Kardinál Brandmüller na UK: Ako interpretovať IIVAT?

1,979
Kultúra života

Bratislava 15. októbra (TK KBS) Kardinál Walter Brandmüller, ktorý je od nedele na Slovensku, dnes vystúpil s prednáškou v aule Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Venoval sa téme "Poznámky k interpretácii Druhého vatikánskeho koncilu". 

V zaplnenej aule privítali kardinála Brandmüllera dekan fakulty Mons. Marián Šuráb a prodekanka pre vedeckú činnosť, medzinárodné vzťahy a rozvoj fakulty prof. Emília Hrabovec, ktorá kardinála sprevádza na Slovensku. Medzi prítomnými bol aj apoštolský nuncius na Slovensku Mons. Mario Giordana, bratislavský arcibiskup metropolita Mons. Stanislav Zvolenský, jeho pomocný biskup Mons. Jozef Haľko, ordinár Ozbrojených síl a ozbrojených zborov Mons. František Rábek, rektor UK Karol Mičieta a desiatky záujemcov. 

Kardinál Brandmüller vo svojej prednáške poukázal na to, že Druhý vatikánsky koncil, na rozdiel od viacerých predchádzajúcich koncilov, nemal za cieľ vydávanie nových predpisov, nič neodsudzoval ani definitívnym spôsobom nerozhodoval o vieroučných otázkach. Bol nový typ koncilu - s výrazným pastoračným zameraním. Na druhej strane je však podľa kardinála potrebné si uvedomiť, že tento koncil nebol prelomovým v tom zmysle, že by popieral alebo menil predchádzajúce učenie Cirkvi. 

Druhý vatikánsky koncil sa neodklonil od existujúcej tradície: naopak, nadviazal na ňu. Kardinál Brandmüller zdôraznil, že koncilové dokumenty obsahujú početné odvolávky na koncily z minulosti, na cirkevných otcov a významných teológov predchádzajúcich storočí. "Koncily sú vždy otvorené dopredu, nikdy nie dozadu," vysvetlil kardinál: "koncil nemôže odporovať svojim predchodcom; môže ich doplniť alebo spresniť, ale nikdy nie im odporovať.

Emeritný prezident Pápežského výboru pre historické vedy však poukázal i na to, že v pokoncilovej dobe došlo pod vplyvom relativizmu, synkretizmu a indiferentizmu k mnohým mylným interpretáciám a k prekrúcaniu zmyslu a významu koncilu. Príkladom týchto omylov bola podľa emeritného profesora cirkevných dejín na Augsburskej univerzite tzv. Bolonská škola, ktorá sa viac sústreďovala na "udalosť" koncilu, než na texty koncilových dokumentov. 

Kardinál však doplnil, v niektorých prípadoch dochádzalo aj nepresnému chápaniu samotných dokumentov. Medzi takéto podľa neho patrili napríklad Nostra Aetate (Deklarácia o postoji cirkvi k nekresťanským náboženstvám) či Unitatis redintegratio (dekrét o ekumenizme). Bolo preto potrebné jasným spôsobom vyjadriť, že Katolícka cirkev je Cirkvou Ježiša Krista: pokoncilová interpretácia o tom podľa kardinála odstránila každú pochybnosť. 

V približne polhodinovej živej diskusii po skončení prednášky kardinál odpovedal na otázky týkajúce sa "ducha koncilu", hermeneutiky jeho interpretácie a liturgických aspektov. Jeho oficiálny program sa touto prednáškou na Slovensku skončil. Pricestoval v nedeľu. V pondelok zavítal do Nitry, kde ho prijal kardinál Ján Chryzostom Korec. Dnešné predpoludnie strávil v Bratislave, kde v sprievode profesorky Hrabovec navštívil viaceré pamiatky hlavného mesta, ako napríklad hrad či Katedrálu sv. Martina.