František: Potratené deti sú obeťami „konzumnej kultúry“

1,399
Kultúra života

RÍM - Nenarodené deti, ktorých matky podstúpili interrupciu sú obeťami „zahadzovacej kultúry“ založenej na pohľade, ktorý „stelesňuje praktický ateizmus,“ povedal v sobotu pápež František.

Uviedol to počas audiencie s predstaviteľmi Inštitútu Dignitatis Humanae so sídlom v Ríme. Je to expertná skupina, ktorej cieľom je verejne propagovať pravý pohľad na ľudskú dôstojnosť.

Pápež pred niekoľkými dňami vyjadril svoju obavu, že „smetníková kultúra“ sa môže stať „prevládajúcim spôsobom myslenia.“ 

Podľa prekladu uverejneného na portáli Zenit povedal: „Obeťami tejto kultúry sú práve najslabšie a najzraniteľnejšie ľudské bytosti – nenarodené deti, najchudobnejší ľudia, starí a chorí, ťažko zdravotne postihnutí...im hrozí, že ich "zahodia", budú vylúčení z mechanizmu, ktorí musí byť za každú cenu efektívny.“ 

„Tento falošný model človeka a spoločnosti stelesňuje praktický ateizmus, de facto popiera Božie Slovo, ktoré hovorí: Urobme človeka na náš obraz a podľa našej podoby.“ (Gn 1, 26)

Audiencia u pápeža sa uskutočnila pri príležitosti piateho výročia vzniku Inštitútu, ktorý sa pýši poradným orgánom zloženým z jedenástich kardinálov. Kardinál Renato Raffaele Martino je čestným predsedom Inštitútu a kardinál Raymond Burke je predsedom poradného orgánu Inštitútu.

Organizácia je veľkým zástancom pro-life. V októbri vyzvala Cirkev, aby exkomunikovala katolíckych politikov, ktorí verejne podporujú interrupciu. Ponechať si takéto ovečky v stáde by podľa jej predstaviteľov bolo prejavom „falošnej kresťanskej lásky.“

Pápež vo svojom príhovore pochválil Inštitút a podobné iniciatívy, ktorými „sa snažia pomôcť ľuďom, komunitám a inštitúciám znovu objaviť morálny a sociálny význam princípu ľudskej dôstojnosti, ktorá je základom slobody a spravodlivosti.“

Povedal: „Naším "kompasom" je sociálne učenie Cirkvi a jej ucelená predstava o človeku, ktorý je individuálnym a sociálnym stvorením. V ňom je významné ovocie dlhého putovania Božieho ľudu v moderných a súčasných dejinách: bráni náboženskú slobodu, život a jeho fázy, právo na prácu a na dôstojnú prácu, rodinu a vzdelanie...“

Podľa jeho názoru ľudia a najmä politici potrebujú kampane, ktoré by zvyšovali povedomie a ďalšie formácie, aby boli schopní „myslieť v súlade s evanjeliom a sociálnym učením Cirkvi.“

Taktiež vyzýval k dialógu ľudí dobrej vôle, ktorí medzi sebou „zdieľajú ak nie vieru, tak aspoň podobný pohľad na človeka a spoločnosť a na jeho morálne dôsledky.