Kardinál Joseph Zen opätovne kritizoval synodu o synodalite a povedal, že pápež František využíva synody v snahe “zmeniť cirkevné’doktríny alebo disciplíny.”
V nedávnom článku publikovanom vo viacerých jazykoch hongkonský emeritný kardinál Zen opäť ostro kritizoval nedávno skončenú synodu o synodalite. V spoločnosti viacerých hlasných prelátov Zen dôsledne kritizoval synodu - ktorá trvala od jesene 2021 do 27. októbra 2024.
“Nazývať túto synodu o synodalite synodou biskupov je nesprávne pomenovanie,”napísal Zen a zopakoval tak názor, ktorý on a mnohí ďalší vyslovili v posledných rokoch. Vďaka priamemu zásahu pápeža Františka’ sa na synode objavila novinka v podobe účasti laikov a žien ako hlasujúcich, čím sa synoda odklonila od pôvodného výrazu “synoda biskupov,” ako ho načrtol pápež Pavol VI.
NEW: @CardJosephZen o synode & @Pontifex:
Zo “synod”, ktoré sa konali pod #PápežFrantišek, môžeme vidieť, že chce zakaždým zmeniť cirkevné’doktríny alebo disciplíny, namiesto toho, aby diskutoval o tom, ako tieto doktríny a disciplíny chrániť.https://t.co/YLAE7ax81c pic.twitter.com/guKT4InXbF— Michael Haynes 🇻🇦 (@MLJHaynes) 10. novembra 2024
Zen poznamenal, že pápež môže “zvolať akúkoľvek formu poradných stretnutí,” ale pri tomto štýle stretnutia nemôže tvrdiť, že zostáva synodou biskupov. “Použil názov ‘synoda,’” napísal Zen, “aby nahradil ‘synodu biskupov’ hybridným druhom stretnutia.”
Františkov’ pontifikát bol po celý čas poznačený viacerými synodami, z ktorých mnohé boli kontroverzné: synoda o rodine, synoda o Amazonke, synoda o synodalite. Zen potvrdil, že takéto udalosti sú súčasťou plánu na revíziu učenia Cirkvi’
.Z ‘synod’, ktoré sa konali za pápeža Františka, vidíme, že chce zakaždým zmeniť cirkevné’učenie alebo disciplínu, namiesto toho, aby diskutoval o tom, ako toto učenie a disciplínu chrániť.
Hongkonský kardinál poukázal na viaceré Františkove’ predchádzajúce synody a načrtol, ako sú dôkazom tvrdenia, že František využíva stretnutia na zmenu cirkevného učenia:
Synodu o rodine (2004-2005) využil na to, aby sa pokúsil rozvedeným a znovu zosobášeným katolíkom umožniť prijímať sväté prijímanie. Synodu o Amazonke chcel využiť na zavedenie “svätenia vysokopostavených ženatých laikov (viri probati) za kňazov. A pre synodu tentoraz z dvoch vedúcich osobností, ktoré vymenoval, a z dokumentov vydaných sekretariátom vidíme, že má aj širšie ciele: zmeniť hierarchický systém Cirkvi (nahradiť ho demokratickou skupinou pokrstených); ustanoviť diakonky (otvoriť cestu kňazkám); zrušiť kňazský celibát; a zmeniť tradičnú náuku o “sexuálnej” etike (počnúc požehnaním homosexuálnych párov).
Druhé zasadnutie Synody o synodalite’bolo kritizované aktivistami za ženské svätenie, že táto téma nebola oficiálne súčasťou diskusie. Bola – spolu s množstvom ďalších kontroverznejších otázok presunutá do 10 rôznych študijných skupín, ktoré sa zrodili na zasadnutí Synody’2023. Za to bola synoda kritizovaná liberálmi, že nič nedosiahla.
Zen s poukazom na to a ďalšie neúspechy synody pri získavaní verejnej podpory medzi katolíkmi pre svoje úsilie napísal, že “ich program zlyhal.”
Studijné skupiny Synody’slúžili na predĺženie problematických otázok Synody, napísal Zen, a zároveň nezašli dostatočne ďaleko, aby uspokojili “radikálov.”
Synodalita ako identita a budúcnosť Cirkvi’
Členovia synody opakovane zdôrazňovali potrebu odklonu od “pyrimidálneho” štýlu vedenia Cirkvi smerom k “synodálnemu”, pričom budúcnosť Cirkvi’predstavovali ako neoddeliteľne spojenú so synodálnosťou. Veľa debát sa počas synody viedlo aj o návrhu, aby biskupské konferencie mali doktrinálnu autoritu. Zazneli aj výzvy, aby rady na rôznych úrovniach národnej cirkvi boli povinné, čím by sa presadil “synodálny” štýl preneseného výkonu moci.
