Mediálna Františkománia

1,857
Kultúra smrti

RÍM – Ako každý deň, tak aj dnes ráno som zadala do Googlu slová „Pápež František“. Ponuka mainstreamových médií a veľká časť blogov sa niesla v duchu: „Pápež František necháva otvorené dvere pre civilné zväzky!“ Ach, zase sa konalo interview, pomyslela som si. Je to tu opäť...

A naozaj Corriere della Sera, jeden z hlavných talianskych denníkov, publikoval ďalšie „rozsiahle“ interview s pápežom Františkom spojené s obvyklými argumentami, spormi a triumfálnym jasom, ktorý explodoval nad tým, čo pápež povedal či nepovedal, len to bolo nesprávne preložené, interpretované alebo skreslené v tlači a na blogoch.

Anglický preklad poskytol Zenit:

Mnoho krajín zaviedlo civilné zväzky. Je to cesta, ktorej Cirkev rozumie? Do akej miery?

Svätý Otec: Manželstvo je medzi jedným mužom a jednou ženou. Sekulárne štáty chcú ospravedlniť civilné zväzky, aby stanovili pravidlá pre rôzne spolužitia. Ženie ich potreba regulovať ekonomické aspekty osôb, napríklad zabezpečenie zdravotnej starostlivosti. Každý prípad musíme hodnotiť v jeho rozmanitosti.

Škrupulanti a „zákonníci“ si mohli povzdychnúť ešte pri iných pápežových vyjadreniach. Pre tlač existuje iba toto JEDINÉ.

Otec Thomas Rosica v mene Vatikánu označil otázku homosexuálnych občianskych zväzkov za „delikátnu“, no nepodarilo sa mu potvrdiť, že pápež František by teraz ani nikdy inokedy neschválil „civilné zväzky“ a homosexuálne správanie.

„Pápež sa nerozhodol vstúpiť do debaty o citlivej otázke homosexuálnych civilných zväzkov,“ povedal Rosica. „Vo svojej odpovedi reportérovi zdôraznil prirodzenú podstatu manželstva medzi jedným mužom a jednou ženou. Na druhej strane hovoril aj o povinnosti štátu plniť si svoje povinnosti voči občanom.

„Nemali by sme sa snažiť v pápežových slovách vidieť viac než to, čo sa povedalo všeobecne.“ Ako sa dalo čakať, takéto „vysvetlenie“ sa hrubo odignorovalo. Ak nemôžeme nájsť vysvetlenie v oficiálnej tlači, kde potom? 

Terence Weldon na svojom blogu, kde prekrúca pravdy Cirkvi, udal ďalší smer. Weldon je ostražitý pozorovateľ Vatikánu a vedúca postava v katolíckom krídle britského homosexuálneho hnutia. Ešte skôr než existoval spoľahlivý anglický preklad interview („ Dal pápež František signál podpory civilným zväzkom?“), vyrukoval Weldon: „...meno kardinála Bergoglia ako arcibiskupa Buenos Aires je už na rastúcom zozname starších biskupov a kardinálov, ktorí vyjadrili istú formu podpory zväzkom rovnakého pohlavia. Je ale predčasné pridať tam jeho meno ako pápeža Františka.“ Dodáva však, že „sa to môže čoskoro zmeniť“.

Po tejto úvodnej guľke Weldon vyšiel s niečim triezvejším: „Pápež František neprejavil «podporu» civilným zväzkom - ale katolícke myslenie sa neustále vyvíja“. Weldon cituje kompletný anglický preklad Zenitu a píše: „František sa zdráha potvrdiť to jasne z jednoduchého dôvodu. Pod pojmom „civilné zväzky“ sa rozumie mnoho rozličných vecí - rôzne formy v rôznych jurisdikciách.“ Myslím si, že to je jasné, ale potom hovorí: „Avšak tieto extrémne opatrné slová predstavujú začiatky určitého vývoja vo formálnom, inštitucionálnom katolíckom myslení.“

Na vyhlásenie Františka, že každý prípad musíme hodnotiť v jeho rozmanitosti, Weldon reaguje: „Pápež nepriamo podporuje otvorenú diskusiu, debatu a počúvanie.“ Považuje to za dobré znamenie zmien, ktoré vzídu z jeho pontifikátu a sú v priaznivom kontraste s vyhláseniami Benedikta XVI. a Jána Pavla II.. Podobne sa vyjadrili aj mnohí iní.

