Zatmela sa skutočne zem počas ukrižovania Ježiša Krista? Kresťanský apologét Lee Strobel na túto otázku odpovedá použitím zdrojov mimo Biblie a tie potvrdzujú historické opisy, ktoré nachádzame v Písme.Naozaj sa zatmela zem po Kristovom ukrižovaní?
V jeho novom prepracovanom New York Times bestselleri, The Case for Christ: A Journalists's Personal Investigation of the Evidence for Jesus, sa bývalý novinár pre Chicago Tribune, kresťanský konvertita a apologét Lee Strobel pasuje s pochybnosťami ohľadne toho, či sa zem skutočne zatmela - čo je otázka, za ktorú niekedy lobujú ako ateisti, tak i skeptici, medzi ktorými sa Strobel niekedy nachádzal.
Mnohé detaily, ktoré obklopujú Kristovo ukrižovanie, sú často spochybňované neveriacimi, ktorí sa pýtajú otázky ako: kto odvalil kameň Kristovho hrobu; kto bol prítomný počas odhalenia jeho vzkriesenia; ako tí, čo to odhalili, rozšírili tú radostnú správu; alebo či sa s ňou vôbec stotožnili. Je teda len ťažko prekvapivé, že otázka či sa zem počas ukrižovania zatmela alebo nie čelila zo strany skeptikov intenzívnemu skúmaniu.
I keď sa v Matúšovi 27:45 píše: "Od šiestej hodiny nastala tma po celej zemi, až do deviatej hodiny," niektorí neveriaci oponujú tomuto tvrdeniu. Strobel sa ale snaží utíšiť týchto kritikov s dôkazmi opretými o zdroje mimo Biblie, ktoré túto časť Písma potvrdzujú.
"Máme veľmi silné dosvedčenie zo zdrojov mimo Biblie, ktoré potvrdzujú a podopierajú isté detaily Nového zákona," povedal Strobel pre The Christian Post počas nedávneho rozhovoru
"Keď Biblia hovorí, že sa zem počas Ježišovho ukrižovania zatmela, rozmýšľali by ste nad tým, že by si to bol všimol i niekto iný. A v skutku, Thallus, ktorý [bol] historikom, ktorý napísal dejiny východného stredozemného sveta okolo roku 52 po Kr. - takže nie o mnoho rokov neskôr od Ježišovej smrti v roku 30 alebo 33 - spomína túto tmu.
"Vieme, že [Thallus napísal o tejto tme,] pretože Julius Africanus [ďalší teológ] v roku 222 komentuje na Thallusovu správu o tejto tme a hovorí, že Thallus ju pripisuje zatmeniu.
Strobel pre CP hovorí, že "Africanus tvrdil, že [zatmenie] nemohlo byť pravdivým opisom vzhľadom na načasovanie toho, čo sa stalo."
"Pre účely svojej knihu to Strobel konzultoval s Edwinom Yamauchi, PhD z Miami University, ktorý povedal, že Africanus napísal: "Thallus, v tretej knihe dejín, ospravedlňuje túto tmu ako zatmenie slnka - čo sa mi zdá veľmi nerozumné."
Yamauchi dodal: "Thallus zjavne hovoril áno tomu, že počas ukrižovania nastala tma a špekuloval, že bola zapríčinená zatmením. Africanus potom argumentoval, že to ale nemohlo byť zatmenie vzhľadom na to, kedy sa ukrižovanie udialo."
Strobel hovorí: "Takto môžeme získať základné črty Ježišovho života zo zdrojov mimo Biblie."
Uvádza ďalší príklad nebiblických zdrojov, ktoré potvrdzujú Ježišov život a udalosti, ktoré ho obklopovali, a vysvetľuje, že moderná tlač, ako Skeptic magazine, uverejnili titulný článok o tom, či Ježiš existoval.
"Prišli so záverom, že áno - ktorý nebol založený na Novom zákone, pretože sú veľmi kritickí voči Biblii - ale založený na spisoch Josephusa, ktorý bol človekom.. ktorý pracoval pre Rimanov."
"Stavajúc na ne-kresťanských zdrojoch, mimo Biblie, tento skeptický časopis usúdil, že Ježiš skutočne žil. Existuje teda mnoho faktov o Ježišovi, ktoré vieme získať zo zdrojov, ktoré presahujú len samotnú Bibliu."