Najväčšia udalosť roku 2013 - zmena pápežov

1,571
Kultúra života

Na všetkých zoznamoch najdôležitejších spravodajských udalostí roku 2013 sa objavuje pápežský prechod od pápeža Benedikta XVI. k Františkovi .

Pápežské spravodajstvo LifeSiteNews´ 2013 začalo normálne 7. januára prejavom pápeža Benedikta k vatikánskym diplomatom, v ktorom povedal, že nemôže existovať žiaden skutočný pokoj spolu s potratmi a eutanáziou. O pár dní neskôr pápež Benedikt varoval biskupov, aby boli odvážni zoči-voči „extrémne netolerantnému“ sekularizmu. Potom, na konci januára, pápež Benedikt poslal americkému Pochodu za Život list a tweeterový odkaz.

Dokonca aj pár dní pred šokujúcim oznámením rezignácie, pápež Benedikt poskytol verejnú podporu snahe zastaviť financovanie potratov v Európe.

Potom prišlo oznámenie, ktoré otriaslo svet. Náš prvý príbeh o onom osudnom 11. februári zahŕňal celý pápežov príhovor ku kardinálom, ktorých zvolal, aby urobil svoje prekvapivé oznámenie. Búrka a dva blesky, ktoré v ten deň udreli do baziliky svätého Petra, hmatateľne vyjadrili náladu predtuchy, ktorú mnohí cítili po tomto oznámení.

Posledné príhovory pápeža Benedikta vyzývali katolíkov, aby zostali pevní vo veciach manželstva, potratov, eugeniky, eutanázie.

Čakanie na nového pápeža netrvalo dlho, a keď bol zvolený kardinál Jorge Bergoglio, čitatelia LifeSiteNews si mohli urobiť prvý dojem o novom pápežovi prostredníctvom jeho predchádzajúceho postupu za život a rodinu, už ako kardinál v Buenos Aires, vrátane vyhlásení dôrazne odsúdzujúcich potraty a gay „manželstvá“  naliehal na pro-life aktivistov, aby sa postavili proti potratom, aj keby boli prenasledovaní alebo dokonca zabití.

Potom prišila jazda horskej dráhy pápeža Františka rôznymi vyhláseniami o otázkach, ktorých sa dotýkame. Prvé náznaky boli veľmi pozitívne. Od požehnania dieťaťa v lone až po jeho prvú verejnú vychádzku ako pápeža, pár týždňov vo svojej novej roli, sa modlil za obrátenie potratárov.

Pápež František bol tiež občerstvujúco ochotný hovoriť otvorene o diablovi. A keď neplánovane vykonal exorcizmus na námestí svätého Petra, dozvedeli sme sa, že mužovo posadnutie bolo spojené s potratom. Pro-life zástancovia na celom svete boli tiež ohromení, keď v máji pápež vyšiel pozdraviť účastníkov Pochodu za Život v Ríme.

Potom prišili klebety, ktoré boli čoskoro vyvrátené, že ako kardinál v Argentíne, pápež František schvaľoval homosexuálne občianske zväzky. Žiadny pápež by takúto vec nemohol nikdy podporovať akoby to menilo nemeniteľné učenie Cirkvi.

I tak však veci začali byť skutočne mätúce, keď v júni unikol zdanlivý prepis zo súkromnom rozhovoru medzi pápežom a latinskoamerickými náboženskými vodcami. Rozhovor bol niečo ako predzvesť Františkových neskorších a teraz slávnych spontánnych interview.

V prepise sa objavilo vyjadrenie znechutenia ku katolíkom „vracajúcim sa k archaickým veciam“, no uznal i prítomnosť „gay lobby“ v najvyšších radoch Vatikánu.

Neskôr v júni pápež viedol spomienkovú slávnosť pri spomienke na encykliku Evangelium vitae Jána Pavla II. a LifeSiteNews bolo so zvyčajnou Vatikánskou etiketou požiadané o účasť v oficiálnom postavení. Mal som možnosť stretnúť Svätého Otca osobne.