Nech už Svätý Otec myslel svoju poznámku akokoľvek vážne, je ťažké diskutovať s mužom ako Terence Weldon o optike. To je to, čo tým podľa homosexuálnych aktivistov a ich spolupútnikov v médiách a politike pápež František myslel. Aj keď Cirkev nikdy nemôže schváliť civilné zväzky, ako sa uvádza vo vatikánskych textoch Magistéria, pokiaľ ide o kultúrnu vojnu, optika robí veľa.

Výklad Terenca Weldona prevzali médiá a aktivisti (áno, je medzi nimi technický rozdiel) ako oficiálny. Máme potvrdenie z New York Daily News, ktorý ako jeden z mnohých [do vysielania] zahrnul video rozhovoru z miestnej televíznej stanice New Yorku s viceprezidentom Dignity USA, homosexuálnej skupiny, ktorá robí viac-menej rovnakú prácu ako Terence Weldon.

Lewis Speas-Tanner povedal pre WPIX New York, že poznámka bola „veľmi povzbudivá“ kvôli tomu, že pápež „skutočne používa slovo „civilný zväzok“ a otvoril tak dvere dialógu, čo žiaden pápež predtým naozaj neurobil“.

Náboženský blog na CNN tvrdí niečo podobné: „Pápež František: Cirkev by mohla podporiť civilné zväzky, rovnako aj USA Today: „Pápež František ponecháva otvorené dvere pre zväzky rovnakého pohlavia.“ Časopis Time prekvapivo reaguje:  „Pápež František ochotný „prehodnotiť“ civilné zväzky, ale žiadne prijatie homosexuálnych manželstiev sa nekoná.“

A nemá to konca... Huffington Post: „Pápež František navrhuje, že by Cirkev mohla tolerovať homosexuálne civilné zväzky.“ ThinkProgress: „Pápež František navrhuje podporu civilných zväzkov.“ A tak ďalej...

Ak sme presvedčení, že ide iba o túžobné želania antikatolíckej svetskej tlače, máme tu Catholic News Service, oficiálnu mediálnu pravú ruku americkej biskupskej konferencie, s odkazom na Tweeteri: „Pápež v rozhovore naznačuje, že Cirkev by mohla tolerovať niektoré civilné zväzky.“

A čo bolo - redakčne povedané - odpoveďou? Time, ktorý už Františka nazval svojou „Osobnosťou roka“, bol možno najviac stručný: „Pápež František Populárny.“

Zatiaľčo sa zdá, že sa mainstreamové médiá zaujímajú len o pápeža a homosexuálov, deje sa toho omnoho viac. Pápež František odpovedal na prúd horúcich katolíckych otázok (zdvorilý preklad kódovaného jazyka) vrátane ženského svätenia, rozvodov, potratov a antikoncepcie. Aj tu sa objavili komentáre, ktoré ľudí znepokojili.

Viem (z prívalu mailov a facebookových správ, ktoré som dostala), že nie som jediná, kto si všimol, že Svätý Otec hovoril o antikoncepcii a Humanae Vitae rovnakým spôsobom ako kardinál Kasper o nerozlučiteľnosti manželstva: Je to nádherná a nemenná náuka viery, je „prorocká“ a dali nám ju najvyššie možné autority... ale ...

Cítila som tichý šepot winnipegského chladného vánku, keď som to čítala?

Všetko závisí od toho, ako sa text „Humanae vitae“ interpretuje. Pavol VI. sám na konci odporúča spovedníkom veľa milosrdenstva a pozornosti voči konkrétnym situáciám... Cieľom nie je zmeniť doktrínu, ale je dôležité ísť v tejto problematike do hĺbky a postarať sa, aby pastorácia brala do úvahy situáciu každej osoby a to, čo je daná osoba schopná urobiť.