Čítajte: Záverečný text synody vyzýva na pokračovanie ‘procesu’ so synodálnym ‘počúvaním’ a dialógom
Vzhľadom na to a na otvorené otázky záverečného dokumentu synody’, Zen varoval pred nebezpečenstvom, že by sa Katolícka cirkev mohla podobať protestantskému štýlu:
Neznamená to, že Katolícka cirkev sa stane rovnakou ako Anglikánska cirkev? Už nebudeme jedinou, katolíckou a apoštolskou Cirkvou? Ani svätou Cirkvou, pretože už nebude existovať spoľahlivé etické učenie, ktoré by viedlo veriacich k rozlišovaniu dobra od zla.
“Budúcnosť zostáva veľmi premenlivá,” vyjadril sa na základe posúdenia záverečného dokumentu.
ČÍTAŤ: Kardinál Zen varuje, že synoda má za cieľ ‘zvrhnúť’ cirkevnú’hierarchiu pre ‘demokratický systém’
Jedným z hlavných problémov, na ktoré Zen v súvislosti so synodou o synodalite upozornil, je, že hoci sa skončila, v skutočnosti neprestala pracovať. František urobil aj významné rozhodnutie akceptovať dokument synody’a urobiť ho vlastným, bez toho, aby sám napísal apoštolskú exhortáciu.
Zen sa však na to spýtal a vyslovil niekoľko obáv, ktoré má v súvislosti so synodou – tým, že je zmesou biskupov a laikov a kto presne je zodpovedný za jej obsah:
Aká je hodnota tohto synodálneho záveru? Kto napísal návrh tohto dokumentu? Je to skupina zvolená plenárnym zhromaždením synody, ktorá ich môže skutočne zastupovať? Budú mať členovia plenárneho zhromaždenia dostatok času na preštudovanie tohto dokumentu? Kto sa zaoberá “pozmeňujúcimi návrhmi”, ktoré navrhujú členovia plenárneho zhromaždenia? Boli jednotlivé pozmeňujúce a doplňujúce návrhy prerokované a odhlasované všetkými členmi? Štúdium dokumentu a diskusia o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch sú zložité operácie. Takýto dlhý dokument sa nedá vážne pripraviť v rýchlosti. Opätovne sa pýtam: Ako môže byť pápež plne zodpovedný za takýto záverečný dokument?
Podľa sekretariátu synody kardináli Jean-Calude Holleirhc a Mario Grech dohliadali na komisiu, ktorá mala na starosti zostavenie správy. Sekretariát sa však snažil povedať, že komisia pre vypracovanie návrhu len zhromažďovala rôzne správy z malých tabuliek od členov synody a sama nepísala žiadny nový obsah.
Čítajte: Tu’je, kto bude dohliadať na vypracovanie návrhu záverečnej správy Synody o synodalite’
V poslednom týždni boli následne vykonané zmeny – vrátane vloženie otvorenej otázky diakoniek – a text schválený pasážou v spoločnom hlasovaní.
Zen naznačil, že za obsah záverečnej správy synody je v konečnom dôsledku zodpovedný sám František’a bagatelizoval tvrdenie, že ide o “konšpiračnú teóriu.”
“Každý vie, že pápež verí v ‘proces’ (čas je väčší ako priestor),” napísal. “Čo sa nepodarilo dosiahnuť na tomto zhromaždení, možno dosiahnuť v procese, ktorý sa začína teraz. Synoda sa skončila, ale synodálna Cirkev sa začína teraz! Musíme v nej žiť!"”
Zenove’záverečné myšlienky skutočne podporujú aj samotní organizátori synody. Pri vydávaní záverečnej správy kardináli Hollerich a Grech povedali, že hoci sa podujatie skončilo, synoda bude pokračovať, keďže proces “zahŕňa fázu implementácie.”
Synodálne študijné skupiny majú podať správu v júni 2025, zostáva ešte zistiť, akým spôsobom bude synoda realizovať rýchle zmeny. Avšak na príklade Fiducia Supplicans jednostranne zavádzajúcej témy prerokované Synodou – hoci konajúcej mimo Synody – takýto krok nemožno v budúcnosti vylúčiť.