Pápež počas interview nevyjadril podporu homosexuálom

1,696
Kultúra života

 

RÍM - Niektorí talianski novinári oznámili, že zmienky pápeža o lesbickej snúbenici počas interview ukázali, že pápež je otvorený právnej úprave civilných homosexuálnych zväzkov, ktoré v súčasnosti v Taliansku zvažujú. Vatikán vydal vyhlásenie popierajúce tieto mediálne správy.

Tieto správy sú poslednými zo záplavy mediálnych zobrazení, ktoré vykresľujú pápeža Františka ako otvoreného k homosexualite. Svoj ​​vrchol dosiahli výberom pápeža Františka ako človeka roka zo strany časopisu homosexuálnych aktivistov The Advocate.

Vatikán vydal dnes objasnenie a pre rádio Vatikán poznamenal, že pápež vo svojich postrehoch nezaujal stanovisko k právnym predpisom civilných zväzkov, o ktorých sa pred časom v Taliansku debatovalo.

Znenie interview, ktoré sa uskutočnilo 29. novembra, bolo zverejnené minulý piatok v jezuitskom vestníku La Civilta Cattolica.

Počas tohto interview, pápež pripomenul zložitú situáciu, s ktorou sa stretol, keď bol v Buenos Aires. „Spomínam si na prípad veľmi smutného dievčatka, ktoré sa nakoniec zdôverilo svojmu učiteľovi, prečo je jej nálada takáto. „Snúbenica mojej mamy ma nemá rada,“ povedalo.“ (V taliančine ako i v slovenčine, na rozdiel od angličtiny použité slovo naznačuje, že „snúbenica“ bola žena).

Pápež hovoril o problémoch, ktorým pedagógovia čelia pri evanjelizácii v zložitom svete.Ako môžeme ohlasovať Krista generácii, ktorá sa mení?,“ spýtal sa. „Musíme si dávať pozor, aby im nebola podaná vakcína proti viere.“

V dnešnom vyhlásení, riaditeľ Tlačového strediska Svätej stolice, o. Federico Lombardi, vysvetľuje: V rozhovore s náboženskými predstavenými, pápež predložil úvahu, že situácia, v ktorej sa dnes uskutočňuje vzdelávanie detí je veľmi odlišná od tej v minulosti, pretože [tieto deti] žijú v mnohých zložitých rodinných situáciách ako sú: rodičia žijúci v odluke, anomálne nové zväzky, niekedy vrátane homosexuálnych zväzkov, atď."

O. Lombardi  mediálne vykreslenie postrehov pápeža ako takých, ktoré sú „otvorené homosexuálnym párom“ nazval  „prehnané“ a „paradoxné“ , „pretože aj malý konkrétny príklad zo strany pápeža o (dievčatku, ktoré je smutné, pretože snúbenica jej matky ju nemá rada) sa zmieňuje o utrpení detí..."

Vatikánsky hovorca dospel k záveru, že „pápež sa vôbec nevyjadroval na tému diskusie, ktorá bude znova otvorená v Taliansku už o mesiac a že ktokoľvek si pripomenie postoje, ktoré prejavil už predtým v Argentíne pri príležitosti obdobných debát, dobre vie, že sú úplne odlišné od tých, ktoré sa mu teraz niektorí snažia záludne prisudzovať.

John Allen, jeden zo svetovo najznámejších vatikánskych novinárov, ktorému je – ako ešte pár iným - umožnený prístup do Vatikánu, dostal plný text odpovede o. Lombardiho. Allen však spochybňoval zobrazenie postoja pápeža Františka o. Lombardim ohľadom homosexuálnych občianskych zväzkov.

Odvolanie sa Lombardiho na pápežove postoje v minulosti počas „obdobných diskusiív Argentíne vyvoláva otázku, aký presne tento postoj naozaj bol,hovorí Allen.

Allen dodáva: „Potom, čo sa Argentína v roku 2010 stala prvým latinskoamerickým národom schvaľujúcim gay manželstvá, kardinál Jorge Mario Bergoglio vyjadril silný odpor. Avšak všetci bývalí členovia predstavenstva Argentínskej biskupskej konferencie, Bergogliovi priatelia a novinári, ktorí boli súčasťou debaty hovoria, že v zákulisí Bergoglio vyjadril otvorenosť k nejakej forme občianskeho partnerstva ako alternatíve k plným manželským právam.

No ostatní diecézni členovia predstavenstva v Argentíne vyvrátili takéto prehlásenia a nazvali ich nepravdivými.

Medzitým niektoré mainstreamové médiá a publikácie homosexuálnych aktivistov tvrdili, že Františkov posun v dôraze a tóne ohľadom homosexuality sú revolučné. Na rozdiel od svojich predchodcov, ktorí boli médiami napádaní kvôli poukazovaniu na nemorálnosť homosexuálnych skutkov, pápež František zatiaľ vo svojom pontifikáte neurobil žiadne podobné vyhlásenie. Vo svojej prvej encyklike, ktorej spoluautorom bol pápež Benedikt, však poznamenal, že manželstvo má byť medzi jedným mužom a jednou ženou.

