Untitled-14-810x500.png

Eugenika nezomrela v azylových domoch - žije ďalej v zákonoch o potratoch a eutanázii

27
Kultúra smrti
  • Eugenika je historicky spojená s diskrimináciou a elimináciou zraniteľných jedincov.
  • Moderné potraty na základe diagnóz sú pokračovaním eugenických praktík.
  • Reprodukčné práva často ospravedlňujú neetické rozhodnutia o živote a smrti.
  • Spoločnosť sa musí zamyslieť nad hodnotou každého života, bez ohľadu na postihnutie.

Je zriedkavé, aby sa mainstreamové médiá v dokumentárnom filme chceli konfrontovať s minulou a súčasnou realitou eugeniky, od väznenia ľudí s postihnutím v azylových domoch až po tichú, podzemnú elimináciu celých tried ľudí pod zámienkou reprodukčných práv.” Dvojdielny dokument BBC Four’Eugenika: Eugenika’s Science’s Greatest Scandal je tak mrazivým, povinným pohľadom do nedávnej histórie - a do našej súčasnosti.

Pred niekoľkými rokmi evolučný biológ Richard Dawkins uvažoval, že eugenika by mohla fungovať; hoci tvrdí, že sa mu táto myšlienka v praxi hnusí, v skutočnosti ju už obhajuje. Keď sa ho istá žena v relácii X spýtala, čo má robiť, ak jej pred narodením diagnostikujú Downov syndróm, bez okolkov odpovedal: “Prerušiť ho a skúsiť to znova. Bolo by nemorálne priviesť ho na svet, ak máte na výber." Ako ukazuje film Science’s Greatest Scandal (Najväčší škandál vedy), ktorý si môžete pozrieť na YouTube tu a tu, Dawkinsov názor má dlhý a zákerný rodokmeň.

ČÍTAJTE: Spoločnosti zaoberajúce sa umelým oplodnením boli obvinené zo skríningu detí s nežiaducou genetikou: ‘Toto je zlo’

Dokumentárny film uvádzajú aktivista za práva osôb so zdravotným postihnutím Adam Pearson a novinárka Angela Saini. Ku cti im slúži, že k téme pristúpili s brutálnou úprimnosťou. Sainiová skúmala odkaz známej eugeničky Marie Stopesovej, menovkyne britských ’potratových kliník, a poznamenala, že kontrola pôrodnosti bola propagovaná ako nástroj eugenikov na obmedzenie nežiaducej populácie. Saini bol očividne rozporuplný, mrvil sa, keď jeden z expertov vysvetľoval Stopesovej’ hlboko rasistický svetonázor.

“Ale … ona nás oslobodila,” povedal Saini v jednom momente chabo. Natíska sa nevyslovená otázka: Možno sme “oslobodenie” pochopili veľmi, veľmi zle.

Pearsonová cestovala do Leedsu, aby navštívila obrovský opustený ústav pre duševne chorých so zlovestným názvom “Meanwood Park.”Fotograf a archivár Mark Davies sa stal posadnutý starým sídlom a úbohými nešťastníkmi, ktorí tam boli zavretí, a podelil sa s Pearsonom o príbehy, ktoré znejú ako niečo, čo vyčaroval Edgar Allan Poe.

Zákon o duševnej nedostatočnosti z roku 1913 (ktorý sa kvôli Veľkej vojne začal uplatňovať až v roku 1919) znamenal, že “jednotlivci, ktorí boli považovaní za ‘imbecilov’ na základe intelektu aj morálky”, mohli byť vyčlenení zo spoločnosti a doslova zatvorení. Ohromujúci počet ľudí bol zavretý na celý život, bez akejkoľvek nádeje na prepustenie.

Tieto obrovské ústavy boli miestami temných nočných môr a Davies sa podelil o príbeh jedného vidieckeho úradníka menom Samuel Wormald, ktorý putoval po krajine a hľadal “zvláštnych ľudí” – slepých, hluchých, nemých – kohokoľvek, kto bol považovaný za duševne nedostatočného alebo nedokonalého. Volali ho “lovec krys” a on chytal mužov, ženy a deti – niekedy priamo z ulice – a zatváral ich do niečoho, čo sa podobalo väznici. Keď tento hrozný muž napokon zomrel, do zajatia dal viac ako 2 000 ľudí.

Ak bol človek raz “uväznený,” nebolo možné dostať sa von. Skončiť v Meanwood Parku znamenalo odsedieť si svojvoľne doživotný trest bez možnosti odvolania: ak sa spočíta počet rokov, ktoré si odsedelo 35 najdlhšie väznených osôb, “ktoré nespáchali žiadny iný zločin okrem toho, že boli zdravotne postihnuté, ” celkový súčet predstavuje necelých 2 000 rokov. Jediným zločinom týchto nešťastníkov bolo, že ich zvrátení ľudia ako Wormald, ktorí sa hlásia k ideológii eugeniky, považovali za nenormálnych.

PREČÍTAJTE SI: Režim eutanázie v Kanade’už zabíja zdravotne postihnutých. Bude to ešte horšie

Nešlo len o Meanwood Park. Boli zriadené celé “kolónie” na segregáciu a väznenie tých, ktorých považovali za príliš neinteligentných na to, aby žili s ostatným obyvateľstvom. Po príchode do týchto kolónií sa väzni nemohli naučiť čítať ani písať. Muži a ženy a chlapci a dievčatá boli držaní oddelene, a ak sa zblížili a niekto otehotnel, lekári ich deti násilne potratili a potom sterilizovali – hoci to bolo nezákonné.

