NAIROBI – Kenský prezident Uhuru Kenyatta podpísal na konci apríla Zákon o manželstve 2014, ktorý legalizuje polygamné „manželstvá“ medzi jedným mužom a viacerými ženami.
„Jednotlivé strany v manželstve majú rovnaké práva a povinnosti v čase uzatvárania manželstva, počas manželstva a pri zániku manželstva. Všetky manželstvá registrované podľa tohto zákona majú rovnaký právny status,“ povedal v stanovisku.
Hoci ostro kritizovaný národnými kresťanskými lídrami a kenskou Federáciou žien právničiek (FIDA), tento nový zákon bol niektorými vítaní ako návrat k tradičným africkým zvykom, oslobodeným od západného kresťanského vplyvu.
„V Afrike je polygamia spôsobom života, a keď vytvárate zákon, musíte sa vrátiť k tomu, čo spoločnosť žiada,“ povedal Nderitu Njoka, predseda organizácie Splnomocnenie a rozvoj mužov v Keni [Men's Empowerment and Development in Kenya].
Kenská právnička Judy Thongoriová obviňuje z existujúceho tabu britské koloniálne zákony, ktoré neberú do úvahy prax mnohých kenských etnických skupín, ktoré praktizujú „manželstvo“ medzi viacerými partnermi.
Poslankyne opustili rokovaciu miestnosť počas prerokúvania zákona. Nový zákon nevyžaduje od muža získanie súhlasu od svojej manželky pred pribraním ďalšej ženy. Poslanci odstránili ustanovenie, ktoré malo konštituovať manželkine veto.
„Musím povedať, že ten návrh ... uznať zákonom právo muža mať toľko žien, koľko len chce, bol zbabelým a bude pre Keňu krokom späť, ak sa stane zákonom,“ povedal arcibiskup Anglikánskej cirkvi v Keni, Eliud Wabukala.
Dôsledkom redefinovania manželstva, či už čo do počtu partnerov alebo ich pohlavia, „je poníženie práv na úroveň požiadaviek natoľko, že tolerujeme individuálne preferencie, ktoré sú škodlivé pre našu morálku.“
Tiež vystúpil proti homosexuálnym „manželstvám.“ „Využiť právny poriadok krajiny na uzákonnenie správania, ktoré je proti prirodzenému poriadku, a ktoré je v Písme jednoznačne označené za hriešne, je veľmi vážnym krokom, ktorý udiera priamo do srdca rodinného života. Je to zavrhnutím Boha a jeho Slova, ktoré by malo spôsobovať, že sa chvejeme a prosíme o jeho milosť,“ povedal.
Arcibiskup Timothy Ndambuki, z Národnej rady Cirkví v Keni (NCCK) povedal: „Tón toho zákona, ak sa prijíme, bude pre ženy ponižujúci, keďže nerešpektuje princíp rovnosti manželských partnerov pri uzatváraní manželstva.“
Tiež odsúdil vytrvalý západný tlak na redefiníciu manželstva povolením homosexuálnych sobášov. „Využiť právny poriadok krajiny na uzákonnenie správania, ktoré je proti prirodzenému poriadku, a ktoré je v Písme jednoznačne označené za hriešne, je veľmi vážnym krokom, ktorý udiera priamo do srdca rodinného života,“ povedal.
Hoci zákon umožňuje mužom vziať si viacero manželiek starších ako 18 rokov, polygamné „manželstvá“ jednej ženy a viacerých mužov ostávajú ilegálne. Rovnako aj homosexuálne „manželstvá.“
Avšak niektoré mediálne zdroje podotýkajú, že zákon explicitne nezakazuje prax v niektorých oblastiach, keď sa staršie ženy „sobášia“ s mladšími, ktoré potom do vzťahu privedú muža ako otca dieťaťa.
Kresťanské cirkvi v krajine sú presvedčené, že každá redefinícia manželstva ublíži deťom, štátu a zdraviu 43 miliónov ľudí v Keni.
„Dovoľte nám prijať triezve a informované rozhodnutia v rodinných záležitostiach, nesnažte sa ich oslabiť,“ povedal biskup cirkvi Kristus je odpoveď, David Oginde, keď čítal stanovisko vytvorené mnohými kenskými cirkevnými lídrami. „Štát je tak pevný, ako sú jeho rodiny a tak všetky zákony by mali posilňovať a nie oslabovať rodinu.“
„Ako v rámci polygamie zabezpečíte vernosť? Tvrdíme, že boj proti AIDS je oslabený prevahou polygamie,“ vyhlásili.