Na začiatku júla prišla prvá pápežova encyklika, ktorá podľa všetkého bola dokončením práce pápeža Benedikta. Potom na konci júla prišlo prvé zo spontánnych interview. Začalo to rozhovorom v lietadle vracajúcom sa z Ria, počas ktorého sa pápež František preslávil výrokom " Kto som ja, aby som súdil “, keď sa ho pýtali na homosexuálov vo Vatikáne. Otázka bola inšpirovaná pápežovým menovaním do čela banky Vatikánu biskupa, ktorý - ako dôkazy naznačujú - bol ako kňaz homosexuálne zainteresovaný.

Samozrejme, my sme podávali správy o tom, čo pápež skutočne povedal, a ako to masmédiá prekrútili...

- Čo pápež František nemohol myslieť pokiaľ ide o gay kňazov a čo vlastne povedal

Bol september, keď šlo naozaj do tuhého kvôli pápežovmu interview v známom jezuitskom časopise, v ktorom uviedol, že sa úmyselne vyhýba hovoriť toľko, koľko by podaktorí chceli ohľadom problematiky potratov, antikoncepcie a homosexuálneho „manželstva“ a povedal, že katolíci by nemali byť „ posadnutí odovzdávaním množstva nesúvislých doktrín.“ Liberálne médiá široko interpretovali tieto vyhlásenia ako výzvu pre katolíkov opustiť kultúrnu vojnu a prijať mäkšie stanovisko k týmto otázkam.

Zdanlivý rozpor medzi poznámkami Františka a tým, čo jeho predchodcovia povedali v tejto veci, bol pozoruhodný:

- Pápeža Franitška kládli do kontrastu s pápežom Benediktom a Jánom Pavlom II. kvôli dôrazu na potrat a gay „manželstvo“

Vodcovia Pro- life reagovali a takisto i biskupi a dokonca i vatikánsky kardinál:

- Kompilácia pro-life a pro-rodinných reakcií na interview pápeža Františka

- Biskup Vasa : Kde sú kazatelia „posadnutí“ potratmi, homosexuálnym „manželstvom“ a antikoncepciou?

- Vatikánsky kardinál Burke v rozhovore o pápežovi Františkovi hovorí, že o potrate „nikdy nemôžeme hovoriť dosť“

Avšak, hneď deň po tom ako bol rozhovor zverejnený, pápež František sa prihovoril svojim najsilnejším pro-life príhovorom. V rozhovore s katolíckymi pôrodníkmi a gynekológmi pápež pripomenul: „ Každé nenarodené dieťa, i keď neprávom odsúdené k tomu, aby bolo potratené, má tvár Pána, ktorý ešte pred svojim narodením a potom, hneď ako sa narodil, zažil odmietnutie sveta.

V centre mediálnych reakcií na jezuitské interview, tieto poznámky prešli v tlači väčšinou bez povšimnutia.

Kým spor o jezuitskom rozhovore stále prebiehal, prišlo druhé spontánne interview, tentokrát so známym talianskym ateistom Eugeniom Scalfarom:

- Pápež František: „ Najzávažnejšími “ zlami sú „ nezamestnanosť mladých ľudí a osamelosť starých

Dopad týchto rozhovorov bol naozaj pozoruhodný: prezident Obama spolu s mudrlantmi liberálnych medií po celom svete chválil pápeža. Liberálne mediá začali tiež používať pápežove slová na kritiku veriacich katolíkov snažiacich sa brániť učenie Cirkvi o živote a rodine. Disidentským katolíkom ako Nancy Pelosi vyhŕkli slzy radosti - a to doslova.

V tom čase tiež prišlo odhalenie vatikánskeho zdrvujúceho disciplinárneho potrestania jedného z najvernejších mníšskych rádov v Cirkvi, čo v porovnaní s mnohými disidentskými rádmi, ktoré zostali relatívne nedotknuté, bola srdcervúca a mätúca epizóda pre mnohých katolíkov, ktorí jej boli svedkami.

