých, aby sme sa stretli s Bohom.”
Takisto vyzval pokračovať v budovaní vzťahov medzi vierovyznaniami. František najprv uviedol, že medzináboženský dialóg neznamená len “hľadanie spoločného základu … bez ohľadu na cenu,” pretože to “môže skončiť rozdelením, pretože doktríny a dogmy každej náboženskej skúsenosti sú odlišné.”
Naopak, vyzval “vytvárať spojenie uprostred rozmanitosti, pestovať putá priateľstva, starostlivosti a vzájomnosti.”Týmto spôsobom, poznamenal pápež, by sa ľudia mohli učiť “z náboženskej tradície iných,” a zjednotiť sa v “úsilí o rovnaké ciele: obranu ľudskej dôstojnosti, boj proti chudobe a podporu mieru.”
JAKARTA: Po podpísaní spoločného vyhlásenia v indonézskej mešite Istiqlal’sa #PápežFrantišek hovoril o vytváraní medzináboženských väzieb, najmä medzi islamom & katolicizmom, pričom vyzval k spojeniu uprostred rozmanitosti & zaviazať sa spoločne hľadať pravdu, učiť sa od… pic.twitter.com/I0Tf5qRWoM
— Michael Haynes 🇻🇦 (@MLJHaynes) 5. septembra 2024
“Jednota sa rodí z osobných priateľských väzieb, ako aj zo vzájomného rešpektu a obrany myšlienok iných a ich posvätných priestorov,” povedal František.
Istiqlalská deklarácia
Vyvrcholením podujatia bolo spoločné podpísanie Spoločnej deklarácie Istiqlal 2024, “Podpora náboženskej harmónie v záujme ľudstva.”
Keďže je kratšia ako kontroverzná abú Zabí 2019 deklarácia o ľudskom bratstve, text Istiqlal opakuje jej kľúčové prvky.
Textu sa venuje pozornosť “dehumanizácii a klimatickým zmenám,” začína konštatovaním, že “náboženstvo je často inštrumentalizované” pri podporovaní násilia a vojny. Pokiaľ ide o klimatické zmeny, text potvrdzuje, že “ľudské vykorisťovanie stvorenstva, nášho spoločného domova, prispelo k zmene klímy, čo vedie k rôznym ničivým dôsledkom, ako sú prírodné katastrofy, globálne otepľovanie a nepredvídateľné výkyvy počasia. Táto pretrvávajúca environmentálna kríza sa stala prekážkou harmonického spolužitia národov.”
V dôsledku toho Istiqlalská deklarácia vyzýva náboženských vodcov, aby “spolupracovali pri riešení uvedených kríz.”
“Keďže existuje jedna globálna ľudská rodina, medzináboženský dialóg by mal byť uznaný ako účinný nástroj na riešenie miestnych, regionálnych a medzinárodných konfliktov, najmä tých, ktoré sú podnecované zneužívaním náboženstva,” dodáva sa v texte.
Pápež povedal, že “pridržiavaním sa spoločnej deklarácie preberáme zodpovednosť za riešenie vážnych a niekedy dramatických kríz, ktoré ohrozujú budúcnosť ľudstva, ako sú vojny a konflikty, ktoré sú, žiaľ, niekedy spôsobené manipuláciou náboženstva, a environmentálna kríza, ktorá je prekážkou rastu a spolužitia národov.”
Udržiavanie náboženskej harmónie v Indonézii je pozoruhodné vzhľadom na jej moslimskú prevahu obyvateľstva. Pápež František z medzináboženského dialógu dôsledne robí kľúčový prvok svojho pontifikátu.
Pápež František svojím dokumentom z Abú Zabí o ľudskom bratstve (2019) a encyklikou Fratelli Tutti (2020) upevnil charakteristický znak svojho pápežského pôsobenia – a to formu “bratstva” a “jednoty”, ktorá sa javila ako oddelená od katolíckej viery. Text z Abú Zabí bol tiež opísaný akoby “prevracal učenie evanjelia” svojou podporou rovnosti náboženstiev vo forme “bratstva.”Podobne, Fratelliho Tutti odsúdil arcibiskup Carlo Maria Viganò ako propagujúceho “rúhavú” formu bratstva bez Boha, ako aj “náboženský indiferentizmus.”
Táto téma ľudského bratstva sa zdá byť obnovená v texte Istiqlal, pričom František a imám Umar spolupracujú v spoločnom úsilí o bratstvo.
Súhrnnú analýzu Františkovej’ návštevy v Indonézii poskytol prekladateľ v priamom prenose ranných udalostí na Vatican News:
Vyzvania budú určite vždy, na oboch stranách budú vždy ľudia, ktorí sa neviažu na koncept náboženského pluralizmu. Každá spoločnosť má aj svojich konzervatívcov a radikálov, ale to, čo tu máme a čo sme doteraz videli pri tejto návšteve pápeža Františka, je skutočne krajina, ktorá sa snaží podporovať náboženský pluralizmus, spolužitie a harmóniu.