No pápež František sa nevyhýbal zapojiť sa i do témy o homosexualite.

Počas rozhovoru na palube lietadla vracajúceho sa z Ria, v odpovedi na otázku o homosexuálnych kňazoch, uviedol ako je už známe: „Ak je niekto gay a hľadá Pána a má dobrú vôľu, tak kto som ja, aby som ho súdil?

Potom v priebehu prvého spontánneho interview, ktoré bolo uverejnené v jezuitskom časopise povedal:

Jedna osoba sa ma raz provokatívnym spôsobom spýtala, či schvaľujem homosexualitu. Odpovedal som inou otázkou: „Povedz mi: Keď sa Boh pozerá na homosexuálnu osobu, stavia sa k existencii tejto osoby s láskou alebo odmietnutím a odsúdením tejto osoby?“

Nemôžeme trvať iba na otázkach spojených s potratmi, sobášmi homosexuálov a používania antikoncepčných metód. To nie je možné. Nehovoril som veľa o týchto veciach a bol som za to pokarhaný... učenie Cirkvi o týchto veciach je jasné a ja som synom Cirkvi, ale nie je nutné po celú dobu hovoriť o týchto otázkach.

V tom istom interview pápež vysvetlil svoje zámerné vyhýbanie sa neľahkému učeniu Cirkvi o homosexualite a iných veciach. Na spiatočnej ceste zo Svetových Dní Mládeže v Riu sa ho reportér spýtal, prečo sa nezmienil o potratoch a homosexuálnom „manželstve“, hoci legislatíva v Brazílií uvažuje o oboch týchto veciach.

Odpovedal: „Cirkev už o tejto téme hovorila celkom jasne. Bolo zbytočné sa k nej vrátiť, rovnako ako som nehovoril o podvádzaní, klamstve alebo iných záležitostiach, o ktorých má Cirkev jasné učenie!

Keď reportér odpovedal, „ale mladí  sa o to zaujímajú...“ dodal, „Áno, avšak nebolo nutné hovoriť o tomto, ale skôr o pozitívnych veciach, ktoré otvárajú cestu k mladým ľuďom. Nie je to tak?! Okrem toho, mladí ľudia vedia veľmi dobre, aký je postoj Cirkvi.

Reportér sa ho spýtal nadviažuc na poslednú otázku: „Aký je váš postoj, Vaša Svätosť, ak sa môžeme opýtať?“

Pápež odpovedal: „Postoj Cirkvi. Som synom Cirkvi.

Nasleduje text vyhlásenia o. Lombardiho:

V rozhovore s náboženskými predstavenými, pápež predložil úvahu, že situácia, v ktorej sa dnes uskutočňuje vzdelávanie detí je veľmi odlišná od tej v minulosti, pretože [tieto deti] žijú v mnohých zložitých rodinných situáciách ako sú: rodičia žijúci v odluke, anomálne nové zväzky, niekedy vrátane homosexuálnych zväzkov, atď. Vzdelávanie a hlásanie viery samozrejme nemôže ignorovať realitu a musí byť pozorné k dobru nových generácií, sprevádzať ich s láskou začínajúc ich konkrétnou situáciou, aby nedošlo k vyvolaniu negatívnych reakcií, ktoré by boli v rozpore s otvorenosťou k viere.

Tento bod o učiacej i výchovnej povinnosti Cirkvi, ktorý je v istom zmysle celkom zrejmý, bol vytvorený 29. novembra v úplne všeobecnej rovine, [ale] bol rôznymi talianskymi médiami daný do súvisu s otázkou kladenou v posledných dňoch - a to uznaním občianskych zväzkov homosexuálnych párov.“

Úsek je úplne zrejmý a to natoľko, že v niektorých prípadoch sa zdá, že pápežova poznámka bola použitá len ako nástroj. Hovoriť o „otvorenosti voči homosexuálnym párom“ je paradoxné, lebo pápežova poznámka je úplne všeobecná a pretože aj malý konkrétny príklad zo strany pápeža v tejto veci (mladá dievčina, ktorá bola smutná, pretože snúbenica jej matky ju nemala rada), sa zmieňuje o utrpení dieťaťa...“

Pápež sa vôbec nevyjadroval na tému diskusie, ktorá bude znova otvorená v Taliansku už o mesiac a ktokoľvek si pripomenie postoje, ktoré prejavil už predtým v Argentíne pri príležitosti obdobných debát, dobre vie, že sú úplne odlišné od tých, ktoré sa mu teraz niektorí snažia záludne prisudzovať.