Falošná poslušnosť: Osservatore Romano sa pokúša o rehabilitáciu Teilharda de Chardina?

2,470
Kultúra života

RÍM – Pred niekoľkými dňami sa objavil článok, ktorý sa pokúšal o rehabilitáciu francúzskeho jezuitu Teilharda de Chardina. Usvedčujúci verdikt Kongregácie pre náuku viery proti teológovi je tu bagatelizovaný a odmietnutý ako ,kontroverzný'. Tento článok sa však neobjavil v hocijakom starom denníku, ale v Osservatore Romano. Čo to má spoločné s otázkou poslušnosti? Vyplýva to z článku a jeho teórií, ktoré mali byť dokonca reprezentované vo vatikánskom denníku?

Svätý Tomáš Akvinský načrtol jasnú hranicu medzi poslušnosťou a neposlušnosťou. Pravú poslušnosť ako čnosť definoval v Summa Theologiae (II-II, q. 104-195), ale udal aj dva dôvody, kedy ten, kto je povinný poslúchať svojho nadriadeného nie je viazaný poslušnosťou. Prvým dôvodom je príkaz vyššej autority. V súvislosti s týmto svätec odkazuje na Petra Lombardského: keď cisár prikáže niečo, čo je v protiklade s Bohom, treba poslúchať Boha bez ohľadu na cisára.

Druhým dôvodom je prípad, ak nadriadený príkáže svojmu podriadenému niečo, v takej oblasti, ktorá mu nepodlieha. Tomáš Akvinský uzatvára, že ľudia vo svojich vnútorných motívoch budú dlhovať poslušnosť jedine Bohu.

Sily, ktoré vyburcovali nový pontifikát

Denník Osservatore Romano publikoval vo svojom vydaní z 29. decembra 2013 dlhú esej. Študujem záležitosť a nachádzam ducha, ktorej autorom je Maurizio Gronchi, ktorý sa snaží o rehabilitáciu myslenia Pierra Teilhard de Chardina, a tak sa snaží o zrušenie monita Kongregácie pre náuku viery proti francúzskemu jezuitovi z 30. júna 1962. V podstate žiadny denník nie je zo svojho postavenia viazaný poslušnosťou, dokonca ani katolícke noviny. Ale čo sa týka Osservatore Romano, vec sa má trochu inak, pretože nejde len tak o hocijakú  dennú tlač. Na základe pokynov blahoslaveného Pia IX., je toto jediný denník, ktorý vychádza vo vatikánskom mestskom štáte. 

Šéfredaktor je menovaný priamo pápežom. A hoci noviny nie sú oficiálnym orgánom Svätej stolice, sú prinajmenšom polooficiálnym. Preto logicky vyplýva, že prezentovaný názor sa zhoduje s názorom Svätej stolice. Samozrejme, že redaktori majú vlastný priestor v oblasti kultúry, politiky a ekonomiky. Avšak táto sloboda by mohla zvádzať k omylu, ak by na stránkach L'Osservatore Romano publikovali veci, ktoré sú v rozpore s vierou Cirkvi, s jej učiteľským úradom a tradíciou.

Pokus o rehabilitáciu Teilharda de Chardina proti oficiálnemu rozhodnutiu

V tomto konkrétnom prípade nejde len o čistú hypotetickú úvahu. Článok s rehabilitáciou Teilharda de Chardina má tiež pozitívnu stránku: poskytuje príležitosť k zvýrazneniu hranice poslušnosti. Ak by si niekto myslel, že snáď v túžbe po vernej poslušnosti k pápežovi Františkovi a k Osservatore Romano je potrebné súhlasiť s prácou autora, potom by mal taktiež vedieť, že to robí proti monitu z roku 1962, ktoré udelil blahoslavený Ján XXIII. Ide o oficiálne napomenutie, ktoré je naďalej plne platné a účinné.

Je úplne zrejmé, že novinár otvorene pripúšťa a reprodukuje nabádanie Kongregácie pre náuku viery, ale vyjadril sa, že toto rozhodnutie je „kontroverzné a bolestivé“. Ale každý, kto sa stotožňuje s týmto názorom, by mal vedieť, že nejde len o hocijaký názor,  ale v skutočnosti tým oponuje pápežskému učiteľskému úradu. Monitus znie: „Niektoré práce otca Pierra Teilharda de Chardina, vrátané niektorých publikovaných až po jeho smrti, nemôžu nájsť zhovievavosť. [...] Z filozofického a teologického hľadiska je jasné, že uvedené práce obsahujú nebezpečné nejasnosti a závažné chyby, ktoré urážajú katolícke učenie.“

Napomenutie Svätého úradu z 30. júna 1962 bolo oficiálne zverejnené v úradnom vestníku Svätou stolicou (Acta Apostolicae sedis 54, narodený 1962, s 526), publikované 1. júla toho istého roku a spolu s komentárom bolo tiež uverejnené v L'Osservatore Romano.

Autor je na ceste k odpadlíctvu

Mauriziovi Gronchimu sa nepáči stanovisko magistéria Cirkvi, keď oslavuje Teilharda de Chardina do nebies a „dokonca privádza čitateľa do omylu“ (Corrispondenza Romana) tým, že cituje neúplné výroky proti jezuitovi a výroky vytrhnuté z kontextu. Podľa autora Francúz nebol heretik, iba mal prinajlepšom „určité nedostatky a problémy.“

Gronchi má problém s označením „nebezpečné nejasnosti a hrubé chyby“. V článku Osservatore Romano je dokument učiteľského úradu Cirkvi, ktorý bol prijatý Kongregáciou pre vieru a schválený pápežom označený ako „kontroverzný a bolestivý“. „Toto znamená, že autor si už týmto šliape cestu k odpadlíctvu,“ hovorí Corrispondenza Romana . Okrem toho stále prehnane chváli to, čo bolo výslovne odsúdené učiteľským úradom.

Autor žiada Magistérium Cirkvi, aby opravilo svoje stanovisko a robí tak zo strany polooficiálnych novín Vatikánu. Teihard de Chardin, ktorý popiera dedičný hriech a rozdiel medzi hmotou a duchom nepredstavuje podľa Gronchiho „vážne omyly“ ale iba prijateľné „nedostatky a problémy.

 

Ako sa tento článok objavil v Osservatore Romano ?

Pozadie toho, ako je možné, že Gronchi mohol umiestniť svoj článok v L'Osservatore Romano je nejasné. Faktom však je, že on je jasným príkladom kedy je poslušnosť viazaná „neposlušnosťou“: Ktokoľvek chce byť poslušný Magistériu Cirkvi, musí odmietnuť Gronchiho prácu publikovanú 29. decembra vOsservatore Romano.

Maurizio Gronchi je kňazom v diecéze Pisa, profesorom kristológie na Teologickej fakulte Pápežškej mestskej univerzity v Ríme a poradcom Kongregácie pre náuku viery.