Jediným dôvodom, prečo sa povinná sterilizácia’nerozšírila v celej spoločnosti, bol odpor cirkví. Ani to nebolo’tak dávno. Niektorí bývalí väzni, ktorí boli v týchto zariadeniach väznení, ešte žijú a ich rozhovory boli srdcervúce. Ich životy boli považované za bezcenné a boli zatvorení, aby zomreli mimo dohľadu. Teraz sme, samozrejme, azylové domy vymenili za potratové kliniky.

Saini a Pearsonová skúmali aj zakladateľa eugeniky, sira Francisa Galtona. Jeho kariéra vedeckého sadizmu bola odvodená od teórie prirodzeného výberu jeho bratranca Charlesa Darwina’hoci dokument nesprávne tvrdí, že Darwin nevedel, že jeho myšlienky budú použité na také strašné účely, aby ospravedlnil svetského svätca ateizmu establišmentu. V skutočnosti Darwin nielenže vedel, ale aj schvaľoval.

Ako som uviedol vo svojej knihe z roku 2016 Kultúrna vojna, sám Darwin vo svojom diele Pôvod človeka a selekcia vo vzťahu k pohlaviu z roku 1882 napísal:

U divochov sa slabí na tele alebo na duchu čoskoro vylúčia; a tí, ktorí prežijú, obyčajne vykazujú energický zdravotný stav. Na druhej strane my, civilizovaní ľudia, robíme všetko pre to, aby sme tento proces eliminácie zastavili; staviame azyly pre imbecilov, zmrzačených a chorých; zavádzame zákony o chudobe; a naši lekári vyvíjajú maximálne úsilie, aby každému zachránili život do poslednej chvíle. Je dôvod domnievať sa, že očkovanie zachránilo tisíce ľudí, ktorí by predtým kvôli slabej konštitúcii podľahli kiahňam. Takto slabí členovia civilizovaných spoločností rozmnožujú svoj druh. Nikto, kto sa zaoberal chovom domácich zvierat, nepochybuje, že to musí byť pre ľudskú rasu veľmi škodlivé. Je prekvapujúce, ako skoro vedie nedostatok starostlivosti alebo nesprávne zameraná starostlivosť k degenerácii domáceho plemena; ale s výnimkou samotného človeka je sotva niekto taký ignorant, aby dovolil rozmnožovať svoje najhoršie zvieratá.

To, čo Charles Darwin celkom presne opísal, bola kresťanská spoločnosť, ktorá sa venovala starostlivosti o svojich najslabších členov. To, čo odsudzoval, bola skutočnosť, že výsledkom kresťanskej dobročinnosti sa mu zdal byť ľudský rod obsahujúci značný počet chybných a bezcenných ľudských bytostí. Rozdiel medzi takzvanými “civilizovanými ľuďmi” a divochmi sa čoskoro stal ťažko rozlíšiteľným.

Keďže Darwinove”teórie prírodného výberu poskytli údajne definitívny dôkaz, že ľudské bytosti si nie sú v zásade rovné, a preto s nimi netreba zaobchádzať ako s takými, eugenika sa dostala do popredia. Boh pri stvorení ľudských bytostí chyby nerobí, ale prirodzený výber by ich určite urobiť mohol. To znamenalo, že duševne chorí, postihnutí a konštitučne slabí neboli stvorení na Boží obraz. Boli chybnými náhodami prírody, s ktorými treba ako s takými zaobchádzať.

Sir Francis Galton začal pracovať na premene eugeniky na aplikovanú vedu. Ted Byfield’v knihe Dejiny kresťanstva, Na konci sveta, opisuje temné a kruté hnutie, ktoré vzniklo:

Vydaním Galtonovej’knihy Heditárny génius v roku 1869 sa zrodila veda “eugenika” (doslova “dobré narodenie”) a dostala svoje meno. V priebehu dvoch desaťročí sa stala aj “hnutím,” propagujúcim v celom okcidentálnom svete plány na selektívne šľachtenie bielej rasy, potláčanie žltej rasy a likvidáciu čiernej rasy. Medzi bielymi ľuďmi by sa menej hodní nemali rozmnožovať, ba dokonca ani stýkať s vyššími stavmi. Uzavretí do “pracovných táborov” by sa s nimi malo zaobchádzať blahosklonne, ale akékoľvek porušenie eugenického kódexu by prinieslo obvinenie z vlastizrady. Hoci väčšina ľudí mala neprekvapivo pocit, že Galton zašiel akosi príliš ďaleko, jeho obhajcovia vykresľovali všetkých kritikov ako tých, ktorí bránia vedeckému pokroku, rovnako ako sa snažili brániť Galileovi, vyhlásili. Jeho bratranec Charles sa však búrlivo zastával: “Myslím, že som nikdy v živote nečítal nič zaujímavejšie a originálnejšie,” napísal.

Čítajte: Dánsko tajne implantovalo ženám v Grónsku antikoncepčné prostriedky: správa

Dokumentaristi sa nevyhýbajú skutočnosti, že západná spoločnosť opäť zaviedla eugeniku pod rúškom takzvaných “reprodukčných práv".”Adam Pearson poznamenal, že pre dieťa, ktorému diagnostikujú Downov syndróm, je to často rozsudok smrti: “Čo to hovorí o tom, ako zaobchádzame s takýmito ľuďmi? Sme tak ďaleko, ako si myslíme, že sme od starých čias azylových domov a nútenej sterilizácie? ”

Nie sme. V Spojenom kráľovstve výslovná výnimka z 24-týždňového interrupčného limitu umožňovala ľuďom potratiť deti s diagnózou Downovho syndrómu až do narodenia. Žaloba mladej ženy s Downovým syndrómom, ktorá obvinila britský ’potratový režim z inherentného ableizmu, neuspela. Eugenika je stále v mnohých ohľadoch verejnou politikou v celom západnom svete. Najväčší škandál vedy ’alebo aspoň jeden z nich ’ pokračuje.