- Kardinál Schönborn podporuje pápeža Františka v zmene učenia o treste smrti.
- Nové učenie pápeža Františka je v rozpore s tradičným učením Cirkvi.
- Niektorí katolícki profesori varujú pred doktrinálnym omylom pápeža Františka.
- Existuje obava, že zmena náuky môže viesť k ďalším odchýlkam v doktríne.
Kardinál Christoph Schönborn s láskou spomína, ako pomáhal pápežovi Františkovi zmeniť katechézu o treste smrti.
V rozhovore pre rakúske noviny Die Presse v súvislosti s pápežovou smrťou Schönborn povedal: “Mal som s ním (Františkom) niekoľko stretnutí v súvislosti s trestom smrti.”
“Išlo o Katechizmus,” povedal kardinál. “Išlo o želanie, ktoré napokon zodpovedalo aj želaniu pápeža Jána Pavla II. aby Katechizmus hovoril jasné slovo proti trestu smrti.”
“V tom čase (Jána Pavla II.) bol odpor v Cirkvi ešte príliš veľký. Aj pápež František vo svojom prejave pri príležitosti 25. výročia vydania Katechizmu povedal veľmi jasné slovo o vývoji náuky, že vývoj náuky pokračuje.”
Kardinál Schönborn bol editorom Katechizmu Katolíckej cirkvi z roku 1992, vydaného za pontifikátu Jána Pavla II.
V roku 2018 pápež František zmenil Katechizmus Katolíckej cirkvi a označil trest smrti “za neprípustný.”
Táto zmena je v rozpore s tradičným učením Cirkvi, ktoré v niektorých prípadoch vždy podporovalo trest smrti ako platnú a spravodlivú formu trestu.
Katolícki profesori Edward Feser a Joseph Bessette sú autormi knihy z roku 2017 Človek má preliať svoju krv:
PREČÍTAJTE SI: Povolenie trestu smrti je katolícka doktrína a nemožno ju zrušiť: dvaja katolícki profesori
Feser, docent filozofie na Pasadena City College, vtedy pre LifeSiteNews povedal, že nové učenie, “ako mnohé doktrinálne vyhlásenia pápeža Františka’je nejasné.”
“Na jednej strane sa v liste CDF, v ktorom sa oznamuje zmena, tvrdí, že nové učenie ‘nie je v rozpore’ s predchádzajúcim učením. Na druhej strane pápež hovorí, že trest smrti by sa nikdy nemal používať — čo presahuje rámec učenia Jána Pavla II’o tom, že by mal byť ‘veľmi zriedkavý’ — a František toto tvrdenie zdôvodňuje doktrinálnymi dôvodmi, a nie obozretnými dôvodmi, na ktoré sa odvolával Ján Pavol,” povedal.
“Okrem toho pápež František tvrdí, že používanie trestu smrti je v rozpore s ‘nedotknuteľnosťou a dôstojnosťou osoby,’ čo znie, akoby bolo vo svojej podstate v rozpore s prirodzeným právom. Zdá sa teda, že skutočnou podstatou učenia je, že trest smrti je vnútorne nesprávny. Ak pápež hovorí toto, potom je v rozpore s Písmom, tradíciou a všetkými predchádzajúcimi pápežmi, a teda sa dopúšťa doktrinálneho omylu, čo je možné, keď pápeži nehovoria ex-cathedra (z katedry),” dodal.
Církevný historik Roberto de Mattei argumentoval, že “zákonnosť trestu smrti je pravda de fide tenenda, definovaná riadnym a univerzálnym Magistériom Cirkvi, a to konštantným a jednoznačným spôsobom.”
“Kto tvrdí, že trest smrti je sám o sebe zlom, upadá do herézy,” dodal de Mattei.
Okrem toho, Františkovi’ postoj k vývoju doktríny, ktorý Schönborn spomenul v rozhovore, vytkli mnohí katolícki učenci.
Čítajte: Učenci vyjadrujú znepokojenie nad výrokmi pápeža Františka o tom, ako sa vyvíja doktrína
Oxfordský profesor dr. Joseph Shaw naznačil, že jedným z dôvodov, prečo pápež možno navrhol “vývoj” náuky o treste smrti, je to, že sa to “môže zdať najjednoduchšia téma, ktorú možno použiť na to, aby sa presvedčila dôležitá skupina konzervatívnych katolíkov, že náuku Cirkvi”možno zvrátiť.”
“Keď ich o tom presvedčíme, potom sa už nebudú môcť brániť ďalším doktrinálnym zvratom,” povedal.