GettyImages-2196594086-810x500.jpg

JD Vance obhajuje tradičné katolícke učenie o prisťahovalectve, čo vyvolalo pobúrenie ľavičiarov

41
Kultúra života

Viceprezident J. D. Vance obhajoval tradičné katolícke učenie o starostlivosti o vlastnú rodinu a krajinu pred zahraničnými prisťahovalcami, čo vyvolalo ľavicové pobúrenie a diskusiu na internete.

V rozhovore pre Fox News Vance a moderátor Sean Hannity diskutovali o tom, že ľavicoví politickí odborníci a vplyvní ľudia sa zrejme viac zaujímajú o nelegálnych prisťahovalcov ako o svojich spoluobčanov, ktorých zavraždili alebo znásilnili nelegálni prisťahovalci.

“V mysliach krajnej ľavice v tejto krajine je niečo veľmi pomätené, naozaj si myslím, že cítia väčší súcit s nelegálnymi cudzincami, ktorí nemajú právo byť v tejto krajine, ako so svojimi spoluobčanmi, ” povedal Vance.

“Ako americký líder, ale aj len ako americký občan, váš súcit patrí predovšetkým vašim spoluobčanom.”

“To neznamená, že nenávidíte ľudí spoza svojich hraníc, ale existuje taká stará škola – a myslím si, že je to ”veľmi kresťanská koncepcia, mimochodom – milujete svoju rodinu a potom milujete blížneho a potom milujete svoju komunitu a potom milujete svojich spoluobčanov vo svojej vlastnej krajine a až potom sa môžete zamerať a uprednostniť zvyšok sveta,” vysvetlil.

“Mnohí z krajnej ľavice to úplne obrátili, zdá sa, že nenávidia občanov vlastnej krajiny a viac im záleží na ľuďoch za jej hranicami. To nie je spôsob, ako riadiť spoločnosť.”

Vanceove’komentáre sa stali virálnymi na X a vyvolali teologickú diskusiu. Mnohí ľavicoví a “progresívni” laici a “teológovia” zatlačili Vancea za údajné skresľovanie kresťanského učenia, pretože tvrdí, že sme povolaní milovať všetkých rovnako. Medzi kritikmi Vancea bol aj známy heterodoxný LGBT aktivista páter James Martin.

Vance obhajoval svoje výroky o poradí lásky a povinností, keď povedal:

Postačí si vygoogliť “ordo amoris.” Okrem toho myšlienka, že neexistuje’hierarchia povinností, porušuje základný zdravý rozum. Naozaj si Rory myslí, že jeho morálne povinnosti voči vlastným deťom sú rovnaké ako povinnosti voči cudziemu človeku, ktorý žije tisíce kilometrov ďaleko? Myslí si to niekto?"

Ortodoxní katolícki teológovia a filozofi sa ozvali, aby obhájili Vanceove’výroky ako zhrnutie tradičného katolíckeho učenia.

“Je to kresťanský pojem nazývaný ‘ordo caritatis,’ poriadok lásky,” profesor teológie na univerzite v Steubenville Michael Sirilla písal. “Svätý Augustín a svätý Tomáš Akvinský ho vyjadrujú výstižne a Vance ho tu obratne zhrnul.”

Profesor filozofie Edward Feser sa tiež zastal Vancea a písal: “Správny názor (spoločný Konfuciovi, Aristotelovi, Akvinskému a zdravému rozumu ľudstva vôbec) je, že naša spoločenská prirodzenosť a z nej vyplývajúce povinnosti sa prejavujú predovšetkým v rodine, potom v miestnych spoločenstvách, potom v národe ako celku a až potom v našom vzťahu k ľudstvu vôbec.”

Na obranu Vancea’prišli aj mnohí konzervatívni protestanti.

“JD Vance má, samozrejme, pravdu, pokiaľ ide o správne usporiadanie lásky,” kalvínsky vplyvná Allie Beth Stuckey písala. “Ak dovolíte cudziemu človeku, aby vo vašom dome spával v posteliach vašich detí’a jedol ich jedlo, nerobí to z vás dobrého človeka, ale zlého rodiča.”

Evanjelická profesorka a spisovateľka Nancy Pearceyová tiež súhlasila s Vanceom a citovala svätého Augustína a významného anglikánskeho spisovateľa a teológa C. S. Lewisa, ktorý túto myšlienku zopakoval vo svojej knihe Zrušenie človeka.

“Podľa Lewisa (a pred ním Augustína) musíme milovať veci v takej miere, v akej by mali byť milované: je zlé milovať niečo príliš málo, ale je tiež zlé milovať niečo príliš veľa. Medzi vecami, ktoré milujeme, si musíme stanoviť prioritu,” napísal Pearcey.

“Najdôležitejšia pre kresťana je láska k Bohu, hneď za ňou nasleduje láska k rodine. Existuje niečo ako sústredný kruh lásky vyžarujúci z každej osoby, pričom najvnútornejšie kruhy si zaslúžia našu najväčšiu pozornosť.”

Sv. Tomáš Akvinský, známy ako univerzálny lekár Katolíckej cirkvi, učí o tomto poriadku lásky vo svojej Summa Theologiae, kde uvádza, že “vo veciach týkajúcich sa prírody by sme mali najviac milovať svojich príbuzných, vo veciach týkajúcich sa vzťahov medzi občanmi by sme mali uprednostňovať svojich spoluobčanov a na bojisku svojich spolubojovníkov.” (Summa Theologiae II, II, otázka 26)

JD Vance vs. USCCB a o. Martin

Vance sa nedávno dostal do konfliktu s USCCB v otázke imigračnej politiky po tom, čo biskupská konferencia označila plán Trumpovej administratívy’v oblasti imigrácie za “hlboko znepokojujúci”

Vance sa do biskupov USCB pustil a vyhlásil: “USA”sa v otázke imigrácie”chystajú na to, že budú mať v úmysle otvoriť hranice. Konferencia katolíckych biskupov sa musí skutočne trochu pozrieť do zrkadla a uvedomiť si, že keď dostanú viac ako 100 miliónov dolárov na pomoc pri presídľovaní nelegálnych prisťahovalcov, či sa obávajú humanitárnych problémov, alebo sa v skutočnosti obávajú o svoje zisky?" ”

Vance pokračoval poznámkou, že “ak U. S.Konferencia katolíckych biskupov USA obáva humanitárnych nákladov na presadzovanie imigrácie, nech hovoria o deťoch, ktoré sa stali obeťami sexuálneho obchodovania kvôli široko otvoreným hraniciam Joea Bidena; nech hovoria o ľuďoch ako Laken Riley, ktorí boli brutálne zavraždení [nelegálnym imigrantom].” 

Kanonický právnik páter Gerald Murray nedávno uviedol, prečo sa USCCB a páter Martin v otázke imigrácie mýlia, a vysvetlil, že katolícke učenie skutočne umožňuje krajinám obmedziť imigráciu a deportovať nelegálnych cudzincov s cieľom chrániť vlastných občanov.

ČÍTAJTE: Páter Gerald Murray vyvracia tvrdenia otca Jamesa Martina, USCCB o imigrácii a deportáciách