Ale keď sa veci zdali najzúfalejšie, Vatikán spochybnil vierohodnosť rozhovoru so Scalfarom, ten, ktorý citoval nezamestnanosť a osamelosť ako dva najpálčivejšie problémy, ktorým čelí dnešný svet:

- Ateistický reportér si nerobil poznámky, záznam rozhovoru s pápežom Františkom: Vatikánsky hovorca

- Pápežov kontroverzný rozhovor s ateistom Scalfarom odstránený z Vatikánskych stránok

A s tým prišla správa, že pápež František sa poďakoval dvom konzervatívnym katolíkom, ktorí ho kritizovali za niektoré jeho výroky:

- Správa: Pápež František ďakuje dvom konzervatívnym katolíkom za ich kritiku

Ten istý týždeň mal pápež František homíliu proti túžbe „ byť ako všetci ostatní “ a to, čo on nazval „adolescentským progresivizmom“. „Pane,“ modlil sa pápež, „daj mi rozlišovanie, aby som rozpoznal rafinované sprisahania svetskosti, ktoré nás vedie k vyjednávaniu o našich hodnotách a našej viere.

Na konci novembra prišilo hlavné dielo pápeža Františka, 220-stranová exhortácia, Evanjelium Radosti. V nej odsúdil potrat ako trestný čin, ktorý volá k Bohu o pomstu a dáva jednotlivcovi i všetkým vedieť, že Cirkev nikdy nemôže zmeniť svoje učenie o potrate.

- Pápež František: Potrat „volá o odplatu k Bohu“; Cirkev nikdy nezmení učenie

A ta istá exhortácia bola tiež plná výrokov, ktoré mnohí vykladali ako kritiku tradičných katolíkov, najmä tých, ktorí sa prikláňajú k tradičnej forme latinskej liturgie. Prezrite si našu analýzu tu (a tú od Michaela O'Brien-a) :

- O kom hovorí pápež František? „Posadnutí“, „egocentrickí“ , "mrzutí"

- Michael O'Brien o pápežovi Františkovi a o novom farizejstve

Potom, keď predstavitelia po celom svete vrátane pápeža vydávali posolstvá chvál zosnulému juhoafrickému prezidentovi Nelsonovi Mandelovi, vedúci pro-life upozorňovali na limit, poukazujúc na to, že Mandela zlegalizoval potrat, ktorý má za následok smrť takmer milióna juhoafrických detí.

Ale potom znova, 9. decembra, pápež sa zmienil o nenarodených ako o obetiach kultúry jedného použita.“

Avšak, v polovici decembra pro-life vodcovia po celom svete v šoku a so smútkom reagovali na rozhodnutie o odsunutí pro-life šampióna, kardinála Raymonda Burkeho, z vplyvnej Kongregácie pre biskupov, ktorá má slovo pri menovaní biskupov po celom svete.

Nakoniec, na samom konci tohto roka, prišlo niekoľko položiek, ktoré opäť spôsobili pokles nádejí liberálov, že pápež František zmení učenie Cirkvi o kľúčových otázkach. Maltský biskup zverejnil, ako ho pápež František povzbudil, aby vystúpil proti homosexuálnej adopcii. Taktiež, zatiaľ čo niektorí mali obavy, že výroky pápeža by viedli k väčšej „doktrinálnej“ sile pre biskupské konferencie (známe v mnohých krajinách ako ľavicovo orientované), prefekt pápežskej kongregácie pre náuku viery poskytol rozhovor, v ktorom vyvrátil predstavu o tom, že by národné Cirkvi a prezidenti konferencií konali ako podpredsedovia pápežov (vicepápeži).

LifeSiteNews bude naďalej sledovať vývoj pozorne. Koncom apríla až začiatkom mája mierime do Ríma, aby sme stihli svätorečenie pápeža Jána Pavla II., hrdinu pro-life kresťanov po celom svete.