Stále rozmýšľam nad tým, či má pápež pri sebe niekoho blízkeho, kto by mu povedal, že bez ohľadu na jeho dobré úmysly, svet sa teší z toho, čo hovorí. A nie je to ten pekný, priateľský svet á la zdraviaci katolíci z audiencie v stredu. Sú to „vlci“, ktorých - ako si niektorí z nás pamätajú - iný pápež pri pamätnej príležitosti raz spomenul. Pápežovi neznámi poradcovia, ktorých si predstavujem, mu môžu skutočne hovoriť niečo ako The Time:

Opäť pripomenul svetu, že jeho pápežstvo sa snaží homosexuálov privítať, a nie súdiť. Poukázal na svoju túžbu vidieť Cirkev pastierov, nie Cirkev doktrinárov. Bola to hlasná ozvena zatiaľ piatich najznámejších slov jeho pápežstva: Kto som ja, aby som súdil. (Who am I to judge?).

Takto odpovedal na otázku reportéra ohľadom homosexuálov v improvizovanej tlačovej konferencii vlani v júli. Aj toto krátke gesto zvýšeného súcitu Svätej stolice vyvolalo otras celosvetovej katolíckej komunity. Zmenilo tón, ktorý Františka automaticky vyniesol na obálku časopisu LGBT, The Advocate, ako svojho Muža roku 2013.

Prieskum potvrdil, že pápeža Františka ohromne uznávajú americkí katolíci aj nekatolíci. Celý svet ho miluje: 85% dospelých katolíkov v USA tvrdí, že naňho majú priaznivý pohľad. 71% amerických katolíkov povedalo, že „predstavuje zásadnú zmenu v smere katolíckej cirkvi“, len 2 percentá tvrdia, že ide o zmenu k horšiemu. Viac ako polovica amerických nekatolíkov verí, že „František je zmenou k lepšiemu“.

Ktovie či si pomyselní svätí radcovia spomenú, že kladné ohodnotenie, ktoré ďaleko prevyšuje svetových lídrov, nie je pre pápeža, biblicky povedané, práve najlepšou známkou. Spomínam si na starú kresťanskú axiómu, ktorá sa zrodila z krvi pápežov - mučeníkov v prvých troch storočiach kresťanstva. Nie je to „popularita“ s „nekatolíckym“ svetom, v ktorom katolíci sotva vedia niečo o viere, ktorá by bola „semenom Cirkvi“.

„Ak vás svet nenávidí, vedzte, že mňa nenávidel prv ako vás. Keby ste boli zo sveta, svet by miloval, čo je jeho, ale preto, že nie ste zo sveta, že som si vás ja vyvolil zo sveta, svet vás nenávidí.“

V rozhovore som si tiež všimla, že pápež František máva konzultácie a návštevy u emeritného pápeža Benedikta XVI. a cení si rady svojho predchodcu, ako by si rodina mala ceniť múdrosť starého otca. Môžeme dúfať, že mu jeho predchodca požičia kópiu dokumentu, ktorý publikoval v roku 1986? Ten, ktorý celkom jasne a jednoznačne hovorí, že „dnes stále čoraz viac ľudí, a to aj vo vnútri Cirkvi, vyvíja enormný tlak na Cirkev, aby prijala homosexuálny stav, akoby nebol nezriadený, a prehliadala homosexuálnu aktivitu“.

„Vzdialenie sa od učenia Cirkvi alebo mlčanie o ňom v snahe poskytnúť pastoračnú starostlivosť nie je ani starostlivé, ani pastoračné. Len to, čo je pravdivé, môže byť v konečnom dôsledku pastoračné. Zanedbanie postoja Cirkvi zabraňuje homosexuálnym mužom a ženám získať starostlivosť, ktorú si zaslúžia a potrebujú.“

Hilary White