Manželstvo a rozvod. Generálny predstavený jezuitov: "Ježiš musí byť tiež znova interpretovaný"

1,595
Milko Kostovič
Neutral

Neuveriteľné, ale pravdivé. V ôsmej kapitole "Amoris Laetitia," ktorá vyvoláva najviac vášní a kontroverzie, kde sa pápež František "otvára" novým sobášom, zatiaľ čo je predchádzajúci manžel stále nažive, neexistuje žiadna citácia Ježišových slov o manželstve a rozvode, prezentované predovšetkým v 19. kapitole Evanjelia podľa Matúša:     

«Tu k nemu pristúpili farizeji a pokúšali ho: "Smie človek prepustiť svoju manželku z akejkoľvek príčiny?" On odpovedal: „Nečítali ste, že Stvoriteľ ich od počiatku ako muža a ženu stvoril a povedal: "Preto muž opustí otca i matku a pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja v jednom tele? A tak už nie sú dvaja, ale jedno telo. Čo teda Boh spojil, nech človek nerozlučuje.“ Povedali mu: „Prečo potom Mojžiš rozkázal dať priepustný list a prepustiť?“ Odpovedal im: „Mojžiš vám pre tvrdosť vášho srdca dovolil prepustiť vaše manželky; ale od počiatku to nebolo tak. A hovorím vám: Každý, kto prepustí svoju manželku pre iné ako pre smilstvo a vezme si inú, cudzoloží.“ »

Je to udivujúce opomenutie. Nápadné sú tiež dva momenty mlčania Františka na rovnakú otázku. 

Prvé bolo 4. októbra 2015. Bolo to v nedeľu na začiatku druhej a záverečnej sekcie synody o rodine. A v ten istý deň sa vo všetkých katolíckych kostoloch latinského obradu, pri omši, čítala pasáž z Evanjelia podľa Marka (10:2-9), podobná tej z Matúša 19:2-12.   

Pri modlitbe Anjela Pána sa pápež vyhol akémukoľvek odkazu na túto pasáž evanjelia, a to napriek jej mimoriadnym súvislostiam s otázkami prejednávanými na synode. 

A rovnaká vec sa udiala vlani 12. februára s inou podobnou pasážou z Matúšovho evanjelia (5: 11-12), čítaného počas omši vo všetkých kostoloch. Aj tentoraz sa pri modlitbe Anjela Pána František vyhol citovaniu a komentovaniu týchto skutočností.

Prečo pápež tak neústupne mlčí o Ježišových slovách, ktoré su tak jednoznačné?

Jedna stopa smerom k odpovedi je v rozhovore, ktorý poskytol nový generálny predstavený Spoločnosti Ježišovej, Venezuelčan Arturo Sosa Abascal, blízka osoba Jorgeho Maria Bergoglia, švajčiarskemu vatikanistovi Giuseppemu Rusconi pre blog Rossoporpora a pre "Giornale del Popolo".

Tu sú najviac relevantné pasáže pre daný prípad. Akýkoľvek komentár by bol zbytočný.

*

Otázka: Kardinál Gerhard L. Műller, prefekt Kongregácie pre náuku viery, povedal, že Ježišove slová sú v otázke manželstva veľmi jasné a "žiadna moc na nebi i na zemi, ani anjel, ani pápež, ani Rada či zákon biskupov nemá právo ich modifikovať." 

Odpoveď: Takže tam by muselo byť potom veľa úvah o tom, čo Ježiš v skutočnosti povedal. V tej dobe nemal nikto záznamník, aby zapísal jeho slová. Čo vieme je, že Ježišove slová musia byť uvedené do kontextu, oni sú vyjadrené v jazyku, v určitom prostredí, sú adresované niekomu konkrétnemu. 

Otázka: Ale ak všetky Ježisove slová musia byť preskúmané a vrátené späť do ich historického kontextu, potom nemajú absolútnu hodnotu.

Odpoveď: Za posledné storočie sa v Cirkvi objavilo množstvo štúdií, ktoré sa snažia pochopiť, čo chcel Ježiš presne povedať... To nie je relativizmus, ale potvrdenie toho, že slovo je relatívne, Evanjelium je napísané ľuďmi, je prijaté Cirkvou, ktorú tvoria ľudia... Takže je pravdou, že nikto nedokáže zmeniť Ježišove slová, ale človek musí vedieť, čo to bolo!

