Boli v ranej cirkvi katolícke doktríny ako očistec a pápežské prvenstvo naozaj univerzálnymi?

2,170
Matej Trančo
Kultúra života


Celá otázka: Prečo Katolícka cirkev tvrdí (z Prvého vatikánskeho koncilu) že jej doktríny môžu byť overené "univerzálnym a jednomyseľným súhlasom Otcov" keď je tak jednoduché dokázať, že Otcovia cirkvi neboli jednotní vo svojom učení? Katolícke doktríny ako očistec, obnovenie krstom a pápežské prvenstvo neboli "jednotne" ponímané v ranej Cirkvi.

Odpoveď: Zatiaľ čo zhromaždení biskupi na Prvom vatikánskom koncile sa odvolávali na autoritu Otcov pri problematike pápežského primátu (Pojednávanie 4, kapitola 4), nepovedali že majú byť vyznávané len tie doktríny, ktoré mali univerzálny a jednomyseľný súhlas Otcov. V skutočnosti Prvý vatikánsky koncil nehovorí ani zďaleka nič podobné. Vyjadruje sa len stručne o svedectve Otcov po tom, čo po prvýkrát, čerpajúc z Písma, uviedol podrobné ujasnenie doktrín pápežského primátu a neomylnosti.

To, že sa cirkevní Otcovia nezhodovali v niektorých otázkach, je vec historických záznamov. Niektorí z nich ako Origenes a Tertullianus (ktorí nie sú oficiálne zvaní "Otcami" no aj tak sú zaraďovaní medzi hlavných teologických autorov ranej Cirkvi), dokonca upadli do herézy. Nejde o to, či každý z Otcov súhlasil s iným z Otcov ohľadom každej záležitosti - to by predstavovalo úplnú matematickú jednomyseľnosť a teda niečo k čomu sa Katolícka cirkev nehlási. Skôr to bolo o morálnej jednomyseľnosti učenia medzi Otcami. To znamená, že doktríny ako tie, ktoré sú spomínané vo Vašej otázke, boli univerzálne ponímané a učené Katolíckou cirkvou. Niektorí z Otcov o týchto otázkach písali a to či už vo väčšej ako aj menšej miere. Niektorí z nich dokonca určité doktríny nikdy nezmienili (aspoň nie vo svojich spisoch, ktoré sa zachovali) a o iných môžeme povedať, že o niektorých doktrínach držali chybné názory. 

Katolícka cirkev nikdy netvrdila, že každý z cirkevných Otcov vždy veril a učil každú jednu katolícku doktrínu v tom zmysle ako ju učí Cirkev. Je to práve Cirkev ako jeden žijúci celok, Telo Kristovo (1 Kor 12:12-27) ktorá vždy a všade verne strážila a vyhlasovala apoštolský poklad viery - nie nevyhnutne jej jednotlivých členov. To platí aj dnes. Katolícka cirkev všeobecne učí - ako aj vždy učila - o skutočnej prítomnosti Ježiša Krista v Eucharistii. No existujú skupiny "katolíkov", ktorí v dôsledku duchovnej apatie alebo zlej katechézy neveria v túto doktrínu, ako ju Cirkev učí. To v žiadnom prípade neprotirečí pravde, že Cirkev "univerzálne" uznáva túto doktrínu. 

Očistec, obnovenie krstom a pápežský primát boli v ranej Cirkvi univerzálne učené ako možno demonštrovať prostredníctvom štúdie patristických spisov. (Na začiatok zvážme množstvo citácií Otcov na túto problematiku v časti "Otcovia vedia najlepšie" z diela Táto skala). Otcovia sa neodvolávali len na Písmo ako na svoju doktrinálnu autoritu, ale aj na Otcov ktorí boli pred nimi, aby ukázali konštantnú tradíciu katolíckeho učenia na danú problematiku. 

Okolo roku 150 Irenej apeloval na tradičné učenia Otcov (Proti herézam 2:2-4) aby dokázal, že katolícke učenie môže byť stanovené ako z Písma tak aj z tradície. Tertullianus apeloval na morálnu jednomyseľnosť Otcov, ktorí mu predchádzali, aby dokázal univerzalitu katolíckej doktríny:

 [Je prijateľné predstaviť si, že Duch Svätý] zanedbal jeho úrad dovoľujúc kostolom (diecézam) na nejaký čas chápať a veriť rozdielne než on samotný hlásal podľa apoštolov. Je pravdepodobné, že veľa kostolov a to veľmi výrazne zablúdili do jednej a tej istej viery? Chyba doktríny v kostoloch musela nutne vytvoriť rôzne problémy (domnienky). No ak sa zistí, že je niečo, čo je rozšírené medzi mnohými, je jedným a tým istým, nie je to výsledok chyby ale výsledok tradície. (Praescripciones 28) 


Bazil Veľký apeloval na svedectvo Otcov:

   Teraz neakceptujem žiadne nové učenie, ktoré by napísal iný človek a ani si netrúfam predložiť výsledok mojej vlastnej tvorby aby som tvoril slová pravého náboženstva iba ľudskými slovami. Akceptujem len to, čo som bol učený svätými Otcami a toto oznamujem všetkým tým, ktorí sa ma pýtajú. V mojej Cirkvi sa používa učenie napísané svätými Otcami v synode v meste Nicaea. (List 140:2)

(krátené)

 

Nájdi nás na FB: ZA KRESTANSKE SLOVENSKO.