Otázka: Je tiež možné spochybniť tvrdenie z Matúša 19:3-6: "Čo teda Boh spojil, človek nech nerozlučuje"?

Odpoveď: Ja súhlasím s tým, čo hovorí František. Človek neprináša pochybnosti, ale prináša súdnosť...

Otázka: Ale súdnosť je hodnotenie, je to voľba medzi rôznymi možnosťami. Už neexistuje povinnosť sledovať len jeden výklad. . .

Odpoveď: Nie, povinnosť je tam stále, ale povinnosť sledovať výsledok súdnosti.

Otázka: Konečné rozhodnutie je ale založené na úsudku vo vzťahu k rôznym hypotézam. Takže to tiež berie do úvahy hypotézu, že fráza "človek nech nerozlučuje..." nie je presne taká, ako sa zdá. Stručne povedané, spochybňuje Ježišove slovo. 

Odpoveď: Nie Ježišove slovo, ale Ježišove slovo, ako ho interpretujeme. Súdnosť si nevyberá medzi rôznymi hypotézami, no počúva Ducha Svätého, ktorý - ako Ježiš sľúbil - nám pomáha pochopiť znamenia Božej prítomnosti v ľudských dejinách. 

Otázka: Ale ako súdi?

Odpoveď: Pápež František sa rozhoduje podľa svätého Ignáca, podobne ako celá Spoločnosť Ježišova: človek musí hľadať a nachádzať, povedal sv. Ignác, Božiu vôľu. Nie je to povrchné hľadanie. Súdnosť vedie k rozhodnutiu: musíte nielen hodnotiť, ale aj rozhodnúť.  

Otázka: A kto musí rozhodnúť?

Odpoveď: Cirkev vždy zdôrazňuje prioritu vlastného svedomia. 

Otázka: Takže ak mi svedomie po úsudku povie, že môžem dostať prijímanie aj keď norma ho neposkytuje...  

Odpoveď: Cirkev sa v priebehu storočí vývíja, nie je to kus železobetónu. Zrodila sa, učí sa, mení sa. To je dôvod, prečo sa konajú ekumemické rady, aby sa pokúsili priniesť vývoj doktríny do centra pozornosti. Doktrína je slovo, ktoré nemám veľmi rád, prináša so sebou obraz tvrdosti kameňa. Namiesto toho je ľudská realita oveľa zložitejšia, nie je nikdy čiernobiela, je o neustálom vývoji..

Otázka: Asi chápem, že pre vás je prioritou prax rozlišovania doktríny.  

Odpoveď: Áno, ale doktrína je súčasťou súdnosti. Skutočná súdnosť sa nedokáže zaobísť bez doktríny. 

Otázka: Ale môže dospieť k záverom odlišným od doktríny. 

Odpoveď: Je to tak, pretože doktrína nenahradzuje súdnosť, a ani Duch svätý. 

*

Jasne povedané, existujú katolícki exegéti, ktorí poskytujú výklad Ježišových slov o manželstve a rozvode, a táto interpretácia pripúšťa odrieknutie a nový sobáš.  

To je prípad mnícha Guida Innocenza Gargana z Camaldolese, známeho biblicistu a patrologistu, profesora na pápežských univerzitách Gregoriana a Urbaniana.

Jeho exegéza bola prezentovaná v celom rozsahu 16. januára 2015 na internetovej stránke chiesa.it.

Jedná sa o exegézu, ktorá pochopiteľne nemôže byť zdieľaná a v skutočnosti bola vo svojom jadre spochybnená.  

No má cnosť transparentnosti a "parresìe,” ktorá v skutočnosti chýba tým, ktorí otáčajú Ježišove slová bez toho, aby to robili otvorene a bez udania príčiny. 

 

Necenzurujeme nepohodlné správy o dianí v Cirkvi, aj ked sme jej ako katolíci podriadení. Prinášame "správy ktoré hýbu svetom". Nájdi nás na FB: ZA KRESTANSKÉ SLOVENSKO